خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تشریح اقدامات مجلس برای جلوگیری از هم‌پاشیدگی خانواده‌ها

asdasd
کد خبر : ۴۷۷۴۰۳

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اقدامات این کمیسیون برای جلوگیری از هم‌پاشیدگی خانواده‌ها را عنوان کرد.

محمد وحدتی هلان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اقدامات کمیسیون اجتماعی در زمینه کاهش آمار طلاق در کشور گفت: یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی مقوله طلاق است. آمار طلاق در کشور بسیار بالاست، در تهران از دو ازدواج یکی از آنها به طلاق منجر می‌شود و در شهرستان‌ها نیز آمار تقریبا حدود همین میزان است.

وی افزود: عامل مهمی مثل طلاق، خانواده‌ها، جامعه و کودکان را تهدید می‌کند و سبب از دست دادن سرپرست کودکان و مشکلات تربیتی آنها می‌شود.

وحدتی گفت: برای جلوگیری از آسیب اجتماعی طلاق در جامعه اعتقاد به فرهنگسازی در این زمینه داریم و کمیسیون اجتماعی نیز در تلاش برای ایجاد تغییر در فرهنگ جامعه به وسیله رسانه‌های جمعی است.

وی لزوم ایجاد فرهنگ استفاده از آموزش‌های قبل از ازدواج را برای زوجین مهم عنوان کرد و گفت: آقا و خانم باید پیش از ازدواج درباره مشکلات پیش روی خود آگاهی پیدا کنند.

این نماینده مجلس گفت: کمیسیون اجتماعی درباره بیش از ۱۸ عامل ایجاد کننده طلاق که از مهم ترین آنها می‌توان به بیکاری، عدم امکانات مالی، اعتیاد و... اشاره کرد، مطالعات و بررسی‌هایی انجام داده و تلاش کردیم در تمامی این مسائل تغییرات اساسی ایجاد کنیم تا بتوان با آنها مقابله کرد.

وی افزود: در بودجه ۹۶ تغییرات بزرگی در بودجه اختصاص یافته به این مسائل ایجاد کردیم و در کمیسیون تلفیق بودجه نیز از این تغییرات دفاع و آن را تصویب کردیم که خوشبختانه در صحن مجلس هم با آنها موافقت شد.

وحدتی افزایش مستمری خانواده‌های کمیته امداد و بهزیستی را در راستای برنامه‌های مجلس برای کاهش میزان طلاق موثر دانست و گفت: مستمری خانواده‌های کمیته امداد و بهزیستی که از امکانات مالی کمی برخوردار بودند و ماهانه با پنجاه هزار تا صد هزار تومان مستمری زندگی خود را می‌گذرانند، افزایش دادیم و سطح مستمری آنها را به یک چهارم میزان حقوق کارگران رساندیم و برای هر یک از آنها حدود ۲۰۰ هزار تومان مستمری تعیین کردیم.

وی افزایش مستمری مددجویان و بهره مندی از امکانات مالی را در کاهش میزان طلاق بسیار موثر دانست و گفت: خانواده‌ مستمری بگیری که پیش از این امکانات مالی محدود و مختصری برای امرارمعاش داشتند با اجرای این طرح از بروز طلاق در این خانواده‌ها به دلیل مسائل مالی می‌توان جلوگیری کرد.

وحدتی تاکید کرد: البته این افزایش درآمد رقم قابل توجهی نیست منتهی در جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده ها بسیار موثر است، زیرا بعضی خانواده ها هستند که به دلیل عدم توانایی در پرداخت یک قبض پنجاه هزار تومانی برق، گاز ، تلفن و... یا خرید نان هم پول کافی ندارند. درآمد ششصد هزار تومانی برای این خانواده سبب ایجاد یک شرایط بهتر در زندگی آنها می‌شود.

وی افزود: برای کمک به اشتغالزایی جوانان تحت پوشش سازمان بهزیستی و سازمان‌های ذی ربط بودجه در نظر گرفته ایم که در صورت تحقق این بودجه ها و واریز مبالغ به این سازمان ها برای اشتغال این جوانان اقدامات بسیار موثری می‌توان انجام داد.

وی در پاسخ به این سوال که برای کاهش میزان تاثیر عوامل غیرمستقیم بر مقوله طلاق در کشور چه تمهیداتی اندیشیده شده است، گفت: ساعت کاری زنان سرپرست خانوار را که همسران معلول دارند یا شوهرانشان به هر دلیلی امکان کار نداشتند کاهش داده‌ایم که به تصویب نمایندگان رسید. براساس قانون قبلی ساعت کاری آنها در هفته ۴۴ ساعت بود که شش ساعت آن را کم کرده‌ایم.

وی در پایان تاکید کرد: اهتمام به حل مسائلی چون بیکاری، اعتیاد و ... در کاهش طلاق موثر است ولی برای افرادی که مشکلات مالی، معضل اعتیاد و بیکاری ندارند ولی درگیر معضل طلاق می شوند اثری نخواهد داشت. به همین دلیل اهمیت فرهنگسازی را در مسئله طلاق از همه عوامل دیگر بیشتر می‌دانم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز