خبرگزاری کار ایران

جمع‌آوری تله‌های زنده‌گیری «هوبره» در گرمسار

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان گرمسار از جمع‌آوری تله‌های زنده‌گیری هوبره در دشت‌های جنوبی گرمسار خبر داد.

به گزارش ایلنا، حبیب دارپرنیان با اعلام این خبر، اظهار کرد: با اطلاع رسانی به‌موقع همیاران محیط‌زیست، نیروی یگان حفاظت شهرستان گرمسار، تله‌های زنده‌گیری هوبره در زیست‌های جنوبی گرمسار که توسط صیادان و شکارچیان غیرمجاز انجام شده بود؛ جمع‌آوری شد.

وی گفت: شکارچیان غیرمجاز از این تله‌ها که در انتهای اراضی کشاورزی دشت‌های منتهی به بیابان‌های جنوب گرمسار پهن شده بود، برای زنده‌گیری و شکار پرندگان وحشی بویژه گونه در حال انقراض هوبره استفاده می‌کنند.

وی بابیان این که بهای ضرر و زیان ناشی از شکار و زنده‌گیری هر قطعه هوبره معادل 200 میلیون ریال است، افزود: هوبره پرنده‌ای زیبا ، از تیره درناسانان و یکی از گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست است که از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد.

دارپرنیان با بیان اینکه هوبره در زیستگاه‌های بیابانی و مناطق خشک دشتی زاد و ولد می‌کند ادامه داد: این پرنده ارزشمند دارای گردن و دم خرمایی رنگ دراز بوده و از حشرات، بی‌مهرگان، دانه و بذر گیاهان تغذیه می‌کند.

دارپرنیان تصریح کرد: هوبره تمایل کمی به پرواز کردن داشته و اغلب پهنه‌های دشتی را به‌صورت راه رفتن می‌پیماید و از همین رو شکارچیان غیرمجاز با ساخت دیواره و پرچین‌هایی کم ارتفاع از بوته‌ها و شاخ و برگ درختان (در مسافت‌های طولانی) در مسیر حرکت این پرنده و ایجاد معبرهایی دام‌گذاری شده در این دیواره‌ها به زنده‌گیری آن می‌پردازند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان گرمسار از برخورد قانونی با صیادان و شکارچیان غیرمجاز در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: محیط‌زیست به‌شدت با عوامل تخلف و به‌ویژه صیادان و شکارچیان غیرمجاز برخورد می‌کند.

کد خبر : ۴۲۶۲۵۹