خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

مدل‌های درمان اعتیاد زنان، مردانه است/ معتادان روستایی قادر به پرداخت هزینه‌های ترک اعتیاد نیستند

مدیرعامل جمعیت تولد دوباره گفت: مدل‌های درمان اعتیاد زنان، مردانه است که می‌تواند درصد موفقیت برای بهبودی زنان را کاهش دهد.

عباس دیلمی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره زنانه شدن اعتیاد گفت: براساس تحلیل داده‌هایی که طی سال‌های اخیر داشتم، اعتیاد زنان از حالت پنهان به حالت نیمه‌آشکار درآمده است به این معنا که در سال‌های گذشته اعتیاد زنان شکل پنهان‌تری داشته، اما در حال حاضر این پدیده در حال خروج از این حالت است و به همین علت نگرانی‌های مختلفی در حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان ایجاد شده است.

دیلمی‌زاده با بیان اینکه باید راه‌حل‌های سیستمی در حوزه اعتیاد زنان طراحی شود، خاطرنشان کرد: زنان ویژگی‌های خاص جنسیتی دارند، این در حالی است که برنامه‌های کاهش آسیب و درمانی که در سطوح مختلف برای آنان طراحی شده است؛ شکل مردانه داشته است.

زنان در مقابل اعتیاد مقاوم‌ترند

مدیرعامل جمعیت تولد دوباره اظهار کرد: باید برنامه‌های کاهش آسیب و حمایت‌های اجتماعی از زنان را با توجه به شکل جنسیتی و شکل مورد نیاز زنان طراحی کنیم، زیرا زنان به برنامه‌های حمایت اجتماعی بیشتری نیاز دارند و ممکن است؛ طول درمان اعتیاد نیز در آنان متفاوت باشد.

وی با اشاره به اینکه زنان در مقابل اعتیاد مقاوم‌ترند، بیان کرد: یعنی درگیری با اعتیاد در زنان نسبت به مردان بسیار کمتر است و مردان بسیار راحت‌تر معتاد می‌شوند.

دیلمی‌زاده با تاکید بر اینکه وقتی زنان دچار آسیب و اعتیاد می‌شوند؛ توجه صرف به اعتیادشان نمی‌تواند مشکل را حل کند، تاکید کرد: ما باید به تمامی ابعاد اعتیاد زنان توجه کنیم تا بتوانیم مشکل آسیب‌های زنان را حل کنیم و اگر بخواهیم صرفاً براساس مدل‌هایی که طراحی کرده‌ایم (این مدل‌ها بر اعتیاد مردان تمرکز دارند) حرکت کنیم، ممکن است؛ درصد موفقیت‌مان برای درمان و کاهش آسیب زنان کاهش یابد، لذا در این حوزه نیازمند برنامه‌ای جامع هستیم.

درمان‌های ارزان‌تر در محیط‌های روستایی کارسازتر است

رئیس شبکه منطقه‌ای ادنا همچنین در خصوص اعتیاد در محیط‌های روستایی گفت: در این باره داده زیادی در دسترس نیست و امیدواریم با انتشار داده‌های جدیدی که ستاد مبارزه با مواد مخدر در آینده منتشر خواهد کرد تحلیل درستی از پراکندگی شیوع اعتیاد در محیط‌های مختلف روستایی و شهرهای کوچک داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اما می‌توان حدس زد که در محیط‌های روستایی به دلیل بالا بودن سرمایه‌های اجتماعی و همبستگی که بین مردم در این مناطق وجود دارد، می‌توانیم عملکرد موفق‌تری در حوزه درمان و بهبودی اعتیاد  داشته باشیم.

دیلمی‌زاده با تاکید براینکه در محیط‌های روستایی باید درمان‌های ارزان‌قیمت‌تری لحاظ شود، توضیح داد: معمولاً در این محیط‌ها درآمد نسبت به محیط‌های شهری کمتر است و به همین علت برنامه‌های طراحی شده باید ارزان قیمت‌تر باشد تا بیماران روستایی نیز قادر به پرداخت هزینه‌های درمانی باشد.

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه معطوف کردن سیستم بیمه درمان اعتیاد به سمت گروه‌های فقیرتری که در روستاها و مناطق دور از دسترس حضور دارند، می‌تواند راهگشای مناسبی برای طراحی مداخلات درمان اعتیاد باشد، عنوان کرد: اگر بخواهیم مداخلات درمانی را طبقه‌بندی کنیم، باید متوجه باشیم که قیمت تمام شده برنامه درمانی ما چقدر است و آیا بیمار توانایی پرداخت این مقدار هزینه را دارد یا نه، لذا بی‌توجهی به قیمت تمام شده بسته درمانی برای یک گروه خاص ممکن است، ما را با شکست مواجه کند.

 با تک رقمی شدن سن اعتیاد موافق نیستم

وی درا دامه درباره سن اعتیاد تصریح کرد: ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم، اعدادی را که در رسانه‌ها درباره سن اعتیاد اعلام می‌شود بپذیریم به عنوان مثال اینکه برخی می‌گویند؛ اعتیاد تک‌رقمی شده یا سن آن به هفت سال کاهش یافته که کاملاً غلط است.

رئیس شبکه منطقه‌ای ادنا خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بالا و پایین شدن سن اعتیاد را به عنوان یک شاخص میانگین مورد توجه قرار داده و طی سال‌های مختلف بررسی کنیم، اعداد بسیار نزدیک به هم بوده است، لذا مشاهده چند معتاد با سن پایین به هیچ وجه شاخص اصلی ما نیست، زیرا این چند نفر تاثیر زیادی در میان این نخواهند داشت.

کد خبر : ۴۱۴۸۸۳