خبرگزاری کار ایران

ذوالفقاری:

تروریست‌های حوادث تهران خانه‌ای را در کرمانشاه اجاره کرده بودند/ ضرورت دسترسی پلیس به سامانه‌های نقل و انتقالات مسکن

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۸۹۸

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور به حوادث تروریستی 17 خرداد در تهران اشاره کرد و گفت: در این حادثه تروریستی، تروریست‌ها خانه‌ای را در کرمانشاه اجاره کرده بودند و تمام امکاناتشان را در آنجا قرار داده بودند. اگر پلیس به نقل و انتقالات مسکن دسترسی داشت با این مشکلات مواجه نمی‌شدیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار حسین ذوالفقاری؛ معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در مراسم گردهمایی روسای پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان‌های سراسر کشور با بیان اینکه در امر کارآگاهی نگاه تخصصی نیروی انسانی حرف اول و آخر را می‌زند، اظهار کرد: مهمترین امر در تشخیص جرم و کسب حقیقت کارآگاه بودن است کارآگاهی در عین حالی که پرجاذبه است اما مشکلات خاص خود را دارد. حجم بالای پرونده‌ها یکی از موضوعاتی است که با کشف جرم سازگاری ندارد در حقیقت ما در کشف جرم از یک سو با فردی که متضرر شده مواجهیم و از سوی دیگر افکار عمومی و محدودیت‌های قانونی و حقوق شهروندی را پیش رو داریم.

او ادامه داد: عمده قضات در صدور حکم صرفا به اقرار متهم اکتفا کرده و کار را دنبال می‌کنند در حالی که اقرار به جرم یکی از پنج ادله است و در حقیقت این عمل قضات غیرمستقیم سیستم را به اقرار از مجرم هدایت می‌کند و زمانی که عمده توجه قضات مبتنی بر اقرار است؛ مشکلاتی را برای کارآگاه ایجاد می کند.

او با بیان اینکه باید جایگاه پلیس آگاهی در کشور را بدانیم، گفت: کشف جرائم از یک سو با دیگر حوزه‌ها مانند حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در تبادل است از سوی دیگر رابطه چندسویه‌ای بین جرائم وجود دارد به طور مثال ممکن است یک سرقت با قتل یا اقدامات تروریستی در ارتباط باشد از همین رو باید در کشف جرم سایر مولفه‌های محیطی در ارتباط با جرم و جنایت نیز مورد توجه قرار گیرد.

او با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی نباید بر یک گزارش عملکردی اکتفا کند، گفت: ما باید از یافته‌ها و اسنادی که داریم در تصمیم‌سازی‌های کلان کشور استفاده کرده و با شناخت این ظرفیت‌ها سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های موثری داشته باشیم البته ما هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم پلیس باید دو گزارش داشته باشد یک گزارش از عملکرد روزانه که روال کار را مشخص می‌کند و گزارش دیگر بررسی تحلیلی اقداماتی است که انجام شده تا بر اساس آن سیاست گذاری در حوزه‌های مختلف مانند سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... صورت گیرد. در صورتی که این اقدام انجام شود قطعا می‌توان ظرفیت‌های بهتر و بیشتری برای مقابله با جرم ایجاد کرد.

او با اشاره به منابع کشف جرم گفت: ما برای مدیریت کشف جرم سه منبع در اختیار داریم منابع مادی که در اختیار سازمان است، نیروی انسانی که اساس کار است و منبع دیگر ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای است که در سطح جامعه و دیگر سازمان‌ها قرار دارد و باید به آن توجه شود.

او با بیان اینکه در حوزه کشف جرم مدیریت سیستمی می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند ، گفت: در کشف جرم باید به عوامل برون و درون‌سازمانی توجه شود بهره‌گیری از سامانه‌ها و سیستم‌های پایش تصویر همچنین هوشمندسازی سامانه آگاهی و استفاده از منابع دیگر سازمانی ناجا مانند از جمله راهنمایی و رانندگی در کشف جرم بسیار موثر است.

او به هماهنگی بین دستگاه‌های متولی در کشف و تعقیب مجرم اشاره کرد و گفت: بانک اطلاعات جمعیت که هنوز در کشور ما نیازمند فرهنگ‌سازی است یکی از منابعی است که می‌تواند به کشف جرم کمک کرده همچنین دسترسی به سامانه‌های حمل و نقل زمینی، هوایی، بانک‌ها،ثبت احوال، بخش‌های اقامتی، دفاتر اصناف و ... می‌تواند در کشف جرم موثر باشد.

او به حوادث تروریستی 17 خرداد در تهران اشاره کرد و گفت: در این حادثه تروریستی تروریست‌ها خانه‌ای را در کرمانشاه اجاره کرده بودند و تمام امکاناتشان را در آنجا قرار داده بودند و در همین خانه با سران خود با یکدیگر بیعت کرده و تصاویر آن نیز مشخص شد. اگر پلیس به نقل و انتقالات مسکن دسترسی داشت با این مشکلات مواجه نمی‌شدیم؛ معتقدم پلیس باید به سامانه‌های آموزشی نیز دسترسی داشته باشد تا در صورت لزوم بتواند کشف و تعقیب مجرم را از این طریق پیگیری کند.

او تاکید کرد: ما در کشف و تعقیب و شناسایی جرم از نظر هماهنگی دستگاه‌ها با منطقه فاصله داریم در کشور امارات اگر کسی تحت تعقیب باشد به دلیل ارتباطی که بین سامانه‌ها وجود دارد او به راحتی قابل شناسایی است اما متاسفانه در کشور ما فردی که به دلیل قاچاق مواد مخدر در زندان است می‌تواند به راحتی در بیرون زندان معامله کند.

او به هماهنگی پایش تصویری سازمان‌ها با نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: دستورالعمل این اقدام صادر شده اما موانع ذهنی برای برخی دستگاه‌ها وجود دارد که استفاده از این ظرفیت را محدود کرده است. اگر شهرداری از دوربین‌های شهر استفاده می‌کند نیروی انتظامی هم در مواقع لزوم باید بتواند از این دوربین‌ها برای کشف جرم استفاده کند.

او با اشاره به سفر 19 نفر از عوامل نیروی انتظامی به چین برای آشنایی با جدیدترین تجهیزات گفت: با روش‌های سنتی در آینده نمی‌توانیم پاسخ به زیان دیدگان از جرم را بدهیم.

ذوالفقاری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه مشارکت مردم در توسعه نظم و امنیت کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته مقام معظم رهبری در جلسه‌ای با فرماندهان نیروی انتظامی این موضوع را مطرح کرده و کار گسترده‌ای بین نیروی انتظامی و وزارت کشور صورت گرفت و جلسات آن به زودی برگزار خواهد شد البته اگر چه ممکن است در ابتدا به نتیجه مطلوب نرسیم اما بی‌شک در سال‌های آینده به پیشرفت‌های خوبی خواهیم رسید. در این حوزه می‌توانیم از ظرفیت مردم در کشف جرم نیز استفاده کنیم.

او ادامه داد: اگر بتوانیم همیار کارآگاه را آموزش دهیم تا وقتی در محله اتفاقی می‌افتد بتواند اطلاعات را جمع‌آوری کرده و در اختیار پلیس قرار دهد خیلی از سازمان‌های مردم نهاد نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با تاکید بر اینکه مردم ایران به امنیت‌شان بسیار حساسند، گفت: در حادثه تروریستی به خوبی مشاهده کردیم که مردم نسبت به امنیت‌شان حساسیت بالایی دارند و این فرصت گرانبها در اختیار ما قرار دارد اما باید بدانیم که چگونه از این فرصت استفاده کنیم. پس از حادثه تروریستی مردم کوچکترین موضوع را که به نظرشان مشکوک می‌رسید از طریق سامانه 113 و 110 با ما اطلاع می‌دادند.

او خاطرنشان کرد: مدیریت ظرفیت‌های موجود بسیار اساسی است و نباید به داشته‌های درون‌سازمانی متکی باشیم البته این امر یک شبه ایجاد نمی‌شود.  

او خطاب به سردار مومنی گفت: ما در حلقه پیشگیری از وقوع جرم نیازمند پیشنهادات تخصصی نیروی انتظامی هستیم تا بتوانیم از نظرات امنیتی در همه حوزه‌ها استفاده کرده و حتی اگر لازم باشد آن را به صورت آیین نامه ابلاغ می‌کنیم.

ذوالفقاری با بیان اینکه نیروی انتظامی مشارکت مردم در نظم و امنیت را دنبال می‌کند، گفت:‌ در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی و قوانین لازم هستیم تا نیروی انتظامی بتواند از سامانه‌های مختلف خارج از حوزه نیروی انتظامی برای کنترل جرم استفاده کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز