خبرگزاری کار ایران

سرپرست هیأت کاوش خبر داد:

کشف آثار تاریخی در «تنگ کافری»

asdasd
کد خبر : ۴۵۶۴۶۱

کاوش ‌های نجات بخشی در تنگ کافری استان ایلام به کشف آثار تاریخی متعلق به دوران ساسانی انجامید.

به گزارش ایلنا، لیلی نیاکان (سرپرست هیأت کاوش در تنگ کافری) گفت : نتایج کاوش‌های فصل گذشته درمحدوده جغرافیایی تنگ کافری در استان ایلام و درگورستان  چم پایی نشان داد که تاریخ استقراری در تنگ کافری به هزاره سوم پیش از میلاد می‌رسد.

او افزود: تاریخ گذاری این محوطه با توجه به نوع گورها و آثار به دست آمده گورستانی را در بازه زمانی مفرغ میانی تا اوایل عصرآهن ظاهر ساخت که نظیر آن در این حوزه فرهنگی تاکنون گزارش نشده است.

این باستان شناس اظهار داشت : از این رو در این فصل به دنبال محل استقرار ساکنان مدفون شده در این گورستان بودیم که با توجه با پایین آمدن تراز آب دریاچه بررسی در چاله‌های کاوش‌های غیرمجاز صورت گرفت و کارگاه‌هایی ایجاد شد.

به گفته نیاکان، بررسی‌ها نشانگر این است که می توان مطالعات گسترده‌ای در روند شناخت استقراری این محوطه و نوع ساختارهای معماری و اقتصاد معیشتی این دوره انجام داد .

 وی افزود: با توجه به ساختارهای معماری با پلانی منظم ،بافت سنگ چین با ملات گل  ،  کف های استقراری و سفالینه های به دست آمده در این فصل از کاوش ، تاریخ گذاری این محوطه به دوران مفرغ قدیم می رسد.

محوطه عصر ساسانی تنگ کافری

نیاکان گفت:در ادامه بررسی تنگ کافری و در 500 متری محوطه کاوش عصر مفرغ ، با پایین آمدن تراز آب دریاچه سد سیمره و شسته شدن خاک ها بقایای از بخش های ساختار های معماری یک بنای بزرگ کشف  شد.

او افزود :از این رو عملیات کاوش های نجات بخشی آغاز و منجر به  شناسایی یک بنای فاخر دوران ساسانی شد.

وی در ادامه  به نوع ساختار های معماری به دست آمده نظیر طاق های قوسی شکل ، طاقچه ها ، پایه ستون های بر جای مانده و تزیینات وابسته به آن شامل گچ بریها و نمونه هایی از آجر های تزیینی و نمونه سفال ها و قطعات شیشه های رنگین اشاره کردو اظهار داشت: اینها نشانگر این است که در این محدوده جغرافیایی هنوز آثار ارزشمندی که بتوان برگ هایی از هویت تاریخی ساکنان این حوزه فرهنگی را روشن کرد وجود دارد.

نیاکان گفت :از این رو تلاش هیات باستان‌شناسی دراین فصل از کاوش در جنوب شرقی تنگ کافری متمرکز شده است.

به گفته این باستان‌شناس محوطه ارزشمند تنگ کافری به شدت در معرض خطرات طبیعی و انسانی است.

کاوش های باستان‌شناسی در محوطه تنگ کافری استان ایلام با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز