خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

مزایده‌های نمایشی و رانت‌های گسترده در واگذاری املاک شهرداری/بررسی واگذاری‌ها از ۱۸ سال پیش تاکنون/کسانی که با رانت صاحب ملک شدند، نگران باشند

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۰۷۸

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به مزایده‌های نمایشی و رانت‌های گسترده در واگذاری املاک شهرداری گفت: کسانی که با رانت و مزایده نمایشی صاحب ملک شدند، نگران باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جزییات طرح الزام شهرداری تهران به ساماندهی واگذاری حق بهره‌برداری از املاک، اراضی و اموال غیرمنقول شهرداری به اشخاص حقیقی، حقوقی و موسسات غیردولتی در جلسه اخیر شورای شهر تهران به تصویب رسید و طرح برای تایید روانه فرمانداری تهران خواهد شد. 

 طرحی که از سوی معاونت نظارت شورای شهر تهران پیشنهاد و در کمیسیون حقوقی و نظارت تهیه شده بود و گفته می‌شود به واگذاری‌های غیرقانونی و سلیقه‌ای در شهرداری تهران به اسم فعالیت اجتماعی و فرهنگی پایان خواهد داد. محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر  از طرفداران این طرح بود و به بازگشت آن به کمیسیون برنامه و بودجه رای منفی داد.

شاهد رانت‌های بسیار گسترده‌ای در واگذاری‌ها بودیم

این عضو شورای شهر چهارم و پنجم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا این مصوبه را گامی اساسی در راستای شفاف‌سازی و صیانت از حقوق شهر و شهروندان تهران دانست و گفت: تصمیمی که شورا در خصوص توقف هرگونه واگذاری املاک، اراضی و اموال غیرمنقول شهرداری تهران، سازمان و شرکت‌های تابعه به صورت حق بهره‌برداری رایگان و یا با شرایط معین به اشخاص حقیقی یا حقوقی گرفته، می‌تواند بسیار امیدوار کننده باشد، چرا که بعضاً رانتهای جدی در مسیر این واگذاری‌ها صورت می‌گرفت.

واگذاری‌ املاک به صورت رایگان یا با قیمت‌ نازل

سالاری با اشاره به اظهارات معاون اقتصادی و مالی شهرداری در خصوص سلیقه‌ای بودن برخی از این واگذاری‌ها افزود: بخش عمده‌ای از این واگذاری‌ها به صورت رایگان یا با قیمت‌های نازل و مزایده‌های نمایشی صورت گرفته بود و شاهد رانت‌های بسیار گسترده‌ای در این خصوص بودیم. 

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی درباره واگذاری‌های سلیقه‌ای به مجموعه‌های بهاران اشاره کرد و افزود: مراکز بهاران که مورد اعتراض اعضای شورای چهارم بود یکی از همین نمونه‌هاست. علی‌رغم تذکرات گسترده، در دوره گذار واگذاری‌های بسیار زیادی به مجموعه بهاران و مجموعه‌های نظیر آن انجام شد. با مصوبه امروز شورا همه کسانی که املاک و اراضی به صورت رایگان و یا با  رانت گرفته‌اند، باید نگران باشند.

شورای پنجم دنبال شفاف‌سازی است

این عضو شورای شهر با اشاره به حضور خود در دوره گذشته شورا، ادامه داد: این اولین بار بود که شورا در برابر رسانه‌های خبری با رویکردی دموکراتیک، کارشناسی و تضارب آراء توانست؛ تصمیم بسیار مهمی در حوزه شفاف سازی اتخاذ کند.

وی یادآور شد: در دوره چهارم مصوباتی اینچنینی با وجود آنکه رای می‌آورد، اما بعضاً توسط هیئت رییسه در دستور کار شورا قرار نمی‌گرفت، از جمله طرح تحقیق و تفحص از املاک و اراضی شهرداری و یا طرح کاهش اختیارات شهردار در خصوص واگذاری‌ها.

او ادامه داد: به‌ رغم اینکه این طرح‌ها در شورای چهارم  رای آورد و با فشار  افکار عمومی و اعتراض اعضا به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع شد، اما باز هم جمع‌بندی کمیسیون‌ها در صحن ارایه نشده و طرح‌ها مسکوت باقی ماند، لذا شورای پنجم با تصویب این مصوبه نشان داد محکم و استوار روی مواضع خود برای شفاف سازی و صیانت از اموال مردم ایستاده است.

بررسی واگذاری‌‌ها از ۱۸ سال پیش تاکنون

سالاری این مصوبه را آغازی برای تحقق وعده‌های انتخاباتی شورای پنجم در حوزه صیانت از اموال شهر و شهروندان خواند و افزود: با این مصوبه به مدیریت شهری فعلی پیام دادیم که‌ باید در تمامی تصمیماتش قانون و مصوبات شورا را ملاک عمل قرار دهد. با توجه به مطالبه افکار عمومی، شهرداری تهران را ملزم کردیم؛ فهرست تمام واگذاری‌ها از ابتدای کار شورای شهر یعنی سال ۷۸ تا به امروز را به شورا ارائه دهد، چرا که به موجب بند ۶ ماده ۵ قانون شهرداری‌ها، تمامی واگذاری‌ها اعم از رایگان یا با شرایط معین صرفا باید با مجوز انجمن شهر صورت گیرد و شورای شهر تهران که بر اساس قانون جایگزین انجمن شهر است، باید در جریان این واگذاری‌ها قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز