خبرگزاری کار ایران

در حاشیه جلسه هیات وزیران مطرح شد؛

توضیحات شهردار تهران درباره علت حضورش در جلسه هیات دولت

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۹۱۰

شهردار تهران با ارائه توضیحاتی درباره علت حضورش در جلسه امروز هیات دولت، بر لزوم ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی هرچه بیشتر میان دولت و شهرداری‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی نجفی در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به حضور خود در جلسه هیات دولت اعلام کرد: حدود ۷۶ درصد از جمعیت کشور ما شهرنشین هستند و بنابراین هماهنگی میان برنامه‌های توسعه ملی که توسط دولت تهیه می‌شود و برنامه‌های توسعه شهری که از سوی شهرداری‌ها تنظیم می‌شود، اهمیت بسیاری دارد و شاید بتوان گفت شروع این هماهنگی این است که شهردار در جلسات دولت و کمیسیون‌های تخصصی دولت حضور یافته و در جریان تصمیمات دولت قرار بگیرد.

وی گفت: با این حساب حضور بنده در جلسه امروز هیات دولت، به‌ نمایندگی از تمامی شهرداران و البته همه شهرنشینان کشور صورت گرفت و می‌توان گفت این حضور از این جهت فرصتی مغتنم برای شهر تهران و دیگر کلان‌شهرها دانست.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: نکته دیگر این است که شهرداری با تمامی دستگاه‌هایی که به شهروندان خدماتی ارائه می‌کند، ارتباط دارد و لازم است هماهنگی و هم‌افزایی میان شهرداری و سایر دستگاه‌ها ایجاد شود.

نجفی تصریح کرد: با این حساب حضور بنده در جلسات هیات دولت منجر به آن خواهد شد که این هماهنگی‌ها و هم‌افزایی‌ها بدون واسطه، با سرعت و به بهترین نحو انجام شود و امیدواریم هم کارهای شهرداری بهتر انجام شود و هم آن‌چه به خدمات‌رسانی دولت در شهرها مربوط است، به بهترین شکل اجرایی شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حضورش در جلسات هیات دولت استمرار خواهد داشت، تاکید کرد: حضور بنده به‌عنوان شهردار تهران در جلسات هیات دولت ازسوی رییس‌جمهوری تایید شده و بنابر این مستمر خواهد بود.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم اجرای وعده‌های شهردار پیشین در مورد نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی گفت: هم‌اکنون بررسی‌هایی را آغاز کردیم و شورای اقتصاد نیز مصوبه‌ای مبنی بر خرید ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس از مجارستان داشته است و اقدامات اولیه نیز انجام شده و در این مدت کوتاه پیگیری‌هایی انجام دادیم.

نجفی با ابراز امیدواری نسبت به اجرایی شدن این مصوبه یادآور شد: بخشی از روند مونتاژ قطعات این اتوبوس‌ها در ایران انجام می‌شود و بخشی دیگر نیز از طریق کشور مجارستان وارد خواهد شد و امیدواریم ظرف چندماه آینده با اجرایی شدن این مصوبه، مردم تحولی در بحث حمل و نقل شهری احساس کنند.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا حضورش در جلسات هیات دولت می‌تواند منجر به تسریع روند پرداخت معوقات شهرداری ازسوی دولت شود، خاطرنشان کرد: البته این مسئله از نتایج جنبی این حضور خواهد بود و حضور بنده به‌عنوان شهردار تهران دلائل و نتایج مهمتری درپی خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به اختلاف نظر در مورد میزان طلب شهرداری از دولت و این‌که آیا اساساً چنین طلبی وجود دارد یا خیر، اعلام کرد: در این رابطه با وزیر امور اقتصادی و دارایی مذاکراتی داشتیم تا ظرف هفته آینده ابتدا کمیته مشترکی تشکیل شود که ابتدا میزان مطالبات روشن شده و در ادامه متناسب با وسع دولت در سال جاری و سال آینده، این مطالبات دریافت شود.

نجفی در توضیح اظهارنظر اخیرش در مورد این‌که شهرداری سال مالی دشواری در پیش دارد، گفت: این دشواری از دو جهت وجود دارد؛ اولاً متاسفانه در برنامه ششم ماده‌ای به تصویب رسید که سهم شهرداری کلان‌شهرها از مالیات بر ارزش افزوده کاهش یافته و بخشی از این سهمیه به شهرهای کوچک و روستاها تعلق می‌گیرد که بنابر محاسبات ما حدود ۲ هزار میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری تهران در سال جاری کاسته خواهد شد. باتوجه به این‌که کل بودجه شهرداری تهران در سال جاری ۱۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده، طبیعتاً کاهش ۲ هزار میلیاردی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

شهردار تهران در تشریح دلیل دیگرش برای آن‌که سال جاری را سالی سخت برای شهرداری تهران به‌لحاظ مالی دانسته بود، یادآور شد: متاسفانه در گذشته تصمیماتی گرفته شد و برخی از عوارض مربوط به آینده پیشاپیش از مردم گرفته شد و برخی از تراکم‌ها نیز پیشاپیش به فروش رفته و هم‌اکنون به‌صورت هلوگرام در اختیار برخی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران است که این مسئله باعث می‌شود آن‌چه قرار بود طی ماه‌های آینده ازسوی شهرداری تهران دریافت شود، امکان مطالبه نداشته باشد و طبیعتاً این عوارض به خزانه شهرداری واریز نخواهد شد که این مسائل ۲ دلیل عمده سال سخت شهرداری تهران به لحاظ مالی خواهد بود که امیدواریم با همیاری، کمک مردم و همت مدیران شهرداری بر این مشکلات فائق آییم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز