خبرگزاری کار ایران

در جلسه‌ای در شورای شهر مطرح شد؛

به هم ریختگی جدی به نگاه تامین مالی در شهرداری/ تشکیل کارگروه سرمایه‌گذاری در کمیسیون بودجه

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۴۴۹

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از تشکیل کارگروه سرمایه گذاری در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران خبر داد.

به گزارش ایلنا، نخستین جلسه بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی شهر تهران موضوع دستور جلسه‌ای بود که با حضور محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، مسعود روغنی زنجانی، استاد اقتصاد و جمعی از صاحبنظران بخش خصوصی و مدیران ارشد شهرداری تهران به ریاست مرتضی الویری و دعوت کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در صحن شورای شهر تهران برگزار شد.

مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه این جلسه را جلسه هماهنگی برای ایجاد زمینه‌های سرمایه گذاری خارجی در شهر تهران معرفی کرد و گفت: هدف از تشکیل این جلسه شناسایی تنگناها است. می‌توان در نتیجه‌گیری این جلسه به کارگروهی رسید که بتواند موضوعات را برنامه ریزی و پیگیری کند.

محسن ترک آبادی، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در این جلسه اظهار داشت: متاسفانه شهرداری تهران با داشتن پروژه‌های فراوان و فرصت‌های سرمایه گذاری خوب تاکنون نتوانسته است از سرمایه گذاری خارجی استفاده کند.

وی اعلام کرد: نیروگاه زباله سوز، نیروگاه امحا پسماند پزشکی، شبکه هوشمند سازی و فیبرنوری تهران، تونل شهید متوسلیان، توسعه خطوط مترو، نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب ، توسعه خطوط BRT، شبکه فاضلاب و آب شرب همگی از فرصت‌های خوب جذب سرمایه به شمار می‌روند.

به گفته ترک آبادی تنها دو فروشگاه بزرگ در سطح شهر از طریق BOT راه اندازی شده است.

سمیع اله حسینی مکارم، معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران نیز در این جلسه اظهار داشت: منابع و شیوه های درآمدی شهرداری تهران که در گذشته مرسوم بود در حال حاضر بر اساس شرایط روز کارآمدی خاص خود را ندارند. امسال به موجب اتفاقات رخ داده ۵۰ درصد از درآمد ناشی از اخذ عوارض ارزش افزوده کاهش یافته است و تنها می‌توانیم انتظار دریافت ۲ هزار میلیارد تومان از این محل را داشته باشیم. درآمدهای ناشی از شهرسازی نیز با توجه به رکود موجود در بازار ساخت و ساز به شدت کاهش یافته است.

حسینی مکارم گفت: بدهی های به روز شده شهرداری تهران تاکنون ۳۰ هزار میلیارد تومان است ضمن اینکه ۲۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام شهر بودجه مورد نیاز است. در سال گذشته شهردرای تهران اقدام به استخدام ۱۳ هزار نفر کرد و امروز آمار کارکنان شهرداری از ۵۵ هزار نفر در سال گذشته به ۶۸ هزار و ۱۳۴ نفر رسیده است، ضمن اینکه حقوق کارکنان نیز در طول این سال افزایش قابل توجهی داشته است.

معاون مالی شهردار تهران: با توجه به هزینه های افزایش یافته و درآمدهای کاهش یافته برنامه ریزی برای به کارگیری شیوه های دیگر در حال انجام است.شهرداری تهران در تلاش است تا دیگر پروژه های خود را از طریق های مرسوم گذشته تامین اعتبار نکند.

مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات در زمینه جذب سرمایه‌ها در شهرداری تهران اظهار داشت: نخستین مشکل به خود شورا بازمی گردد به نحوی که نظام جامعی در شورای شهر برای موضوع جذب سرمایه ها پیش بینی نشده است و تنها یکسری موضوعات در قالب مصوبه بودجه و چند موضوع موردی در این خصوص در مصوبات پیشین شورای شهر یافت می شود.

وی ادامه داد: در حالی در شهر تهران نظامی برای جذب سرمایه وجود ندارد که در کلانشهری همچون مشهد نظام جامع سرمایه گذاری طراحی شده و به شهرداری اجازه می‌دهد طی روال طراحی شده به جذب سرمایه گذار بپردازد.

عضو شورای شهر تهران بر ضرورت تدوین لایحه جذب سرمایه های خارجی و داخلی توسط شهرداری تهران تاکید کرد.

فراهانی مشکل دیگر در جذب مشارکت ها را عدم توانمندی نهادهای مجری در این خصوص عنوان داشت و تصریح کرد: پروژه‌های شهری پروژه‌هایی غیر سیاسی محسوب می شوند از این روی در دنیا بیشتر سرمایه گذاری ها در این بخش صورت می‌گیرد. با این وجود در کشور ما تنها دو فروشگاه در این قالب ساخته شده اند که نشان از عدم توانمندی نهادهای مجری اعم از شهرداری و دولت دارد.

نماینده شورا در کمیسیون ماده ۳۸ قانون شهرداری در ادامه اظهار داشت: در سرمایه گذاری های داخلی نیز که اغلب جذب سرمایه های خرد بوده است به خوبی عمل نشده و عموم این سرمایه گذاران برای حل اختلافشان به کمیسیون ماده ۳۸ مراجعه می کنند.

فراهانی تاکید کرد: همه این مشکلات نشان از این موضوع دارد که جذب سرمایه گذار برای انجام فعالیت های شهری نه در شورا و نه در شهرداری جدی گرفته نشده است.

سید حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران در خصوص موضوعات مالی شهرداری گفت: عدم تعادل در مصارف شهرداری باعث شده است مالیه شهرداری یکی از مشکلات پیش روی شورای اصلاح طلب شهر شود و امید است بتوانیم با مددگیری از دوستانمان در دولت و نظرات کارشناسان در حوزه اقتصادی از این مشکل خارج شویم.

وی بدحسابی در بین بانکها و سایر عناصر موثر در بازارهای پولی و مالی را از مشکلات شهرداری تهران در گذشته دانست و گفت: از دولت می خواهیم برای برون رفت از این مشکل استمهالی ۴ تا ۵ ساله برای شهرداری تهران گرفته شود.با توجه به این دیدگاه، بانک های عامل حاضر نیستند حتی بهترین پروژه های شهری را نیز برای جذب سرمایه های خارجی بپذیرند.

رسولی اظهار داشت: میزان بدهی به روز شده شهرداری تا امروز ۳۰ هزار میلیارد تومان است و مشخص نیست که این رقم تا فردا افزایش یابد یا به همین میزان باقی بماند از این روی از دولت م‌ خواهیم با تضامین دولتی شرایط را برای جذب سرمایه‌های خارجی فراهم کرده تا شهرداری بتواند این مشکلات را ظرف مدت ۴ تا ۵ سال برطرف کند.

حسینی مکارم، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در ادامه این جلسه اظهار داشت: شیوه شهرداری به اینگونه بود که زمین‌ها در شهر تهران شناسایی شده و طرحی برای آن تعریف می‌شد و پیش از اتمام فروخته می‌شد.با توجه به ریسک بالای این شیوه سبب شد که شهرداری نتواند در جذب سرمایه‌ها موفق عمل کند و از این روی سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری آمادگی کامل برای جذب را نداشته باشد.

معاون شهردار تهران اظهار داشت: هم اکنون هم شیوه‌ها اصلاح شده، هم فضای لازم برای این کار آماده شده و هم شرایط ضرورت جذب سرمایه‌ها را ایجاب میکند و اگر دولت و مردم به میدان بیایند فرصت‌ها در شهر موجود است.

محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران در این جلسه گفت: آنچه مشهود است به هم ریختگی جدی به نگاه تامین مالی در شهرداری است و سازمان سرمایه‌گذاری آمادگی کامل دارد تا با نجفی شهردار تهران و الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و شورای شهر تهران برای حل مشکلات همکاری کند.

وی اظهار داشت: بدهی ها و وضعیت مالی شهرداری نشان از وجود مشکلات در این زمینه را دارد از این روی باید سازوکارهای مناسب به کارگیری شود. پیش از این نیز شهرداری تهران در دوران شهرداری آقای الویری از منابع خارجی در ساخت پروژه فاضلاب غرب تهران استفاده کرده است و این امکان نیز در حال حاضر وجود دارد.

خزاعی با تاکید بر اینکه امکان جذب سرمایه گذار خارجی برای پروژه های شهری وجود دارد گفت: باید با پرهیز از ورود به مسائل حاشیه ای نقشه حرکتی برای شهرداری در طول ۵ سال آینده ترسیم شود تا بتوان مشکلات را برطرف کرد.

وی در پایان پیشنهاد داد تا کارگروهی برای انجام این موضوع ما بین سازمان سرمایه گذاری، شورای شهر و شهرداری تشکیل شود.

مسعود روغنی زنجانی، کارشناس اقتصاد و معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه از سالهای ۶۰ تا ۷۶ با تاکید بر ضرورت حل مشکلات و عدم انتقال مشکل به نسل های آتی اظهار داشت: ساختار کنونی مشکلات را به نسل آینده منتقل می کند که نباید چنین اتفاقی رخ دهد.

وی با بیان اینکه بخش خصوص زیر بار ریسک نمی رود اظهار داشت: برای جلوگیری از مشکلات پیش آمده ناشی از عملکرد پیمانکاران در شهر باید ریسک تقسیم شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: باید به سمت استفاده از بیمه ها در این خصوص گام برداشت.می توان برای تامین مالی نیازهای شهرداری به توزیع اوراق مالی نیز فکر کرد و راهکاری برای استفاده از آن اندیشید.

مرتضی الویری در پایان این جلسه اعلام کرد: در کمیسیون برنامه و بودجه کارگروهی متشکل از شورای شهر، شهرداری، بخش خصوصی و دولت ایجاد می شود تا این موضوعات به صورت تخصصی تر مورد بررسی قرار گیر

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز