خبرگزاری کار ایران

احمدی بافنده خبر داد:

دستفروشان مترو ساماندهی می‌شوند

مدیرعامل متروی تهران از ساماندهی دستفروشان زن و مرد مترو خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمد احمدی بافنده با بیان اینکه ساماندهی دستفروشان در مترو تهران قدم اول برای رفع معضل دستفروشی است، گفت: برای هر پدیده‌ای اگر قانون نداشته باشیم به سرعت رشد و گسترش می یابد.

وی ادامه داد: پدیده دستفروشی یک معضل زندگی شهری است که برای مواجهه صحیح و منطقی با آن، خلاء قانونی وجود دارد. به همین دلیل دولت و مجلس باید برای ساماندهی و جلوگیری از گسترش آن کمک و چاره اندیشی کنند.

مدیرعامل متروی تهران با اشاره به اجناس بی‌کیفیت و نامرغوب ارائه شده توسط دستفروشان اظهار کرد: با وجود خلاء قانونی در برخورد با دستفروشان، با انجام تحقیقات گسترده سرانجام تصمیم گرفته شد تا با سه روش نسبت به ساماندهی دستفروشان در مترو اقدام کنیم.

احمدی بافنده با بیان اینکه مدیریت شهری برای دستفروشان زن و مرد برنامه‌های جداگانه‌ای دارد، افزود: دستفروشان مترو به دو دسته نیازمند که برای امرار معاش به این حرفه روی آوردند و افرادی که دستفروشی را به عنوان شغل و برای کاسبی انتخاب کردند تقسیم می‌شوند. این میان با پدیده ورود دستفروشان غیر تهرانی نیز مواجه هستیم.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در ادامه گفت: برای ساماندهی زنان دستفروش با ستاد توانمندسازی زنان هماهنگی‌های لازم انجام شده چراکه این ستاد اطلاعات کاملی از وضعیت و تعداد زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست تهران دارد و می‌تواند به راحتی دستفروشان نیازمند را از غیرنیازمند که بعضا ساکن تهران نیز نیستند و دستفروشی را به عنوان شغل انتخاب کردند تمیز دهد. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این ستاد نسبت به ارائه آموزش‌های لازم و مرتبط اقدام می‌کند؛ چراکه ممکن است زنی که در متروی تهران دستفروشی می‌کند دارای حرفه و تخصص دیگری باشد اما به دلیل مشکلات مالی نتوانسته شغل بهتری انتخاب کند که با این روش به آنها کمک خواهد شد.

وی درباره ساماندهی دستفروشان مرد نیز با اشاره به جلسه و انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت ساماندهی مشاغل تصریح کرد: براساس تفاهمات صورت گرفته، مردان در شب بازار و روز بازارها ساماندهی خواهند شد.

احمدی بافنده تاکید کرد: به‌طور حتم نباید دستفروشی در مترو به عنوان شغل کاذب رواج پیدا کند. این در حالیست که دستگاه های مختلفی در این موضوع مسئولیت دارند به عنوان مثال  با ستاد مبارزه با قاچاق کالا مکاتبات صورت گرفته است تا از فروش کالاهای قاچاق جلوگیری کند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است .

وی با بیان اینکه شهرداری تهران و شرکت بهره برداری مترو مسئولیت حمل و جابه جایی مسافر را در شهر تهران بر عهده دارد نه برخورد با دستفروشان را، تاکید کرد: مثل این است که توقع داشته باشیم مدیر عامل فرودگاه بین المللی  با دستفروشی در فرودگاه مبارزه کند .

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران افزود: برای هر کاری قانون و شرح وظایفی وجود دارد. متاسفانه در برخورد با دستفروشان خلا قانونی و عدم مسئولیت پذیری نهادهای مسئول فرایند دستفروشی در مترو را گسترش داده است.

احمدی بافنده با بیان اینکه در مرحله بعدی و پس از ساماندهی های صورت گرفته، با پلیس نیز تفاهم نامه ای امضاء خواهیم کرد تا در ساماندهی دستفروشان باقی مانده به مترو کمک کند، تصریح کرد: البته درحال حاضرساماندهی در دستور کار قرار دارد و تنها در صورت ضرورت و در موارد خاص استفاده از قوه قهریه مد نظر قرار خواهدگرفت.

وی با بیان اینکه تفاهمات لازم با سایر سازمان‌ها برای ساماندهی دستفروشان انجام شده، اظهارکرد: دستورالعمل شناسایی دستفروشان آماده ابلاغ است. این شناسایی بر پایه خود اظهاری است. فرم‌هایی که شامل آدرس، مشخصات، حرفه و... است به‌زودی میان دستفروشان توزیع خواهد شد.

کد خبر : ۴۳۷۰۱۷