خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر پنجم در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

از حاشیه‌های خرید تبلت تا بن‌های عطر سیب/مالیات مردم نباید خرج خرید برنج و روغن برای هیئت‌های مذهبی شود

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۷۹۶

عضو شورای شهر تهران به حاشیه‌های خرید ۲۱ تبلت و پژو پرشیا پاسخ داد و جزئیات پس فرستادن بن‌های عطر سیب را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ چند شب گذشته عکسی در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت. این عکس نشان می‌داد، مبلغ ۹۶۰ میلیون تومان از سوی اداره کل امور مالی شهرداری، بابت خرید ۲۱ دستگاه تبلت و پژو پرشیا برای اعضای شورا تهران پرداخت شده است. انتشار این سند توسط فعالان شبکه مجازی، واکنش مردم و اعضای شورای پنجم  را در پی داشت. بی‌شک اعضای شورای شهر تهران مانند هر نهاد دیگری ملزم به شفاف‌سازی در زمینه مسائل مالی ودخل و خرج خود هستند و فضای مجازی فرصت مناسبی برای پاسخ و شفافیت مسئولان فراهم کرده است.

به نظر اکثریت اعضای شورای پنجم؛ افشا کردن فاکتور تبلت و خودرو  بدون شرح توضیح و دلایل همراه آن، روایت گزینشی بوده  و بیشتر ابزاری برای تسویه‌حساب های سیاسی است، با این‌حال مجید فرهانی (عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا) اعلام کرد از خودرو قدیمی شورا استفاده  خواهد کرد و خودرو جدید نمی‌خواهد.

 حاشیه‌های دیروز شورای پنجمی‌ها به همین جا ختم نشد و اعضای شورا اعلام کردند از سوی معاونت اجتماعی فرهنگی بن‌هایی به ارزش ده میلیون تومان به اعضای شورا تعلق گرفته تا به هیئت‌های مذهبی هدیه دهند. زهرا صدراعظم نوری، ناهید خداکرمی، افشین حبیب‌زاده، ابراهیم امینی، شهربانو امانی و برخی دیگر از اعضای شورا از طریق فضای مجازی اعلام کردند این‌ بن‌ها را پس فرستاد‌ه‌اند.

افشاگری از نوع تبلت و خودور ناشی از یکسری برخوردهای سیاسی است

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست در گفتگو با ایلنا؛ به تشریح جزییات این حواشی پرداخت.

او افشاگری از نوع تبلت و خودور را ناشی یکسری برخوردها را سیاسی دانست و در تشریح جزئیات این موضوع گفت: ظاهراً شورا ۸۰ خودروی فرسوده دارد که نگهداری از آنها هزینه‌بر بوده و نیازی هم به ۸۰ دستگاه خودرو ندارد، درنتیجه به صورت طبیعی فقط خودروهایی برای تردد ۲۱ نماینده اختصاص داده می‌شود. لذا تمامی این ۸۰ خودروی فرسوده و مستهلک که نگهداری‌شان به صرفه نیست تبدیل به خودروهای نو که هزینه کمتری دارند؛ می‌شوند. این ۲۱ خودرو نیاز تشکیلات اداری است و هر تشکیلاتی برای رفت و آمد پرسنلش از خودروهای اختصاصی استفاده می‌کند، خود شورا رسماً در این زمینه اقدام نکرده است و از طریق شهرداری ۸۰ دستگاه خودرو به ۲۱ خودرو تبدیل خواهد شد و خودروها متعلق به شهرداری بوده‌اند.

صدراعظم نوری درباره لزوم خرید تبلت برای اعضای شورا نیز ادامه داد: امروز کارهای اداری در تمام دنیا بدون کاغذ، اینترنت و اتوماسیون اداری انجام می‌شود و هر فردی باید دستگاهی برای کار کردن داشته باشد. وقتی وارد شورا شدیم هیچ کامپیوتری برای استفاده در دفاترمان نبود و برای ارسال مراسلات مانند هر دستگاه اداری دیگری نیاز به کامپیوتر داریم. این دستگاه‌ها شخصی نبوده و متعلق به اعضای شورا نیستند.

این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که اگر خرید خودرو و تبلت یک روال اداری و طبیعی است چرا مجید فراهانی اعلام کرد از خودروهای قدیمی شورا استفاده خواهد کرد، گفت: من اطلاع ندارم ایشان از چه منظری ورود کرده‌اند. یا ایشان در جریان نبودند یا می‌خواستند بگویند این اتفاق به این معنا نبوده که قصد دارند یک کالای نو در اختیار گرفته و کار غیرضروری انجام دهند. به نظر من این ۸۰ دستگاه خودروی فرسوده باید زودتر از اینها تعویض می‌شد، بسیاری از آنها حتی استفاده هم نمی‌شدند، تبلت‌ها هم متعلق به اعضای شورا نیست.

برای انجام کارهای روزمره نیاز به تبلت داشتیم

او در واکنش به این سوال که چرا شورای قبل تبلت‌های خود را تحویل ندادند تا برای شورای جدید دستگاه خریداری نشود، گفت: اعضای شورا چهارم خود باید جواب این سوال را بدهند و ما پاسخگوی اعمال آنها نیستیم در هر حال برای انجام کارهای روزمره نیاز به یکسری ابزاری داشتیم که در دفاتر موجود نبود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر؛ بررسی‌های بیشتر در خصوص تناقضات موجود در فاکتورها و یا دلیل خرید گرانترین تبلت‌ها برای اعضای شورا را برعهده معاونت نظارت شورای شهر، افشین حبیب‌زاده دانست.

صدراعظم نوری در ادامه به تشریح جزییات ماجرای بن‌های پرداخت که برای اعضای شورا فرستاده شده بود، پرداخت و گفت: هرساله نمایشگاهی با عنوان عطر سیب برگزار می‌شود که یکسری اقلام و اجناس متعلق به گروه‌های مذهبی و هیات‌ها به نمایش گذاشته شده و بن‌هایی به هیات‌ها واگذار می‌شود، شهرداری تعدادی از این بن‌ها را هم به اعضای شورا می‌دهد تا به هیات‌ها بدهند. امسال هم این کار تکرار شد و به هرکدام از اعضای شورا ۱۰ میلیون تومان بن دادند تا به هیات‌ها کمک کنند.

زهرا صدراعظم نوری در تشریح این ماجرا با تاکید بر اهمیت حفظ ماهیت مردمی مرسم اربعین گفت: یکی از ارزش‌های اعتقادی شیعیان این است که از سر عشق و اعتقاد و شور درونی هرچه دارند در طبق اخلاص گذاشته و با سیدشهیدان حضرت اباعبدالله در ایام محرم و صفر همراه شده و آنچه اندوخته دارند در مراسمی کاملاً مردمی به صورت نذر ادا کنند.

عزاداری اربعین نباید  از بالا به پایین و دولتی باشد

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه مراسم عزاداری اربعین کاملاً مردمی و خودجوش است، افزود: این مراسم دستوری از بالا به پایین و دولتی نیست و هرکس با توانی که دارد در آن شرکت می‌کند. در همین راستا باید تلاش کنیم حرکت‌های خوب و مثبت مردم که جنبه داوطلبانه دارند را دولتی نکنیم و در سازمان‌ها و تشکیلات غیرداوطلبانه وارد نشویم تا حالت مردمی بودن آن شدت پیدا کند. امسال هم مطابق همیشه معاونت اجتماعی و فرهنگی نمایشگاه تحت عنوان عطر سیب برگزار کرد و از هیات‌های مذهبی و گروه‌های مختلف در آن شرکت کردند و بن‌هایی برای تامین هزینه‌ها در اختیار آنها قرار گرفت. آن هم برای فعالیت‌هایی که باید به صورت کاملاً مردمی و داوطلبانه باشد بخشی از این بن‌ها هم برای اعضای شورا فرستاده شد. وقتی بن برای من فرستاده شد این بن را نپذیرفته و مجدداً طی یک نامه‌ای این بن‌ها را استرداد کرده‌ام و در نامه خود قید کردم که این حرکت باید مردمی باقی بماند و نهادهای عمومی و دولتی نباید دخالت کنند.

هیچ معیار عادلانه‌ای برای کمک مالی به هیات‌های و تشکیلات مذهبی نداریم

صدراعظم نوری ادامه داد: برای آنکه بن‌ها را بین هیات‌های و تشکیلات مذهبی توزیع کنیم هیچ معیار و شاخصی نداریم و اساساً توزیع بر مبنای معیار عدالت نخواهد بود. در حقیقت هرکس که نزدیک‌تر باشد و بیشتر بتواند ارتباط برقرار کند، می‌تواند برخوردار باشد. اما از آنجایی که ما نماینده همه مردم هستیم باید به همه با یک دید نگاه کنیم و من این بن‌ها را قبول نکردم

مردم نمی‌خواهند مالیاتشان اینگونه هزینه شود

او درپاسخ به این سوال که هزینه این بن‌ها چقدر و از چه منبعی تامین می‌شود، گفت: من در این زمینه آمار دقیقی ندارم و باید مشخص شود. این از گذشته بوده است و من به عنوان نماینده مردم در شورای پنجم با این رویه مخالف هستم. با وجود احترامی که برای همه تشکل‌ها و هیات‌های مذهبی قائل هستم، با این رویه اساساً مخالف بوده و اعتقاد دارم مردم تهران وقتی منابع درآمدی شهرداری را از طریق پرداخت عوارض تامین می‌کنند، مایل نیستند این عوارض به این نحو هزینه شود. وقتی مردم پولی برای عوارض می‌دهند نباید صرف خرج خرید برنج و روغن برای هیئت‌های مذهبی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز