خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

عده‌ای بیکار، ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی را مطرح می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۳۹۳

وزیر بهداشت گفت:‌ مراکز آموزشی باید از مراکز درمانی جدا شوند و این عزم ما در وزرات بهداشت است، اما نیاز به سیاست‌گذاری دارد و این امر دست مجلس و دولت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن قاضی‌زاده هاشمی در جمع خبرنگاران درباره آموزش پزشکی گفت: آموزش باعث پیشرفت و توسعه جوامع می‌شود و فکر می‌کنم هیچ انسانی نمی‌تواند از آن غافل باشد در حوزه پزشکی هم از گذشته‌های دور تلاش‌های زیادی شده، البته ما هنوز به میراث کهن خود نتوانستیم دست پیدا کنیم اما تلاش‌های زیادی شده است.

او ادامه داد: حاصل این تلاش‌ها این است که در علوم پزشکی امروز به هیچ وجه نیازی به اعزام بیمار نداریم و کل تشخیص‌ها و درمان‌ها در داخل کشور ارائه می‌شود.

هاشمی با اشاره به جلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: اجلاس امروز تلاش مضاعفی است برای اینکه بتوانیم در مرزهای دانش حرکت کنیم. دانشگاه‌های ما امروز ماموریت محور شدند و امیدواریم بتوانند بزنامه‌هایشان را طوری پیش ببرند که باعث عزت و سربلندی کشور شوند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که محصولات‌مان که نیروی انسانی متخصص است بتواند رفاه و آرامش مردم را فراهم کند.

او ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی با اینکه سهم‌شان از نظام دانشجویی کشور ۴درصد است ولی بیش از ۳۰درصد علم را تولید می‌کنند که کارنامه بسیار خوبی است.

هاشمی با اشاره به اینکه مجلس و دولت برای پیشرفت این حوزه باید کمک کنند، گفت: سرمایه‌های خوبی وجود دارد و باید به امر آموزش توجه شود.

او درباره ادغام آموزش عالی و آموزش پزشکی گفت: بحث زیادی درباره این موضوع وجود ندارد اما بعضی‌ها بیکار هستند و این مسائل را مطرح می‌کنند که به نظر من بحث‌های انحرافی است زیرا در سیاست‌های کلی آموزش عالی کشور و  نظام سلامت تعریف شده است و من فکر می‌کنم مشکلاتی در حوزه خودشان دارند که می‌خواهند بر آنها چشم بپوشند و به نوعی ذهن‌ها رو منحرف و فرافکنی کنند.

هاشمی افزود: ربع قرن قبل این انتزاع درست یا غلط انجام شده و هزینه‌های زیادی بابت آن پرداخت شده و طبیعی است که قابل بازگشت نیست و رسانه‌ها هم به این موضوع توجه نکنند‌. اصل موضوع خروجی دانشگاه‌هاست که باید در خدمت مردم باشند چه وزارت علوم و چه وزارت بهداشت در مسیر و راستای پیشرفت کشور باشند.

او تاکید کرد: کسانی که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند آینده کشور هستند و نباید با بحث‌های حاشیه‌ای این هدف  را گم کنیم و به نظر من بیشتر طرح بحث‌های حاشیه‌ای فرار از مسئولیت اصلی‌مان است.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش و پزشکی گفت: خواسته مردم پیشرفت است که با تربیت نیروهای عالم و ماهر ایجاد می‌شود.

او درباره تفکیک بیمارستان‌های درمانی از آموزشی گفت: متاسفانه به دلیل اینکه در طول این ۴۰ سال به زیرساخت‌ها توجه نکردیم و علی‌رغم افزایش جمعیت و طول عمر مردم از ۵۵ سال به بالای ۷۵ سال بیمارستا‌ن‌ها و مراکز آموزشی ما توسعه پیدا نکردند.

او افزود:  در این سال‌ها مراکز آموزشی به مراکز درمانی تبدیل شد. این موضوع زحمت بسیار زیادی برای استادان است و ضرورت دارد دانشگاهیان، مجلس و دولت به  این حوزه توجه بکنند تا بتوانیم مراکز ویژه‌ای برای آموزش داشته باشیم.

هاشمی ادامه داد: اگر ۲۰هزار تخت بیمارستانی را برای آموزش‌های مدرن و رشته‌های تخصصی و کارهای پیشرفته پژوهشی اختصاص دهند، کارنامه خیلی درخشان‌تری خواهیم داشت.

وزیر بهداشت گفت: آنچه امروز در اختیار ماست در جامعه بین‌المللی قابل افتخار است بنابراین مراکز آموزشی باید از مراکز درمانی جدا شوند و این عزم ما در وزرات بهداشت است اما نیاز به سیاست‌گذاری دارد و دست مجلس و دولت است.

هاشمی درباره بودجه سال ۹۷ گفت: بنده اگر از بودجه حرف بزنم می‌گویند به دنبال پول هستیم اما واقعیت این است که اگر علم و آگاهی و دانش برایمان مهم است باید در عمل نشان دهیم و با شعار نمی‌شود .

او افزود:  باید نگاه کنیم ببینیم دنیا چه بخشی از درامد و تولید ناخالصش را به حوزه آموزش و پژوهش اختصاص می‌دهد. ما یک صدم آن را اختصاص دهیم اگر این کار را انجام دادیم می‌توانیم از دانشگاه و دانشگاهیان انتظار داشته باشیم. امروز اتفاق نمی افتد این همه تلاش و ایثار را مشاهده می‌کنیم.

هاشمی با بیان اینکه ما فعالیت‌مان را در حوزه پزشکی خارج از مرزها محک می‌زنیم، گفت: دولت در همه این سال‌ها کمکی در این زمینه نکرده است و با همت و هزینه شخصی این افتخارات رقم خورده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز