خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد:

باید نگرش به صنعت گردشگری تغییر کند/سند جامع حمایت از گردشگری تدوین می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۱۶۹

مونسان گفت: متاسفانه در بخش معرفی و تبلیغات ضعیف هستیم و نه تنها برای گردشگران خارجی بلکه برای گردشگران داخلی نیز نتوانستیم جاذبه‌های خود را به خوبی معرفی کنیم. باید به دولت دوازدهم کمک کرد تا شاهد یک دوره تحول‌گرا در صنعت گردشگری باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اصغر مونسان (رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) صبح امروز (4 مهرماه) در همایش روز جهانی گردشگری گفت: امروز 47 سال از تصویب روز جهانی گردشگری می‌گذرد و این صنعت در بین بخش‌های اقتصادی در دنیا به رتبه سوم رسیده است.

وی ادامه داد: صنعت گردشگری امروز ابزار موثری برای دیلپماسی با دیگر کشورها است و ما می‌توانیم فرهنگ خود را با کمک گردشگری به دیگر کشورها معرفی کنیم و حتی اقوام و قومیت‌های خود را به جهانیان بشناسانیم.

وی با اشاره به روز جهانی گردشگری گفت: شعار امسال روز گردشگری کمک به گردشگری پایدار است و ما نیز به دنبال این هستیم تا این صنعت بتواند به یک توسعه پایدار برسد. زیرا این صنعت اثرات مهمی در سایر حوزه‌ها همچون حوزه‌های اجتماعی و محیط زیست دارد.

مونسان ادامه داد: هدف ما یادآوری و معرفی صنعت گردشگری به همه افراد است و برای رسیدن به این هدف باید در ابتدا نگرش خودمان را به صنعت گردشگری تغییردهیم و همه ما از دولتمردان و نمایندگان به ظرفیت اهمیت و مزیت‌های این صنعت پی ببریم.

وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم که کشورهایی با تاریخ کمتر و کوچکتر از ما در صنعت گردشگری رشد خوبی داشتند و ما نیز باید به این صنعت به خوبی توجه کنیم.

مونسان با تاکید بر اینکه سیاحت و گردشگری ریشه در تاریخ دارد، گفت: در دو دهه اخیر انقلاب بزرگی در گردشگری رخ داده است. در حالی که در سال 1950 تعداد گردشگران در جهان 25 میلیون نفر بود در سال 2015 این میزان به یک میلیارد و 600 میلیون نفر افزایش داشته است و همین مسئله نشان می‌دهد که می‌توان با صنعت گردشگری درآمدزایی بسیار مناسب و فرصت شغلی خوبی ایجاد کرد. عواید و درآمد صنعت گردشگری در سال 2015 در جهان هزار و 260 میلیارد دلار بوده است و این صنعت توانسته 108 میلیون شغل ایجاد کند.

او با تاکید بر اینکه ایران نیز می‌تواند در بخش گردشگری به توسعه شغل و کارآفرینی کمک کند، گفت: امروز در دنیا عمده بخش ایجاد شغل در بخش خدمات است و نه صنعت زیرا با پیشرفت فناوری نقش انسان در صنعت هر روزکاهش پیدا می‌کند. ما می‌توانیم با کمک به صنعت گردشگری در دست پیدا کردن به یک میلیون شغل درسال موفق شویم زیرا امکانات گردشگری خوبی داریم.

او با اشاره به رتبه ایران در جهان در شاخص‌های مختلف گردشگری گفت: رتبه ما در بخش رقابت‌پذیری در دنیا در بین 138 کشور 93 است. متاسفانه ضعیف‌ترین بخش گردشگری در کشور ما زیرساخت‌های این صنعت است و باید به این بخش توجه کنیم. ما در بخش‌های مختلف گردشگری همچون سیاحتی، تجاری، درمانی، مذهبی و سایر بخش‌ها جاذبه‌های خوبی داریم و نیاز نیست که جاذبه جدیدی ایجاد کنیم اما باید جاذبه‌های موجود را معرفی کنیم.

مونسان با تاکید بر اینکه باید به زیرساخت‌ها توجه جدی بشود، گفت: هرچند زیرساخت‌ در صنعت گردشگری مهم است اما به نظر من معرفی جاذبه‌ها و فرصت‌ها بسیار مهم‌تر از سایر بخش‌ها است. ما متاسفانه در بخش معرفی و تبلیغات ضعیف هستیم و نه تنها برای گردشگران خارجی بلکه برای گردشگران داخلی نیز نتوانستیم جاذبه‌های خود را به خوبی معرفی کنیم. به همین دلیل معتقدم همه باید به دولت دوازدهم کمک کنند تا ما شاهد یک دوره تحول‌گرا در صنعت گردشگری باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به اهمیت بخش صنایع دستی و میراث فرهنگی در سازمان گردشگری گفت: برای این بخش‌ها نیز برنامه‌های مدونی در نظر گرفته‌ایم و معتقدیم مثلا در بخش صنایع دستی می‌توان سالیانه 150 هزار شغل ایجاد کرد و راهکارهای ایجاد این شغل‌ها را نیز تدوین کرده و به دولت داده‌ایم و فقط از دولت خواسته‌ایم که به ما تسهیلات بدهد. البته نمی‌خواهیم که این تسهیلات بلاعوض باشد.

مونسان ادامه داد: سند جامع حمایت از گردشگری در حال تدوین است و هدف آن توجه به گسترش حضور گردشگران و توریست‌های خارجی است.

وی با اشاره به چالش‌های صنعت گردشگری در کشور گفت: پایین بودن استاندارد کمی و کیفی در زیرساخت‌ها، تعدد در مراکز صدور مجوز، اندک بودن سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، عدم سیاستگذاری در بخش گردشگری و موانع جدی در بازاریابی و تبلیغات، فقدان سازوکارهای مناسب و کافی ازجمله چالش‌های جدی در حوزه گردشگری است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر اهمیت بخش آموزش در حوزه گردشگری گفت: باید به سمت استفاده از تجارب جهانی و بهره‌برداری از نیروی کار جوان حرکت کنیم. همچنین با حمایت و جلب همکاری تشکل‌ها، سازمان‌ها و نهادها به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها به صورت جدی توجه کنیم.

او ادامه داد: باید آمایش گردشگری و نقشه گردشگری را در کشور تهیه کنیم و به سمت ارتقای علمی و اشتغالزایی آسان در بخش گردشگری و همچنین به وجود آوردن شهر گردشگری حرکت کنیم.

در ادامه مراسم تمبر یادبود روز جهانی گردشگری رونمایی شد و از خبرنگاران 4 رسانه به عنوان خبرنگاران حوزه گردشگری با اهدای لوح تقدیر، تندیس و هدیه تقدیر شد.

فاطیما کریمی خبرنگار خبرگزاری مهر، صدرا محقق خبرنگار روزنامه شرق، محمد باریکانی خبرنگار روزنامه همشهری و الهام گوران خبرنگار شبکه خبر به عنوان رسانه برتر معرفی شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز