خبرگزاری کار ایران

برگزاری نشست مسئولیت اجتماعی و سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۳۹۲

نشست تخصصی مسئولیت اجتماعی و سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت در محل دفتر کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه با حضور علاقمندان و فعالان حوزه سلامت اجتماعی و سازمان های مردم نهاد برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست یونس  نور بخش رئیس کرسی یونسکو در ابتدا با معرفی این کرسی به عنوان یک نهاد غیر دولتی وابسته به دانشگاه تهران و یونسکو با تفکیک آن به دو حوزه آکادمیک و بخش ها، کمیته های مختلف آن را که شامل کمیته بین الملل، کمیته آموزش و کمیته پژوهش هستند معرفی مرد که در هر بخش برخی از اعضای هیات علمی و اساتید دانشکده علوم اجتماعی به عنوان اعضای أصلی حضور دارند.

جلسه با سخنرانی چراغچی پزشک و فعال اجتماعی و سخنران اصلی ادامه پیدا کرد، ایشان در ارائه سخنرانی خود به اهمیت مسئولیت اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها و اثر آن بر سلامت اشاره کرده و استراتژی csr (مسئولیت پذیری شرکت ها) را بسیار مهم دانسته و از چگونگی شکل گیری csr ها نکاتی را عنوان کردند.

وی از علاقه مندی شرکت ها و انگیزه آن ها برای شروع این فعالیت ها و عدم برآوردن تمامی نیازهای اجتماعی جامعه توسط دولت، رقابت در بازار کار، نیازهای دینفعان، احترام و ارزش شرکت ها و .. به عنوان دلائل مهم شکل گیری csr اشاره کردند.

همچنین از چالش های مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها به مسائلی چون فقدان مشارکت مردمی، کمبود سازمان های مردم نهاد ساختار یافته ، بحث شفافیت، نیاز به ساخت ظرفیت های محلی ، درک محدود از ابتکارات مشارکت اجتماعی و... اشاره کردند.

در ادامه از csr به عنوان یک بلیط برد- برد و دو طرفه و عامل اصلی رضایت خاطر ذینفعان و صاحبان شرکت ها دانسته شده است، مسئولیت پذیری اجتماعی زمانی برای مردم جا می افتد که ارزش و فرهنگ آن در ذهنیت ها ایجاد شود.

وی از مسأله اولویت ها به خصوص محیط زیست و نقش دولت در پیشبرد این برنامه نام برد.وی همچنین از دو گروه مهم NGO ها در استفاده از csr ها با عنوان زیست محیطی حقوق بشر و فقر زدایی و همچنین سلامت، توانمند سازی و آسیب های اجتماعی در سطح بین الملی نام برد.

در ادامه روح الله نصرتی مدیر بخش آموزش کرسی یونسکو به این نکته اشاره داشتند که در حال حاضر شاخص های روشنی در csr برای همه جوامع وجود ندارد و باید همه ملاحظات فرهنگی و اخلاقی در هر جامعه رعایت شود، در واقع csr بنگاه ها را ملزم به رعایت یک سری هنجارهای اجتماعی خواهد کرد، وی همچنین به خلا حضور علوم اجتماعی در بحث تدوین شاخص های مسئولیت اجتماعی اشاره کرد.

در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ با حضور نماینده NGO ها و دانشجویان تشکیل شد و جلسه با طرح موضوعات جدیدی چون نقد Csr در گفتمان توسعه به پایان رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز