خبرگزاری کار ایران

ضرورت تغییر نگرش به اهدای خون در جامعه

asdasd
کد خبر : ۴۴۲۱۸۴

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: جامعه ایران به سوی سالمند شدن و افزایش مصرف خون پیش می رود، بنابر این تغییر نگرش به اهدای خون در جامعه ضروری است.

 به گزارش ایلنا از سازمان انتقال، خون علی اکبر پورفتح الله در همایش مدیران دفاتر جذب و نگهداری اهداکنندگان ادارات کل انتقال خون سراسر کشور افزود: اهدا کنندگان به عنوان سرمایه های معنوی و ارزشمند سازمان برای تامین خون سالم هستند و باید برای جلب رضایت هرچه بیشتر اهدا کنندگان خون برنامه ریزی منظم و پیوسته ای داشته باشیم.

وی در خصوص اهدای خون بانوان نیز گفت: بانوان با تاثیر مثبتی که بر جامعه و خانواده دارند می توانند فرصت های ارزشمندی را برای اهدای آگاهانه و مسئولانه خون ایفا کنند و مراکز اهدای خون می بایست فضای مناسب برای اهدای خون بانوان فراهم سازند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به فرهنگ اهدای خون در دوران هشت سال دفاع مقدس افزود: در زمان جنگ هر ساله افزایش اهدا کنندگان خون نسبت به سال گذشته هفت برابر بود و این تنها به خاطر آگاهی مردم از نیاز مجروحان جنگی به خون و فرآورده های خونی و گسترش فرهنگ نوع دوستی و همبستگی در جامعه بود.

پورفتح الله گفت: از صد درصد افراد جامعه 40 درصد فاقد شرایط لازم برای اهدای خون هستند و از 60 درصد باقی مانده تنها 5 درصد به جمع اهدا کنندگان خون می پیوندند.

وی افزود: بر اساس گزارش نظام مراقبت از اهدای خون با توجه به اینکه بیش از دو سوم موارد شیوع بیماری های قابل انتقال از راه خون دربین اهدا کنندگان بار اول دیده می شود ،بنابراین نسبت به اجرای برنامه کشوری غربالگری داوطلبان بار اول اهدای خون تاکید داریم.

وی با اشاره به موفقیت آمیز بودن فاز آزمایشی این برنامه گفت: پس از اجرای موفق فاز آزمایشی این برنامه در استان کردستان، در سالجاری تاکنون این برنامه در 10 استان اجرایی شده است که تا پایان سال به 15 استان گسترش خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، بهترین راه برای افزایش اهدا کنندگان را افزایش فرهنگ سازی اهدای خون در خانواده های آنان دانست و گفت: کوتاه ترین و آسان ترین راه برای افزایش اهداکنندگان خون برقراری ارتباط با خانواده های آنهاست زیرا نقش پذیری افراد یک خانواده از یکدیگر بسیار بیشتر از افراد خارج از خانواده است.

پور فتح الله با مهم خواندن نشریات منتشرشده سازمان انتقال خون بیان کرد: ارتقای کیفی نشریه خون بخش و ورود این نشریه به خانواده اهدا کنندگان خون سبب مستحکم تر شدن پیوند اهدا کنندگان و سازمان انتقال خون می شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به اهمیت سازمان های مردم نهاد افزود: باید سازمان های مردم نهاد وابسته به اهداکنندگان خون در سازمان انتقال خون جایگاه ویژه ای داشته باشند و این امر می تواند نقش مهمی در تعالی اهداف این سازمان داشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز