خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان به ایلنا خبر داد:

قطع درختان برای تعویض خط لوله/خسارات وارد شده مشخص نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از توقف پروژه تعویض خط لوله مواد هیدروکربنی به دلیل قطع چندین اصله درخت خبر داد.

مهرداد فتحی بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به قطع چندین اصله درخت در منطقه میانکوه در جنوب خرم آباد به دلیل پروژه تعویض خط لوله مواد هیدروکربنی گفت: این اتفاق در مسیری به طول 2 کیلومتر با عرض حدود چند 10 متر اتفاق افتاده و تعداد درختان نیز هنوز مشخص نیست، اما این اتفاق در منطقه پر تراکمی رخ داده است.

وی با بیان اینکه این پروژه در استان لرستان مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست نداشته است، اظهار کرد: فعلا با حکم قضایی این پروژه متوقف شده‌است، البته به دلیل اینکه این اتفاق در منطقه آزاد رخ داده، برخورد با آن در حوزه وظیفه دیگر دستگاه‌ها قرار دارد، اما ما به دلیل آنکه دیدم دستگاه دیگری ورود نکرد.

بیرانوند ادامه داد: همچنین به دلیل وظایف کلی و حاکمیتی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد قطع درختان مداخله کردیم، اما شاهد کوتاهی دستگاه‌های دیگر در این اتفاق هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان توضیح داد: همکاران ما پس از اطلاع از موضوع برای صحبت با مجری پروژه اقدام کردند، اما متوجه شدند که مجوزهای لازم وجود ندارد، سپس 2 الی 3 روز طول کشید تا دستگاه قضایی را متقاعد کنیم که حکم به توقف بدهد، در این مدت نیز پیمانکار با ده‌ها یا حتی صدها دستگاه در حال انجام عملیات بود و در واقع ما یک اقدام اورژانسی انجام دادیم.

فتحی بیرانوند افزود: قاضی باید این پرونده را بررسی کند و میزان خسارات برآورد شود، در حال حاضر تنها توقف عملیات گرفتیم، اما موارد دیگر مانند تعداد درختان قطع شده و خسارات وارد شده مشخص نیست.

وی در مورد این که آیا به نظر نمی‌آید؛ برخی متولیان پروژه‌های عمرانی با توجه به بودجه‌های مناسبی که دارند؛ ترجیح می‌دهند، به جای گرفتن مجوز کار خود را انجام داده و سپس جریمه بپردازند؟ گفت: براساس صحبت مقام معظم رهبری پروژه‌ها باید پیوست زیست محیطی داشته باشند، اما برخی دستگاه‌ها این مساله را رعایت نکرده‌اند و این مساله باید به صورت کلان در میان دستگاه‌های دولتی حل شود.

کد خبر : ۴۳۵۶۹۵