خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

با بلاتکلیفی‌ وزارت علوم دانشگاه‌ها به روزمرگی افتاده‌اند/هشدار درباره به تاخیرافتادن تحول در آموزش عالی

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۹۷۳

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ضمن تشریح عملکرد این دانشگاه با اشاره به بلاتکلیفی وزارت علوم، گفت: هرچه در انتخاب وزیر برای وزارت علوم تاخیر شود و این موضوع تعیین‌تکلیف نشود، دانشگاه‌ها به جای سیاست‌گذاری بلندمدت به نوعی مجبورند به روزمرگی بگذرانند و همچنین آن تحول بزرگی که آموزش عالی برای ایفای نقش خود در جامعه دارد به تاخیر می‌افتد.

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اداره شدن وزارت علوم با سرپرست و تاخیر در معرفی وزیر علوم پیشنهادی، گفت: نقش وزیر در وزارت علوم از نقش وزیر در برخی وزارتخانه‌های دیگر بزرگ‌تر و جدی‌تر است، به دلیل اینکه وزیر علاوه بر عنوان وزارت، رئیس هیات امنای همه دانشگاه‌ها نیز محسوب می‌شود و هیات امنا جایگاه قانونگذاری برای دانشگاه را نیز برعهده دارد.

سلیمی افزود: همه آیین‌نامه‌ها درباره استخدام و بودجه در هیات امنا تصویب می‌شود و می‌توان گفت؛ وزیر علوم جانشین هیات دولت در حیطه دانشگاه‌ها در کرسی ریاست هیات امنای دانشگاه‌ها است، بنابراین سیاست‌‌ها یا مشی‌های مختلف وزارت علوم نقش اساسی در روند کارهای دانشگاه‌ها دارد و این مسئله در حوزه آموزش، تعیین بودجه، ارتباط با صنعت و نوع نگرش به آموزش عالی در جامعه و فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی تاثیرگذار است.

انتقاد از بلاتکلیفی وارت علوم

او تاکید کرد: هرچه در انتخاب وزیر برای وزارت علوم تاخیر شود و این موضوع تعیین‌تکلیف نشود، دانشگاه‌ها به جای سیاست‌گذاری بلندمدت به نوعی مجبورند به روزمرگی بگذرانند و آن تحول بزرگی که آموزش عالی برای ایفای نقش خود در جامعه دارد به تاخیر می‌افتد. همچنین آثاری که در این وقفه ایجاد می‌شود، مسبب آن است که وزیر جدید چندین ماه وقت بگذارد تا این آثار جانبی را از بین ببرد. بنابراین به نظر می‌رسد؛ کار وزیر علوم با توجه به تحولاتی که ایجاد شده کار دشواری است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی نیز درباره پیشنهاد به او برای تصدی پست وزارت علوم، گفت: بنده هیچ پیشنهاد رسمی برای وزارت علوم نداشتم. همچنین کسی از من برنامه‌ای هم برای این وزارتخانه نخواسته است. دیدگاه‌های عمومی از طرف بنده برای وزارت علوم ارائه شده، اما هیچ پیشنهادی برای پست وزارت دریافت نکردم.

افزایش قراردادهای پژوهشی به 10میلیارد تومان

رئیس دانشگاه علامه درباره عملکرد این دانشگاه در دولت یازدهم و برنامه‌های آن در دولت دوازدهم گفت: دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه برنامه‌های چهارسال گذشته در سال تحصیلی جدید طبق سند استراتژیک برنامه راهبردی دانشگاه به دنبال توسعه و ارتقای کیفی است.

سیاست علامه عدم افزایش تعداد دانشجویان است

او ادامه داد: در طول چهارسال گذشته توانستیم؛ استانداردهای دانشگاه را افزایش دهیم به طوری که نسبت استاد به دانشجوی دانشگاه علامه از حدود یک به 44 به یک به 28 رسیده است. امیدواریم در سال تحصیلی جدید هم با محدود نگه‌داشتن تعداد دانشجویان و عدم افزایش آن و افزایش تعداد استادان کارآمد این نسبت را به حدود یک به 25 برسانیم، البته نسبت استاد به دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی با احتساب دانشجویان روزانه یک به 17 است.

فراهم کردن شرایط برای حضور دانشجویان در بازار کار

سلیمی درباره توسعه حوزه آموزشی در دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: آموزش‌های مکمل مهارتی از دو سال پیش تاکنون به صورت طرح پایلوت در دانشگاه اجرا شده که امسال به شکل قطعی دنبال می‌شود. در دانشگاه علامه همکاران با کمک گروه‌های آموزشی و مرکز هدایت شغلی، حوزه‌هایی که در رشته‌های این دانشگاه بازار کار به آنها نیاز دارد را شناسایی کردند و براساس آن مشخص شد که چه دوره‌های مهارتی برای این حوزه‌ها لازم است و دانشگاه با هزینه خودش برای هر دانشجو یک دوره اضافه بر تحصیل و متناسب با شغلی که به آن علاقه‌مند است، ارائه می‌کند تا زمینه حضور دانشجویان در بازار کار محقق شود، البته دوره‌های مهارتی با وسعت بیشتری ارائه خواهد شد و اگر دانشجویان مایل باشند، می‌توانند در دوره‌های بیشتری هم شرکت کنند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ابراز امیدواری کرد؛ برای همه دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد جدید‌الورود دوره‌های مهارتی برگزار شود و به شکل یک برنامه دائمی برای دانشگاه دربیاید.

با شرکت‌های شتاب‌دهنده قدرتمند درحال مذاکره هستیم

او با اشاره به مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان علوم انسانی، افزود: تعدادی شرکت دانش‌بنیان علوم انسانی در سال‌های اخیر راه‌اندازی شده که بر تعداد آنها نیز در سال جدید افزوده خواهد شد. همچنین با شرکت‌های شتاب‌دهنده قدرتمند درحال مذاکره هستیم تا آنها در مراکز رشد مستقر شوند و بتوانند به شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های کارآفرینی در دانشگاه علامه کمک کنند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در زمینه پژوهش دانشگاه علامه جهش خوبی داشته، گفت: دانشگاه علامه ظرف چند ماه فقط حدود 300 میلیون قرارداد پژوهشی داشت، اما این مبلغ با همکاری حوزه‌های اجرایی به حدود 10میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. اعتبار بخشی از این قراردادها فعلا به علت مشکلات مالی که در دستگاه اجرا وجود دارد، همچنان پرداخت نشده اما هدف‌گیری دانشگاه این است که قرارداد با دستگاه‌های اجرایی به 12میلیارد تومان برسد.همچنین امیدواریم به ازای هر استاد نیز 4 مقاله علمی و پژوهشی در سایت‌های معتبر منتشر شود.

دانشگاه علامه؛ مقام اول برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی در کشور

سلیمی با اشاره به اینکه دانشگاه علامه مقام اول برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی در کشور را دارد، گفت: تعدادی از استادان برجسته دانشگاه مخصوصا افرادی که صاحب نظریه و اندیشه هستند؛ تمایلی به اینکه در مکان‌های رسمی نظریات‌شان را اعلام کنند، نداشتند. همه آنها در این مدت شناسایی شدند و امیدواریم کرسی‌های نظریه‌پردازی که محصول یک عمر تلاش استادان هست بتوانیم در سال جاری برگزار کنیم و جایگاه دانشگاه علامه را در ارائه نظریه‌های جدید در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی حفظ کنیم.

او ادامه داد: در زمینه مطالعات علوم انسانی به دنبال این هستیم که پاره‌ای از آثار بزرگ ادبیات، نظریه‌های فلسفی و اندیشه را که هنوز ترجمه مناسبی به فارسی ندارد، به فارسی برگردانیم و از طرفی آثار بزرگان خود را به خصوص شخص علامه طباطبائی را نیز به زبان‌های دیگر ترجمه و در جامعه بین‌الملل منتشر کنیم تا امکان گفت‌و‌گوی اندیشه بین متفکران ما و جهان بیشتر فراهم شود.

50 هزار مترمربع به دانشگاه علامه اضافه شد

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی این دانشگاه، گفت: 50 هزار مترمربع به دانشگاه علامه اضافه شده، این مقدار شامل سه دانشکده جدید، کتابخانه مرکزی، درمانگاه، مسجد، موزه، ساختمان جدید خوابگاهی و ساختمان جدید معاونت دانشجویی است که به بهر‌ه‌برداری رسیده، در سال جدید نیز یک ساختمان خوابگاه جدید نیز افتتاح خواهد شد. همچنین مرکز آموزش زبان فارسی در دو هفته آینده دیگر افتتاح می‌شود. همین‌طور ساخت دو دانشکده جدید نیز در پردیس مرکزی تا یک ماه آینده آغاز و ظرف دو سال آماده بهره‌برداری می‌شود.

سلیمی افزود: ساختمان جدید تربیت بدنی تا 9 ماه پیش‌رو نیز به پایان و بهره‌برداری می‌رسد. همچنین یک خوابگاه بزرگ استاندارد در زمین جدید دانشگاه طراحی شده که نزدیک استادیوم آزادی است. تکمیل این پروژه‌ها باعث می‌شود؛ دانشگاه علامه در حوزه خوابگاه‌ها و فضای آموزشی به استانداردهای لازم برسد.

تعداد زیاد دانشجویان غیربومی و فشار به خوابگاه‌ها

او درباره فعالیت‌های دانشجویی گفت: طبق گفته‌های رئیس صندوق رفاه دانشجویان، دانشگاه علامه جزو چهار دانشگاه برتر در رشد و بهسازی ساختمان‌های خوابگاهی است. البته امسال فشار بسیار زیاد پیش‌بینی نشده‌ای برای خوابگاه‌ها ایجاد شد که به دلیل ابلاغ بخشنامه‌ای برای دادن خوابگاه به دانشجویان ترم 5 به وجود آمد که این مسئله از تعداد زیاد دانشجویان غیربومی و همچنین سیاست این دانشگاه که حتی یک دانشجوی متقاضی نباید بدون خوابگاه بماند، ناشی می‌شود. برای حل این موضوع یک خوابگاه به صورت اضطراری آماده شد و بعد از مدتی یک ساختمان دیگر نیز به آن اضافه شد تا از فشاری که ایجاد شده کم کنیم.

دانشجویان باید احساس آزادی و امنیت داشته باشند

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نیز تلاش داریم، سیاست آرامش فعال را دنبال کنیم، گفت: ما معتقد هستیم دانشجویان باید کاملا احساس آزادی و امنیت در حوزه‌های فرهنگی از جمله انجمن‌های علمی و تشکل‌های اسلامی داشته باشند. البته همه دانشجویان باید خط قرمزهای نظام را درباره این مسائل رعایت کنند. قصد داریم حداقل یک برابر و نیم فعالیت‌های فرهنگی نسبت به سال‌های گذشته رشد کند. تعداد مجوزهایی که برای فعالیت‌های دانشجویی صادر شده، همین موضوع را نشان می‌دهد که امیدواریم با رشد و شناخت عمیق‌تری که دانشجویان پیدا کردند، بتوانند درست فعالیت کنند و از پاره‌ای از حرکت‌های حاشیه‌ساز پرهیز کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز