خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرد؛

کاهش 15 درصدی معلول‌زایی در کشور/لایحه کاندیداتوری نابینایان در دست بررسی

asdasd
کد خبر : ۴۶۹۳۶۵

رئیس سازمان بهزیستی از کاهش 15 درصدی معلول‌زایی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انوشیروان محینی بندپی در نشست خبری خود، با اشاره به انجام غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج روی 40 هزار زوج در سال 94 گفت: از این تعداد 70 درصد نیازمند انجام آزمایش و مشاوره نبوده‌اند و 30 درصد نیز مورد مشاوره قرار گرفتند که از این رقم 15 درصد نیازمند انجام آزمایش‌های ژنتیک بودند.

وی درباره انجام غربالگری شنوایی اظهار کرد: در سال 94 ناشنوایی هفت هزار نفر و در سال 93 از ناشنوایی شش هزار نفر جلوگیری کردیم.

بندپی ادامه داد: 14 درصد از معلولان کشور را ناشنوایان و 10 درصد را افراد نابینا و کم‌بینا تشکیل می‌دهند که تنبلی چشم شایع‌ترین عامل ابتلا به نابینایی و کم‌بینایی است.

وی خاطرنشان کرد: اختلالات ژنتیکی علت 50 درصد از معلولیت‌های کشور است که در سال 95 با اجرای پایلوت طرح غربالگری ژنتیک در دو استان یزد و کرمان توانستیم حدود 14 یا 15 درصد از میزان معلول‌زایی را کاهش دهیم و همچنین از این رهگذر در سال 94 ، 1450 مورد سقط قانونی داشته‌ایم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه جهت افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور 4هزار میلیارد تومان به بودجه این سازمان اضافه شده است؛ عنوان کرد: در راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در 140 شهر با بیش از 50 هزار نفر جمعیت و نیز احداث مسکن برای خانواده‌های دارای دو معلول به بالا را از طریق مجلس پیگیری می‌کنیم.

وی با یادآوری اینکه بودجه سازمان بهزیستی در سال 95، 1900 میلیارد تومان بوده؛ گفت: با افزایشی حدوداً 200 میلیارد تومانی این مبلغ در سال 96 به 2200 میلیارد تومان رسیده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای بقایی درخصوص داشتن سهامی در یکی از بانک‌های کشور گفته است اگر چنین چیزی باشد آن را به سازمان بهزیستی می‌بخشم، اظهار کرد: چنین نامه‌ای به دست سازمان بهزیستی نرسیده است.

وی با تأکید بر استفاده از رویکرد‌های علمی و تخصصی، فرایندمحوری در برنامه‌ها، ارتقا بخشیدن به خدمات و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در اجرای وظایف و برنامه‌های بهزیستی، گفت: بر مبنای همین رویکردها بود که پیشگیری از معلولیت‌ها جزو برنامه‌های اصلی سازمان قرار گرفت، همچنین 95 درصد خدمات سازمان برون‌سپاری و مسئولیت نظارت سازمان را بالا بردیم.

وی؛ آگاه‌سازی آحاد جامعه را به عنوان نکته اصلی برنامه سازمان بهزیستی برای مبارزه با اعتیاد اعلام و اظهار کرد: بر همین اساس درس‌نامه‌ای برای معلمان و اساتید دانشگاه درخصوص اعتیاد تدوین شد تا بتوانند در مدارس و دانشگاه‌ها در این خصوص فعالیت کنند، همچنین تیم‌های اجتماع محور در محله‌هایی با ریسک بالا مستقر شدند تا در زمینه فعال‌سازی جوانان فعالیت کنند.

رئیس سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه متولی آسیب‌های اجتماعی در کشور سازمان بهزیستی است و این مسئله را در سالجاری در دولت و مجلس تثبیت موضع کرده‌ایم، گفت: برای پیشگیری از معلول‌زایی، غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج اجباری و از زمان اجرای برنامه ششم توسعه عملیاتی خواهد شد.

محسنی بندپی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در سال 95 را تصویب طرح افزایش اورژانس اجتماعی در کشور اعلام کرد و گفت: اورژانس اجتماعی با فعالیت‌های خود مانع خودکشی چهار هزار و 220 نفر در سال 94 شده است و مداخلات به هنگام و موفقی در کودک‌آزاری همسرآزاری، سالمند‌آزاری و ... داشته اما از سال 87 تاکنون تعداد این اورژانس در کشور افزایش پیدا نکرده بود که مقرر شد در برنامه ششم توسعه 140 شهر بالای 40 هزار نفر صاحب اورژانس اجتماعی شوند.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت درمان معتادان خودمعرف (ماده 15) برعهده سازمان بهزیستی و معتادان متجاهر(ماده 16) برعهده وزارت بهداشت بود، گفت: وزارت بهداشت اعلام کرد که نمی‌تواند در این حوزه فعالیت کند و بهزیستی به هفت شرط پذیرفت که مسئولیت درمان معتادان متجاهر را نیز برعهده بگیرد که همه هفت شرط محقق شد. همچنین درمان اعتیاد اجتماع (TC) مدار را باتوجه به موفقیت آن در کشور گسترش داد‌ه‌ایم.

اجرای الگوی دادگاه درمان‌مدار برای معتادان متجاهر

رئیس سازمان بهزیستی افزود: یکی از شروط ما نگاه به فرد معتاد به عنوان بیمار مجرم نبود که الگوی دادگاه درمان‌مدار با همکاری قوه قضائیه در این خصوص تدوین و در 5 استان درحال اجراست. یکی دیگر از شروط ما این بود که در صورتی که افراد متجاهر معتاد نباشند و بیماری مانند بیماری‌های روانی داشته باشند باید وزارت بهداشت آنها را پذیرش کند که این شرط نیز مورد قبول قرار گرفت.

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته توسط بهزیستی در سالجاری را افزایش مستمری مددجویان بهزیستی اعلام کرد و گفت: مستمری مددجویان برای خانواده‌های تک نفره، 53 هزار تومان، برای دو نفره‌ها 60 هزار تومان، سه نفره 70 هزار تومان و بیش از سه نفر 100 هزار تومان بود که با همکاری دولت و مجلس مقرر شد از ابتدای اجرای برنامه ششم توسعه مددجویان بهزیستی و کمیته امداد مستمری بالغ بر 20 درصد حداقل حقوق قانون کار را دریافت کنند که بر این اساس مستمری یک فرد از 53 هزار تومان به 170 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و یک خانواده سه نفره بیش از 250 هزار تومان مستمری خواهند گرفت.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه شورای ملی سالمندان نیز در بهزیستی مستقر شده است، اعلام کرد: تیر ماه سال آینده همایش شاخص دید‌ه‌بانی سالمندان در کشورهای منطقه به میزبانی بهزیستی برگزار می‌کنیم. البته پیشنهاد برگزاری همایش جهانی این موضوع را در سال 2018 داده‌ایم اما دو رقیب در این خصوص داریم که باید دید میزبانی به کدام کشور داده می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که انتظار شما از مردم برای حمایت از مددجویان بهزیستی چیست؟ گفت: خدمات ما اجتماع‌محور است، مستمری ما نیز کفاف هزینه‌های گروه‌های هدف را نمی‌دهد ما نه تنها نیازمند مشرکت‌های مادی بلکه مشارکت‌های خدماتی مردم هستیم و آمادگی داریم با افرادی که می‌توانند آموزش‌های قرآن، کلاس‌های تقویتی، قصه‌گویی و ... را برای مددجویان بهزیستی برگزار کنند، همکاری کنیم.

وی درخصوص تصویب طرح کاندیداتوری نابینایان در مجلس، گفت: لایحه حمایت از افراد دارای معلولیت در مجلس در دست بررسی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز