خبرگزاری کار ایران

ربیعی:

ایران در حوزه زیست‌فناوری رتبه اول منطقه را دارد

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۰۳۰

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر ایران در جایگاه چهارم زیست‌فناوری در آسیا و رتبه اول در منطقه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی (وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی) در چهارمین نمایشگاه زیست فناوری ایران گفت: در ۹ حوزه می‌توانیم نسبت به ایجاد شغل و مبارزه با فقر اقدام کنیم.

ایران در حوزه زیست‌فناوری رتبه اول منطقه را دارد

 وی افزود: فناوری‌های زیستی و بیوتکنولوژیک رابطه معناداری با کاهش فقر و افزایش درآمد در میان اقشار کم درآمد و به ویژه کشاورزان دارد.

ربیعی تاکید کرد که بیوتکنولوژی تلفیقی از علوم زیستی و دانش فنی و مهندسی است و این رشته جزو هفت رشته کلیدی در جهان محسوب می‌شود، از این رو بسیاری از کشورهای توسعه یافته به دنبال توسعه این علم هستند.

ربیعی گفت: بحران آب، فرسایش خاک و مصرف بالا در کشور وجود دارد و زیست‌فناوری می‌تواند به رفع این بحران‌ها کمک کند و از سوی دیگر باید با سیاست‌گذاری‌های مناسب در این زمینه زمینه‌های ارتقای این علم را  ایجاد کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ایران در آسیا پس از کشورهای چین، ژاپن و هند در رتبه چهارم قرار دارد و در منطقه نیز رتبه اول را کسب کرده است. رتبه ایران در جهان چهارده است؛ از این رو با توجه به ظرفیت‌های دانشی موجود در کشور با تغییر برخی نگرش‌ها باید ظرفیت‌ها را افزایش دهیم. ضمن آنکه با سیاست‌گذاری‌های مناسب سهم بیوتکنولوژی  را ارتقاء دهیم.

ایران در حوزه زیست‌فناوری رتبه اول منطقه را دارد

ربیعی گفت: در حال حاضر بخش کشاورزی با چالش‌هایی نظیر کاهش منابع آب مواجه است که در این زمینه بیوتکنولوژی می‌تواند موثر باشد، به گونه‌ای که محققان کشور توانسته‌اند گیاهان مقاوم به شوری را تولید کنند. محققان کشور در تولید گیاهان مقاوم به شوری موفق بوده اند و کشت محصولات مقاوم به شوری آغاز شده است؛ علاوه بر آن محققان توانسته‌اند آبزی‌پروری را در آب‌های شور توسعه دهند.

وی افزود: حوزه بیوتکنولوژی حوزه‌ای است که نیاز به ابزارهای جدید تحقیقاتی دارد و این در حالی است که تحقیقات کشور در این حوزه خروجی‌های ضعیفی دارد. از این رو توصیه من این است که باید رویکرد جدیدی نسبت به این حوزه داشته باشیم. حرکت کشور باید از تحقیقات صرف به سمت تولید فناوری در این حوزه برود.  اگر مایل هستید در این حوزه پیشرفت کنیم، باید حوزه دانایی را با حوزه‌های کسب و کار تلفیق کنیم و یکی از الزامات دست یافتن به این هدف دست یافتن به حوزه‌های تحقیق و توسعه است.

ربیعی به رتبه چهارده جهانی ایران در حوزه زیست فناوری اشاره کرد و گفت:‌ این رتبه تنها برای تولید علم است و ما هنوز به تولید فناوری نرسیده‌ایم، البته باید توجه داشت که حوزه زیست‌فناوری با انسان و موجود زنده سروکار دارد و از این رو قوانین زیادی تدوین شده است.اگر کشور بخواهد در این حوزه رشد کند، باید به امر سیاست‌گذاری بیشتر توجه کند.

ایران در حوزه زیست‌فناوری رتبه اول منطقه را دارد

وی تاکید کرد: محصولات ایرانی در منطقه دارای بازار خوبی است.یکی از الزامات بخش‌های دانشی مالکیت معنوی است، چرا که برای تبدیل ایده به کسب و کار باید مالکیت معنوی طرح‌های پژوهشی رعایت شود تا نگرانی محققان در این حوزه رفع شود.

ربیعی تاکید کرد: تجربه تراریخته‌ها نشان داد که اگر نظام تنظیم‌گری در کشور نداشته باشیم، نمی‌توانیم گام‌هایی برای توسعه علمی در کشور برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز