خبرگزاری کار ایران

کاوش‌های باستان‌شناختی در جندی شاپور برای نخستین بار

asdasd
کد خبر : ۴۵۷۳۷۲

نخستین فصل کاوش‌های باستان شناختی محوطه تاریخی جندی شاپور یکی از چهار شهر مهم دوره ساسانی در حال انجام است.

به گزارش ایلنا، یوسف مرادی سرپرست فصل اول کاوش های باستان شناختی جندی شاپور با اعلام این خبر ،  هدف از این کاوش‌ها را  شناسایی ساختار شهر و عناصر تشکیل دهنده بافت آن اعلام کرد.

این باستان شناس گفت :طی این فصل از کاوش ها بقایایی از یک خانه مسکونی متعلق به سده های نخستین اسلامی ساخته شده از مصالح آجر و سنگ شناسایی شد.

سرپرست فصل اول کاوش های باستان شناختی جندی شاپور اظهار داشت : جندی شاپور یکی از چهار شهر مهم دوره ساسانی در خوزستان بوده که احتمالا در اوایل دوره ساسانی ساخته شده است.

او گفت : این شهر در دوره ساسانی و سده های نخستین اسلامی به عنوان یکی از کانون های مهم سیاسی (چون نبرد روم با ایران، جنبش مانی، شورش انوشزاد، فتح شهر توسط مسلمانان)، تحولات اجتماعی-فرهنگی (چون اسکان اسرای رومی، وجود عناصر مختلف نژادی، زبانی و مذهبی، تاسیس مراکز علمی همچون دانشگاه جندی شاپور) و اقتصادی (چون توسعه صنعت و تجارت به و یژه پارچه بافی و کشاورزی چون کشت نیشکر و برنج) مطرح بوده است.

به گفته مرادی این شهر دارای طرح هیپودامی با  پلان مستطیل شکل به طول 3.5 کیلومتر و عرض 1.5 کیلومتر بوده که هنوز بقایای حصار پیرامون آن در برخی قسمت ها  قابل مشاهده است.

او اظهار داشت : محدوده داخل حصار متشکل از تعدادی تپه کم ارتفاع و شبکه بندی از خیابان های متقاطع  است که جغرافی دانان اسلامی به توصیف آن پرداخته اند.

شهر تاریخی جندی شاپور (گندی شاپور) در جنوب روستای کنونی اسلام آباد در 5 کیلومتری جنوب شرقی شهر دزفول در مسیر جاده دزفول به شوشتر واقع شده است.

نخستین فصل کاوش های باستان شناختی جندی شاپور خوزستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز