خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

عامل ریزگردها در کرمانشاه داخلی نیست/به بهانه توسعه نباید حقابه طبیعت را فراموش کرد

asdasd
کد خبر : ۵۳۰۸۴۸

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر خود به کرمانشاه مهمترین مهمترین معضل زیست محیطی کشور را آب دانست و گفت:بخش عظیمی از ریزگردهای کرمانشاه منشأ خارجی دارند

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه، عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در یک برنامه تلویزیونی در سیمای شبکه زاگرس مهمترین معضل زیست محیطی کشور آب دانسته و در خصوص بحران ریزگردها در استان کرمانشاه گفت: خوشبختانه استان کرمانشاه جزء استان‌هایی که منشأ ریزگردهای داخلی دارند، نیست و بخش عظیمی از ریزگردها منشأ خارجی دارند. بخصوص از زمانی که گروهک‌های تکفیری داعش در عراق حضور پیدا کردند به این ریزگردها افزوده شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ۲۴ کانون منشأ ریزگرد در عراق شناسایی شده است، متأسفانه یکی از عوامل در پدید آمدن ریزگردها زمین‌های اراضی است که عده‌ای از مردم عراق آنرا شخم زده و در هنگام حمله تکفیرهای داعش و ایجاد ناامنی در آن مناطق، آن زمینها را رهاکرده بودند.

معاون رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: طی نشستی که با اساتید دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار کردیم مقرر شد تحقیقات ریزگردها و مرکز پژوهش های ریزگردهای منطقه غرب کشور به دانشگاه رازی واگذار گردد.خوشبختانه اساتید دانشگاه رازی افرادی توانمند و متخصصینی هستند که می‌توانند در راستای حل معضل ریزگردها راه حل بیان کنند.

کلانتری در ادامه با اشاره به بحران آب در کشور گفت: نباید به بهانه توسعه در کشور حقابه طبیعت و چرخش آب منطقه را فراموش کرد .صنایعی که آب‌بر است دیگر در داخل سرزمین توسعه پیدا نخواهند کرد و توسعه آن باید در سواحل خلیج فارس و دریای عمان صورت گیرد و صنایعی که آب‌بری آن‌ها متوسط است باید داخل سرزمین توسعه پیدا کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: اصولاً ما کشور خشکی هستیم و به دلیل کاهش میزان بارندگی در چندسال اخیر و مصرف بی‌رویه آب در بخش‌های مختلف خشک‌تر هم شده‌ایم که این عمل باعث شده است بالاجبار حقابه‌های زیست محیطی را حذف کنیم. همه این عوامل باعث بحران آبی کشور شده است.

کلانتری افزود: متأسفانه آب‌های تجدیدپذیر ما از ۱۳۲ میلیارد متر مکعب به ۸۸ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است که بنا به پژوهش‌های جهانی در صورتی که ما ۴۰% از این ۸۸ میلیارد متر مکعب آب را مصرف کنیم می‌توانیم وضعیت پایداری داشته باشیم و به محیط زیست نیز آسیبی نمی‌رسد. ولی متأسفانه به دلیل فشارهای فراوان کمبود آب، مصرف کنونی آب کشور طبق آخرین گزارشات وزارت نیرو ۹۷ میلیارد متر مکعب است  و این یعنی اینکه بجای ۴۰% ما در حال حاضر ۱۱۰% آب مصرف می کنیم و این میزان مصرف حتماً باید کاهش یابد.

وی گفت: این مصرف اضافی باعث بحران کشور در زمینه آب شده است. معاون رئیس جمهور گفت: سدسازی ها موجب جلوگیری از سیلاب ها و آب به تالابها می شود و این عمل موجب می شود مناطقی که محیط زیست آبی کشور می باشد خشک و آسیب ببیند. دکتر کلانتری گفت: متأسفانه این عواملی که ذکر شد موجب خشکیدگی دریاچه ارومیه، بختگان، هورالعظیم، گاوخونی، جازموریان و هامون شده است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پایان تصریح کرد: به دلیل بحران آبی که در کشور داریم، امروز مهمترین معضل زیست محیطی کشور "آب" است که تبعاتی همچون ریزگردها، کاهش تولید و ... را بوجود آورده است.  

همچنین دکتر رازانی استاندار کرمانشاه در این برنامه حمایت و حفاظت از محیط زیست را از برنامه های مهم استان تلقی کرد و برای رفع مشکلات زیست محیطی استان اعلام آمادگی نمودند. دکتر رازانی گفت: محیط زیست یک امانت الهی نزد ماست و باید از آن به خوبی حفاظت کنیم

 

 

کلانتری در خصوص بحران ریزگردها در استان کرمانشاه گفت: خوشبختانه استان کرمانشاه جزء استان هایی که منشأ ریزگردهای داخلی هستند نیست و بخش عظیمی از ریزگردها منشأ خارجی دارند. وی افزود: بخصوص از زمانی که گروهک های تکفیری داعش در عراق حضور پیدا کردند به این ریزگردها افزوده شده است.

 

کلانتری گفت: ۲۴ کانون منشأ ریزگرد در عراق شناسایی شده است. وی گفت: متأسفانه یکی از عوامل در پدید آمدن ریزگردها زمینهای اراضی می باشند که عده ای از مردم عراق آنرا شخم زده و در هنگام حمله تکفیرهای داعش و ایجاد ناامنی در آن مناطق، آن زمینها را رهاسازی کرده بودند. معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه تصریح کرد: طی نشستی که با اساتید دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار کردیم مقرر شد تحقیقات ریزگردها و مرکز پژوهش های ریزگردهای منطقه غرب کشور به دانشگاه رازی واگذار گردد. کلانتری گفت: خوشبختانه اساتید دانشگاه رازی افرادی توانمند و متخصصینی هستند که می توانند در راستای حل معضل ریزگردها راه حل بیان کنند.

کلانتری در ادامه با اشاره به بحران آب در کشور گفت: نباید به بهانه توسعه در کشور حقابه طبیعت و چرخش آب منطقه را فراموش کرد. وی افزود: صنایعی که آب بر می باشند دیگر در داخل سرزمین توسعه پیدا نخواهند کرد و توسعه آن باید در سواحل خلیج فارس و دریای عمان صورت گیرد. کلانتری افزود: صنایعی که آب بری آنها متوسط است باید داخل سرزمین توسعه پیدا کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: اصولاً ما کشور خشک هستیم و به دلیل کاهش میزان بارندگی در چندسال اخیر و مصرف بی رویه آب در بخش های مختلف خشک تر هم شده ایم که این عمل باعث شده است بالاجبار حقابه های زیست محیطی را حذف کنیم. همه این عوامل باعث بحران آبی کشور شده است. کلانتری افزود: متأسفانه آب های تجدیدپذیر ما از ۱۳۲ میلیارد متر مکعب به ۸۸ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است که بنا به پژوهش های جهانی در صورتی که ما ۴۰% از این ۸۸ میلیارد متر مکعب آب را مصرف کنیم می توانیم وضعیت پایداری داشته باشیم و به محیط زیست نیز آسیبی نمی رسد. ولی متأسفانه به دلیل فشارهای فراوان کمبود آب، مصرف کنونی آب کشور طبق آخرین گزارشات وزارت نیرو ۹۷ میلیارد متر مکعب می باشد و این یعنی اینکه بجای ۴۰% ما در حال حاضر ۱۱۰% آب مصرف می کنیم و این میزان مصرف حتماً باید کاهش یابد. وی گفت: این مصرف اضافی باعث بحران کشور در زمینه آب شده است. معاون رئیس جمهور گفت: سدسازی ها موجب جلوگیری از سیلاب ها و آب به تالابها می شود و این عمل موجب می شود مناطقی که محیط زیست آبی کشور می باشد خشک و آسیب ببیند. دکتر کلانتری گفت: متأسفانه این عواملی که ذکر شد موجب خشکیدگی دریاچه ارومیه، بختگان، هورالعظیم، گاوخونی، جازموریان و هامون شده است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پایان تصریح کرد: به دلیل بحران آبی که در کشور داریم، امروز مهمترین معضل زیست محیطی کشور "آب" است که تبعاتی همچون ریزگردها، کاهش تولید و ... را بوجود آورده است.  

همچنین دکتر رازانی استاندار کرمانشاه در این برنامه حمایت و حفاظت از محیط زیست را از برنامه های مهم استان تلقی کرد و برای رفع مشکلات زیست محیطی استان اعلام آمادگی نمودند. دکتر رازانی گفت: محیط زیست یک امانت الهی نزد ماست و باید از آن به خوبی حفاظت کنیم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز