خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

"خشم فروخورده" از عوامل خودکشی در دخترانِ دانش‌آموز/اقدامات خطرناک نتیجه افزایش خشونت در بین پسران

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۳۳۷

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: .در پسرها خشونت و در دخترها خشم بالاتر است. پسرها خشونت را بروز می‌دهند که منجر به کارهای خطرناک می‌شود، اما دخترها چون بروز نمی‌دهند به شکل خشم باقی می‌ماند و بعد سر خودشان بلا می‌آورند که منجر به خودکشی در دختران می‌شود.

عباس‌علی باقری (مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با خودکشی دانش‌آموزان و تحقیقات آموزش و پرورش در این رابطه بیان داشت: اداره‌ای مستقل به نام اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در این رابطه فعال است؛ همچنین اداره مشاوره در این خصوص فعالیت می‌کند و به صورت تخصصی مشغول پیگیری مسائل در این حوزه است.

وی افزود: متاسفانه در اغلب مواقع به معلول پرداخته می‌شود؛ وقتی حادثه‌ای پیش می‌آید و خروجی‌های آن ظاهر می‌شود، تازه به دنبال این می‌رویم که با آن مقابله کنیم، در حالی که وقتی تحقیقات را انجام می‌دهیم متوجه می‌شویم که دخترهای دبیرستانی دچار نوعی خشم فروخورده هستند که باعث می‌شود، در جایی آن را بروز دهند.

باقری خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که برای این ماجرا کاری انجام دهیم؛ یعنی به صورت تخصصی روی این موضوع کار کنیم. متاسفانه خانواده و مدرسه آموزش‌های لازم را به فرد نمی‌دهند.

وی گفت: مهمترین مشکل این است که نهادهایی که وظیفه تربیت را برعهده دارند، وظیفه خود را به طور کامل انجام نمی‌دهند؛ مثل خانواده یعنی تا شش سالگی که فرد در خانه است، آموزشی به او داده نمی‌شود. خانواده نمی‌داند که فرزندپروری چه معنی می‌دهد و باید با فرزند خود چطور رفتار کند و استعدادهای او را کشف کند. خانواده نمی‌داند که فرزند چه نوع بازی‌ را دوست دارد و تمایل دارد چه کاری را انجام دهد.

وی افزود: زمانی که فرد بخواهد، گواهینامه بگیرد؛ باید چندین ساعت آموزش عملی و نظری را بگذراند؛ ولی برای فرزندپروری یک ساعت هم به والدین آموزش داده نمی‌شود و در چنین شرایطی شخصیت کودک آسیب دیده می‌شود که در مدرسه هم این پروسه ادامه پیدا می‌کند. به طور مثال  یک کلاس 37 نفره در تهران این قابلیت را ندارد که معلم به طور دقیق آموزش و پرورش را در آن انجام دهد.

باقری گفت: هماهنگی بین خانواده و مدرسه وجود ندارد، عدم همسویی آنها و نهادهای بیرونی مثل رسانه‌ها و نهادهای اجتماعی باعث می‌شود که تربیت کودک به درستی صورت نگیرد و بچه‌ها مهارت‌های لازم را به دست نیاورند. کسی به آنها یاد نمی‌دهد که وقتی با یک مساله ناامیدکننده برخورد کردند، چه واکنشی داشته باشند؛ یعنی مدرسه هم به خاطر کمبود فضا و نیروی انسانی و عدم هماهنگی خانواده‌ها هم کاری انجام نمی‌دهد.

وی افزود: دبیرستان‌هایی هستند که به دانش آموزان مهارت زندگی درس می‌دهند، بعد خانواده‌ها این را مطرح می‌کنند که فرزندش چند سال دیگر کنکور دارد یعنی مقاومت در رابطه با آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس وجود دارد. شورای شهر، شهرداری، آموزش و پرورش باید به پای کار بیایند و فکری اساسی برای آموزش مهارت‌هایی که یک فرد در طول زندگی لازم دارد، انجام دهند تا کمتر دچار سختی شود.

باقری خاطرنشان کرد: زمانی که دانش‌آموزان با مشکلات مواجه می‌شوند، باید آنها را به مشاور ارجاع داد به همین خاطر در دبیرستان‌ها مشاورهایی را در نظر گرفته‌ایم و یا کودکان را به مراکز مشاوره‌ ارجاع می‌دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه گفت: خشم فروخورده به عدم مهارت‌هایی مربوط می‌شود که فرد در طول زندگی نیاز داشته اما آموزش ندیده است.در پسرها خشونت و در دخترها خشم بالاتر است. پسرها خشونت را بروز می‌دهند که منجر به کارهای خطرناک می‌شود، اما دخترها چون بروز نمی‌دهند به شکل خشم باقی می‌ماند و بعد سر خودشان بلا می‌آورند که منجر به خودکشی در دختران می‌شود.

وی با بیان اینکه افکار پرخطر در پسرها بیشتر است، گفت: اگر یک مشکل برای یک نوجوان به وجود بیاید، آن نوجوان باید یاد گرفته باشد که مشکل را تبدیل به مساله کند و به دنبال راه‌حل برای آن باشد چون نوجوان این را آموزش ندیده است در ذهن او این مشکل می‌‌ماند.

باقری افزود: خانواده‌ها مهارت فرزندپروری کمی دارند، آموزش و پرورش هم فرصت و امکانات کافی را برای این کار ندارد. آموزش و پرورش فضای کمی دارد و به همین خاطر تمام محیط یک مدرسه تبدیل به کلاس می‌شود حتی در برخی مواقع فضای ورزشی نیز از دانش‌آموزان دریغ می‌شود؛ فضایی که می‌تواند در شادی دانش‌آموزان تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز