خبرگزاری کار ایران

در دومین همایش اتیسم مطرح شد؛

خدمات ارایه شده به کودکان اوتیسمی قدیمی و به روز نشده‌است

asdasd
کد خبر : ۴۲۶۱۵۴

دومین همایش اتیسم توسط بنیاد امور بیماری های خاص و با همکاری سازمان ها و نهاد های ذی ربط در باشگاه نهاد ریاست جمهوی، برگزار شد. محورهای این همایش علوم پایه، غربالگری و تشخیص، مداخلات و اتیسم و خانواده بود.

به گزارش ایلنا، سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، انجمن حمایت از کودکان مبتلا به اختلالات تکاملی امید باور، مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان، پژوهشکده علوم شناختی و معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از جمله همکاران برگزاری این همایش بودند.

محسنی بندپی (ریاست سازمان بهزیستی کشور) در افتتاحیه این همایش با اشاره به موضوعاتی  همچون پیشگیری به موقع و اثر بخشی آن در کنترل و درمان و انجام مشاوره ژنتیک در سراسر کشور  در راستای کنترل اتیسم ، ارتقای آگاهی در جامعه و ارایه خدمات موثر گفت: برای تحقق این عوامل همراهی و همدلی نهادهای دولتی و انجمن های فعال در حوزه اتیسم بسیار ضروری است.

مصباح انصاری  که خود دارای فرزند مبتلا به اتیسم است نیز در سخنرانی خود با نمایش یک فیلم به ذکر تفاوت های یک شخص عادی و یک شخص مبتلا به اتیسم پرداختند و  اختلالات چون  شنوایی و بینایی و…. که همه این موارد منجر به پریشانی شخص اتیستیک می شود و در ادامه ذکر کردند یکی از مشکلات بزرگ این است که  خدمات ارایه شده قدیمی و به روز نشده است. اتیسم رنگ هشتم طیف تنوع انسانی است که ما نتوانسته ایم آن را درک کنیم چرا که دانش مان بسیار ضعیف است در نتیجه تشخیص و مداخله بهنگام علاوه بر کنترل موجب کاهش هزینه های کشور است.

فاطمه هاشمی رییس بنیاد امور بیماری های خاص،  بر لزوم هماهنگی و تسریع در عمل میان نهادهای فعال در حوزه اتیسم تاکید کرد و با اشاره به  اینکه متولی اصلی وزارت بهداشت است ، اظهار کرد:  هر یک از سازمان ها و نهادها وظیفه خود را دارند و نکته حائز اهمیت در اتیسم شناسایی در سنین اولیه است  دوم ایجاد پروتکل آموزشی درمانی درباره ی بیماران است که توسط سازمان ها و دستگاه ها انجام می شود یعنی مطرح شدن در قالب یک طرح ملی است و در پایان اشاره داشتند سازمان دهی، برنامه ریزی و اجرای آن به عنوان الگوی اصلی  در راستای حل معضل اتیسم است .

 همچنین سلیمی (نماینده معاونت پیگیری های ویژه ریاست جمهوری) که در طول سال گذشته اقداماتی را در خصوص هماهنگی سازمان های مسئول جهت ارتقا وضعیت اتیسم انجام داده بود، نیز به ضرورت تشخیص بیماری  در سنین اولیه اشاره داشت و تاکید کرد: باید از موازی کاری های نهادها و انجمن های فعال در حوزه اتیسم جلوگیری کرد .

در ادامه نماینده سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی کشور، غفوریان (معاونت توانبخشی و آموزشی) نیز در سخنرانی خود بیان کرد: یکی از ۷ گروه تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی، کودکان اتیسم هستند، ما آمادگی داریم با همکاری نهادهای مختلف در زمینه آموزش و پژوهش اقدام نماییم. آموزش و خدمات براساس سطوح مختلف این بیماری است و این سازمان تنها سطوح یک و دو  را پوشش می دهد  و سطوح پایین تر  به بهزیستی ارجاع می شوند کیفیت ارایه خدمات آموزشی براساس توانایی و نوع سطح بیمار اتیسم است و در زمینه تشخیص نیز به صورت غربالگری آزمون هایی برگزار می شود.

روز دوم این همایش با محوریت چالشهای پیش رو راه حل های ممکن در حوزه های سلامت و درمان و همچنین نقش سازمانهای مردم نهاد و بیمه ای ادامه یافت. پایان بخش این هم اندیشی نیز در باب اتیسم و خانواده بود.  خدمات و نیازهای خانواده های اتیسم و مشارکت والدین و همچنین درمان خانواده محور، موضوعات مورد بررسی در بخش پایانی این همایش بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز