خبرگزاری کار ایران

عیسی کلانتری در کرمانشاه:

تهدید بی‌‌آبی و خشکسالی را نمی‌شود به‌راحتی از بین برد/ بحران خشکسالی در ‌دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۵۴۸

رئیس سازمان حفظت محیط زیست امروز بحران خشکسالی این دریاچه را در بر گرفته

به گزارش ایلنا، عیسی کلانتری شامگاه‌ امروز در نشست شورای اداری استان کرمانشاه با بیان اینکه امروز دو خطر بیکاری و کمبود منابع آبی به شدت کشور را تهدید می‌کند، اظهار داشت: باید توجه مردم را به این موضوع جلب کرد که امروز نمی‌شود تهدید بی‌‌آبی و خشکسالی را به راحتی از بین برد.

وی ادامه داد: اکنون می‌توان مشکلات بیماری کشور را با یکسری رفتارهای سیاسی و استفاده از ظرفیت  بین‌المللی و‌ داخلی برطرف کرد اما اکنون مشکل بی‌آبی که اکنون بزرگترین تهدید کشور است را نمی‌توان برطرف کرد و اکنون این موضوع معضل اساسی محیط زیست و کشور است.

رئیس سازمان​ حفاظت محیط زیست متذکر شد: سال 77 دریاچه ارومیه بیشترین موقعیت آبی خودش را تجربه می‌کرد اما امروز بحران خشکسالی این دریاچه را در بر گرفته و با این روند بهره‌برداری از منابع آبی یقین داشته باشید 20 سال دیگر در سر تا سر ایران اثری از کشاورزی نخواهد بود.

کلانتری با ابراز  مایه تأسف است که ما در کشور 12 هزار تن فرسایش خاک داریم افزود: با از دست رفتن خاک، رشد پوشش گیاهی نیز متوقف و نتیجه آن سیل‌های اخیر می‌شود.

وی گفت: مشکل ریزگردها نیز در برخی از استانها مانند کرمانشاه و خوزستان در نتیجه بحران کم‌آبی و شخم بی‌رویه اراضی رخ داده است.

وی با بیان اینکه طبق استاندارد بین‌المللی هیچ کشوری حق ندارد بیش از 40 درصد منابع آب تجزیه ناپذیر خود را مصرف کند بیان کرد: در حالی که ایران بیش از 60 درصد این منابع خود را مصرف می‌کنند و اکنون در حال ورشکستگی آبی در کشور قرار داریم و برای نسل‌های آینده چیزی باقی نگذاشتند.

وی عنوان کرد: ناچاریم برای حفظ توانمندی کشور سرمایه‌گذاری انجام دهیم و باید از سرمایه‌های سرگردان خارج از کشور برای توسعه داخل کشور استفاده کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست​ با بیان اینکه ما باید برای توسعه و ایجاد اشتغال مولد بخشی از این نیاز را از بازارهای جهانی تأمین کنیم گفت: در عین حال باید همه توان کشور به کار گرفته شود و در این راستا دستگاه‌های اجرایی باید صرفه‌جویی را سرلوحه‌کاری خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه دولت به شدت مصمم است که با فساد مبارزه کند و بر خود واجب می‌داند که به زنان و جوانان در عرصه‌های مدیریتی میدان بدهد عنوان کرد: در بخش اقتصاد توسعه اشتغال اولویت اساسی دولت است و به موازات آن توسعه حمل و نقل و کشاورزی پایدار، اصلاح نظام بانکی و توسعه اقتصاد انرژی باید به نحوه مطلوبی انجام شود.

کلانتری با بیان اینکه توجه به توسعه فعالیتهای حزبی و تشکلهای سیاسی و به رسمیت شناختن همه اقوام و اقلیتها مورد توجه ویژه دولت است بیان کرد: در عرصه سیاست خارجی طبق رهنمود رهبر انقلاب نقش‌آفرینی در منطقه و تعامل با جهان مدنظر دولت است.

وی با بیان اینکه در بخش اجتماعی نیز بهبود وضعیت خدمات بیمه و طرح تحول سلامت و‌اصلاح وضعیت صندوق بازنشستگی از اولویتهای اساسی دولت باشد گفت: بنابر از انتظار مردم و نمایندگان از دولت مبنی بر رشد اقتصادی 8 درصدی سالیانه این امر سالیانه 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه درآمد دولت در سال جاری در حدود 309 هزار میلیارد تومان است در حالی که قانون بودجه مجلس دولت را مکلف کرده تا 340 هزار میلیارد تومان هزینه کند.

کلانتری با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که‌ اگر به قانون برنامه عمل شود دولت چیزی حدود 30 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت بیان کرد: بنابراین سیاست دولت در این مرحله و برای گریز از استقراض بانک مرکزی که منجر به افزایش نقدینگی در کشور نشود صرفه‌جویی در هزینه دولت است.

وی با اشاره به اینکه از طرفی اگر دولت بخواهد 800 هزار شغل مولد در سال ایجاد کند و شاهد رشد اقتصادی 8 درصدی نیز باشیم به هیچ وجه منابع موجود تکافوی این خواست ملت را ندارد عنوان کرد: تنها راهکار دولت در این عرصه این است که دولت به سراغ استفاده از منابع جدید، سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و‌سیستم بانکی، بهره‌گیری از تمام منابع داخلی و اجرای درست اصل 44 قانون اساسی برود.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه اکنون در کشور به ظاهر سیاست‌های اصل 44 را اجرایی می‌کنیم اما در عمل چیزی عاید رشد دولت و‌ افزایش تولید ناخالص داخلی نشده است.

وی با بیان اینکه باید یک تجدید نظر کلی در مدیریت کشور صورت بگیرد بیان کرد: به اعتقاد مقام معظم رهبری و‌ ریاست جمهوری وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است و باید در برابر مشکلات اقتصادی مردم پاسخگو باشند.

کلانتری با بیان اینکه حفظ توانمندی کشور، رشد اشتغال جوانان تحصیل کرده نیازمند سرمایه‌گذاری همه جانبه است گفت: امروز در کشور بیش از 4 میلیون نفر فارغ‌التحصیل بیکار در کشور وجود دارد و باید جذب سرمایه‌گذاری غیرنفتی و به خصوص تقویت بخش فرهنگی در دستور کار اساسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان دولتی باید ضمن حفظ عزت و‌ استقلال کشور و توسعه سیاسی و فرهنگی کشور را در دستور کار قرار دهد عنوان کرد: توسعه کشور و اشتغالزایی مولد را از طریق بازارهای جهانی تأمین کنیم و همه توان کشور را به ما بگیریم و دستگاه اجرایی کشور ملزم به صرفه‌جویی هستند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه دولت باید کوچک شود و به ارائه‌ خدمات‌رسانی به مردم بپردازد بیان کرد: اکنون صندوق بیمه وبال گردن دولت شده و دولت باید بیش از 47 هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه پرداخت تا حقوق بازنشستگان بازپرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه دولت در ماه نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان در ماه یارانه پرداخت می‌کند گفت: باید برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم و مقابله با بی‌پولی یک اصلاح ساختار جدی در کشور به وجود آید.

کلانتری با بیان اینکه بهره گیری از ظرفیت و امکانات کشور نیاز به همگرایی همه مسؤلان دولتی و مردم دارد بیان کرد: در حالی که حدود 250 نوع محصول کشاورزی در کشور تولید می‌شود اما در مقایسه با قیمت‌های جهانی در بسیاری از محصولات مانند خرما، کشمش مزیت نسبی خود را از دست داده و تنها در محصول کیوی مزیت نسبی خود را حفظ کردیم.

وی بیان کرد: در بخش زیست‌محیطی مقابله با ریز گردها، مدیریت پس‌مانده‌ها، اصلاح وضعیت سیستم منابع آب و جلوگیری از هدر رفت آب از دستورات کار دولت است.

معاون رئیس جمهور عدم توجه به توسعه پایدار و توسعه متوازن یک معضل اساسی در کشور دانست و اظهار کرد: سیاست آینده محیط زیست سیاست آشتی با مردم است بر این مبنا باید با محیط زیست نیز آشتی کنیم و باید برای انجام امور ضوابط ایجاد تا بتوان الگویی درست برای حفظ محیط زیست ایجاد کنیم.

کلانتری با بیان اینکه با وجود محیط بانانی که در کشور وجود دارد امکان ندارد بتوانیم از همه محیط زیست حفاظت و ما باید هر ایرانی را تبدیل به یک محیط‌بان کنیم گفت: در کشور اکنون تنها 2800 نفر محیط‌بان هستند در حالی که اکنون در کشور بیش از 15 میلیون هکتار منابع حفاظت شده وجود دارد و‌باید 80 میلیون محیط بان داشته باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز