خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران:

شهرداری هزینه خود را صرف پروژه‌های نمایشی می‌کند/ تعلل شهرداری در جلوگیری از فعالیت پلاسکو

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۴۹۰

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهار کرد: به‌طور قطع دلیل ریختن ساختمان پلاسکو عدم رعایت قوانین ایمنی و تعلل شهرداری در جلوگیری از فعالیت این ساختمان بوده است.

محمد سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص حادثه آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو با بیان اینکه این ماجرا ابعاد مختلفی دارد، گفت: یک دلیل آن مربوط می‌شود به تاریخچه نحوه ساخت‌وساز و بارگذاری شهر تهران به ویژه در حوزه ساختمان‌های عمومی و مراکز مهم تجاری، اداری و مسکونی.

وی ادامه داد: در شهر تهران و کشور، ما در دهه‌های گذشته در زمینه رعایت مقررات ملی ساختمان و رعایت استانداردها و الزامات ایمنی با مشکلات اساسی مواجه‌ بوده‌ایم که هنوز هم این مشکلات وجود دارد و تعداد قابل توجهی از ساختمان‌های تهران ظرفیت بروز حادثه‌ای نظیر پلاسکو را دارند.

سالاری با تاکید براینکه ساختمان پلاسکو دارای 550 واحد بوده که در مسیر فعالیت کاربری‌ها تغییر یافته و بخش بزرگی تبدیل به تولیدی شده بود، اظهار کرد: واحدهای تولیدی ما در تمام نقاط، حداقل استانداردهای ایمنی را رعایت نمی‌کنند و این موضوع ویژه پلاسکو نبوده است به همین دلیل پیش‌بینی می‌شد که این ساختمان دچار حریق شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران عنوان کرد: متاسفانه شهرداری به ارائه چند اخطار اکتفا کرده‌ بود در صورتی‌که براساس ماده 55 قانون، شهرداری‌ باید از مراجع قضایی حکم به الزام رعایت استانداردهای ایمنی می‌گرفت.

ایمنی در جامعه ما تبدیل به دغدغه نشده‌است

وی با تاکید بر اینکه رعایت اصول ایمنی دغدغه ما، مردم و مسئولین در سطوح مختلف نیست، خاطرنشان کرد: در سطح کل کشور پیوست‌های مطالعاتی مربوط به پدافند غیرعامل و مقررات ملی ساختمان و پیوست‌های مطالعاتی در حوزه‌‌های مختلف که ضرورت انکارناپذیر طراحی و اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی، ساختمانی و شهری است مورد اهمیت قرار نمی‌گیرد.

سالاری تصریح کرد: مسئولان شهر تهران دوست دارند، انبوه اعتبارات قابل توجهی را که به ویژه در دهه اخیر راحت، بدون زحمت، بدون داشتن واحد تحقیق و توسعه و بدون حوزه سرمایه‌گذاری مشخص از محل عوارض ساختمانی کسب ‌کرده‌اند، بیشتر در حوزه‌های سخت‌افزاری یا همان عمرانی که در شهر توسط مردم دیده شده و نمایشی است هزینه کنند، این در حالی است که حوزه‌های نرم‌افزاری مغفول مانده‌است، زیرا این حوزه‌ها در مدیریت شهری ازجمله حوزه‌هایی است که سرمایه‌گذاری در آن بروز ظاهری ندارد و مردم آنها نمی‌بینند تا مدیریت  بتواند از آن برای خود پله ترقی برای جایگاه‌های سیاسی بسازد.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه  مغفول ماندن از حوزه‌های نرم‌افزاری باعث شده کیفیت زندگی در شهری مثل تهران به حداقل برسد، بیان کرد: به عنوان مثال در حوزه مدیریت بحران در شهری مانند تهران که هر از گاهی بروز و ظهور پیدا می‌کند، بسیار ضعیف هستیم به نحوی که تمام امکانات ستاد مدیریت بحران و سایر دستگاه‌ها در حدی است که در پروژه حادثه پلاسکو مشکل داشتند. حالا اگر در چند جای تهران همزمان اتفاقی رخ دهد ستاد مدیریت بحران تسلیم شده و نمی‌تواند کاری کند زیرا برای این حوزه‌ اهمیتی قائل نشده‌اند.

وی تصریح کرد: سرمایه‌های قابل توجهی توسط متولیان ساخت وساز در یک پروژه ساختمانی یا عمرانی هزینه می‌شود اما استانداردها و مقررات ملی ساختمان در آن رعایت نمی‌شود که این اتفاق باعث ایجاد بحران در شهرها می‌شود.

سالاری عنوان کرد : اگرچه در حادثه پلاسکو تعدادی از آتش نشانان ایثارگرمان را از دست دادیم و سرمایه مادی بسیاری از کسبه این محل از بین رفت اما ضروری است که از این ماجرا عبرت بگیریم و برای آینده شهر تهران تصمیم اساسی اتخاذ کنیم.

تهران شهری ناایمن است

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این شهر در معرض تهدیدهای جدی قرار دارد؛ افزود: هر روز شاهد فرونشست‌هایی در خیابان‌های تهران هستیم و از طرف دیگر شرکت‌های بین‌المللی گسل‌های فراوانی را در این شهر شناسایی کرده‌اند، همچنین مجموعه گسترده‌ای به مساحت 3700 هکتار بافت فرسوده در شهر تهران وجود دارد که 15درصد جمعیت در آن ساکن هستند و 11 هزار بافت ناپایدار نیز در تهران وجود دارد که این موارد نشان می‌دهد تهران شهری ناایمن است.

در حوزه پیوست‌های مطالعاتی پدافند غیرعامل سرمایه‌گذاری شود

وی با بیان اینکه سایر کلانشهرهای کشور نیز وضعیت بهتری ندارند، خاطرنشان کرد: باید در سطح کلان کشور در سطوح مدیریت شهری، تغییر نگاه و تغییر استراتژی جدید انجام شود و این تغییر نگاه آن است که در حوزه پژوهش و تحقیق و حوزه نرم افزاری و پیوست‌های مطالباتی پدافند غیرعامل سرمایه‌گذاری کنیم.

این عضو شورای شهر با اشاره به تشکیل دو کمیته پیگیری و فنی و حقوقی برای رسیدگی به حادثه پلاسکو گفت: کمیته فنی و حقوقی با نگاه آینده‌پژوهی در راستای اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار حوادثی مانند حادثه ساختمان پلاسکو تشکیل شده‌است و در این کمیته بررسی می‌کنیم که چرا پلاسکو فروریخت و نهایتا باید چه تصمیم‌گیری هایی انجام دهیم.

سالاری با بیان اینکه نمی‌توانیم همه ساختمان‌هایی را که در شرایط پلاسکو قرار دارند به یکباره تعطیل کنیم، اظهار کرد: با چنین اقدامی ممکن است تعداد زیادی از مردم را سرگردان و بیکار کنیم، بنابراین باید راهکارهایی را اتخاذ کرد که از ظرفیت نهادها و سازمان‌ها برای ایمن‌سازی این ساختمان‌ها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: وقتی بارگذاری شهری مبتنی بر بی‌قاعدگی است و هیچ استاندارد اولیه‌ای برای آن رعایت نمی‌شود؛ چه انتظاری می‌توان داشت آیا ساختمان شورا و شهرداری ایمن هستند متاسفانه بسیاری از ساختمان‌های دولتی استانداردهای ایمنی را ندارند، زیرا ایمنی در جامعه ما تبدیل به یک دغدغه نشده و باید در این زمینه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کرد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با اشاره به اینکه حادثه پلاسکو نشان داد که مدیریت یکپارچه شهری ضرروتی انکارناپذیر است، گفت: برای امدادرسانی در شهری همچون تهران تعامل تمام سازمان‌ها ضروری است و یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند این موضوع را حل کند هرچند که خوشبختانه در این حادثه به صورت غیررسمی مدیریت یکپارچه شکل گرفت به نحوی که دولت در کنار شهرداری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم برای نخستین بار لایحه مدیریت یکپارچه شهری را تدوین کرده است، اظهار کرد: این لایحه در حال بررسی در کمیسیون‌های دولت است و امیدواریم به زودی در دولت و مجلس به تصویب برسد.

سالاری با تاکید بر اینکه ضروری است درخصوص ساخت وسازهای بی‌قاعده گذشته تصمیم جدی گرفته شود، عنوان کرد: شهرداری تهران طی سالهای گذشته به راحتی ده‌ها هزار میلیارد تومان کسب درآمد کرده، اما این درآمد صرف اقدامات نمایشی و عمرانی همچون ساخت بزرگراه‌ها کرده که باعث ایجاد گره ترافیکی شده است. این درحالی است که اگر درصد کمی از این اعتبار در مدیریت بحران و ایمنی هزینه می‌شد امروز شرایط متفاوتی داشتیم.

این  عضو شورای شهر با اشاره به اینکه بودجه شهرداری تهران برابر با بودجه عمرانی دولت در کل کشور است، تصریح کرد: در ستاد مدیریت بحران دیدیم که این نهاد تنها چند جرثقیل و نردبان دارد که وقتی تعدادی از آن از کار افتاد باعث ایجاد نگرانی شد و گفتند اگر جای دیگری دچار حریق شود، تجهیزات نداریم.

وی تاکید کرد: باید مجموعه این دغدغه‌ها و مساله ایمنی تبدیل به مطالبه عمومی برای مردم و مسوولین شود زیرا به طور قطع دلیل ریختن ساختمان پلاسکو عدم رعایت قوانین ایمنی و تعلل شهرداری در جلوگیری از فعالیت این ساختمان بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز