خبرگزاری کار ایران

قائم مقام سازمان نظام پرستاری:

وزارت بهداشت مجوز جذب پرستار جدید را ندارد

asdasd
کد خبر : ۵۲۱۱۱۹

قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: وزارت بهداشت به دلیل عدم مجوز از سوی دولت نمی‌تواند نیروی تازه جذب کند و این باعث شده ما با کمبود پرستار مواجه باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریفی‌مقدم در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: یکی از ابزارهای سلامت در جامعه پرستاران هستند که بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند وبیشترین تاثیر را روی سلامت مردم دارند.

او ادامه داد: بحثی که این روزها بسیار رسانه‌ای شده و جامعه دانشجویان کشور نگران آن هستند استفاده از ظرفیت بیمارستان ها برای طرح تقویت پرستاران بیمارستانی است. اولین بار در آ‌بان سال 94 توافقنامه‌ای تهیه شد که براساس آن از طریق نیمه‌متمرکز بیمارستان‌های خصوصی و نیمه‌خصوصی می‌توانند پرستار جذب کنند، این طرح بسیار خام بود که در مرحله بعد در توافقنامه اصفهان اصلاح شد و به امضای مسئولان سازمان نظام پرستاری و مسئولان وزارت بهداشت رسید.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه در اردیبهشت سال 96 ابلاغیه برای طرح تربیت پرستاران بیمارستانی صادر شد گفت: این ابلاغیه نه تنها مشکلات ما را حل کرد بلکه بر آنها افزود. وزارت بهداشت با دانشگاه‌ها لیست بیمارستان هایی که را که می‌توانست در این شهر حضور داشته باشند آماده کرده و براساس آن فراخوان داده شد. در این مدت نیز سازمان نظام پرستاری که مخالف با این طرح بود مکاتبات بسیاری با کمیسیون بهداشت داشت و جلساتی برگزار شد و در نهایت مقرر شد که به جز توافقنامه اصفهان هر ابلاغیه‌ای بی‌اثر باشد.

شریفی‌مقدم با بیان اینکه در 7 مرداد نامه‌ای از طرف دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت به دکتر خدایی رئیس سازمان سنجش ارسال و طی آن 13 دانشگاه برای این طرح انتخاب شد گفت: براساس این طرح قرار بود علاوه بر پذیرش عادی دانشگاه‌ها کد جداگانه‌ای برای آنها در نظر گرفته شود تا بتوانند افراد بیشتری را در رشته پرستاری جذب کنند. پس از پیگیری‌های ما متوجه شدیم که در این طرح هیچ‌یک از مواد توافقنامه اصفهان رعایت نشده است.

او با اشاره به تجمع پرستاران در مقابل وزارت بهداشت در روز یکشنبه گفت: وزارت بهداشت بخشی از ایرادات ما را پذیرفت و برای بخشی دیگر نیز قرار شد کارگروه‌هایی تشکیل و آنچه که در آیین‌نامه اصفهان آمده بود اجرایی شود. از همین رو کارگروه نیازسنجی با محوریت استان کرمان و کارگروه تعیین شرایط با محوریت استان اصفهان تشکیل شد و مقرر شد در صورتی که هریک از بیمارستان های معرفی شده شرایط لازم را نداشته باشند از این طرح حذف شوند.

شریفی‌مقدم تاکید کرد: ما قصد داریم مشکلات جامعه پرستاری در فضای آرام، منطقی و مبتنی بر شرایط رفع شود. تاکنون درهای وزارت بهداشت بر روی جامعه پرستاری بسته بوده و ما در دولت یازدهم سخت‌ترین دوران پرستاری را گذراندیم اما خوشبختانه وزارت بهداشت با برگزاری جلسه اخیر نشان داد که قصد تعامل با جامعه پرستاری را دارد. ما هم به عنوان بازوی مشورتی به این وزارتخانه قصد حل مشکلات مردم و جامعه پرستاری را داریم.

او با بیان اینکه مشکلات جامعه پرستاری با وزارت بهداشت پیچیده، اساسی و بنیادین است گفت: برای حل این مشکلات نیازمند زمان هستیم البته گام هایی برداشته شده و امیدواریم اوضاع بهتر شود. ما با استانداردها فاصله داریم و وزارت بهداشت به دلیل عدم مجوز از سوی دولت نمی‌تواند نیروی تازه جذب کند و این باعث شده ما با کمبود پرستار مواجه باشیم.

شریفی‌مقدم در ادامه گفت: گفته شده بود پرستار زن از بیمار زن و پرستار مرد از بیمار مرد مراقبت کند. برای این کار لازم است پذیرش دانشگاه‌های ما 50 به 50 شود در حالی که الان پذیرش 80 به 20 است. متاسفانه این اصول در کشور ما رعایت نمی‌شود در حالی که در کشورهای اروپایی پرستار زن مراقب بیمار زن و پرستار مرد مراقب بیمار مرد است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در پاسخ به این سوال که آیا تغییر رویه وزارت بهداشت در خصوص مشکلات جامعه پرستاری به دلیل نزدیکی به انتخاب کابینه است گفت: قطعاً دولت می‌خواهد در انتخاب کابینه آرامش داشته باشد البته 35 نماینده در این زمینه ورود کرده است اما آنچه مسلم است دولت دراین فضا نیاز به آرامش دارد و ما نمی‌خواهیم مشکلی را برای دولت ایجاد کنیم. بحث ما کاملا حرفه‌ای است و یک موضوع صنفی است نه سیاسی.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز