خبرگزاری کار ایران

از سوی پژوهشکده مردم شناسی صورت می‌گیرد؛

بررسی نوع رویکرد مردم شناسی در ایران

asdasd
کد خبر : ۴۰۳۲۸۱

طرح تحقیقاتی بررسی نوع رویکرد مردم شناسی در ایران با توجه به الگو و مدل مردم شناسی بومی از سلسله طرح های پژوهشی پژوهشکده مردم شناسی در حال اجرا است .

به گزارش ایلنا ، محمد مهدی حیدری پژوهشگر و مجری طرح گفت: این طرح می تواند به عنوان مطالعه ای بنیادی و جزیی از سند برنامه استراتژیک و طرح جامع توسعه پایدار در مطالعات انسان شناسی و جزیی از برنامه های تخصصی و کاربردی دانش انسانی و مردم شناختی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شود .

او با اشاره به اینکه گفتمان بومی سازی در علوم اجتماعی در آسیا و آمریکای لاتین، اکنون به عنوان میراثی چهل ساله در سراسر علوم اجتماعی جهان، شناخته شده تصریح کرد :  این گفتمان دارای انواع مکاتب نظری و روش شناسی در بیشتر کشورهای غیر غربی است.

وی بررسی و چیستی گفتمان بومی سازی، ارایه مکاتب مختلف در بومی سازی، نقد گفتمان بومی سازی،طبقه بندی نهادی و محتوایی انسان شناسی در ایران با تکیه بر انسان شناسی علمی، مقوله بندی سنت های موجود در انسان شناسی ایران، نسبت سنجی میان مکاتب مختلف بومی سازی آسیا و انسان شناسی ایرانی را اهداف این پژوهش اعلام کرد .

این پژوهشگر با اشاره به بهره بردن  از روش اسنادی و مطالعات کتابخانه ای برای پژوهش خود تصریح کرد که در حال حاضر دو فصل اول  این پژوهش انجام شده و مقدمات نگارش فصل سوم بر اساس منابع اسنادی و فیش های جمع آوری شده در حال تدوین است .

علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در ارتباط با این طرح پژوهشی گفت: این طرح به بررسی و چیستی گفتمان بومی سازی  در علوم اجتماعی پرداخته و سعی کرده با ارجاع به انواع روش ها و نظریات مطرح در حوزه انسان شناسی و علوم اجتماعی و بر اساس پیش فرض های خود آن ها با یاری جستن از دو الگو و مدل بازاندیشی و مکتب انتقادی دست به نقد آنها زده تا به تعریف یگانه ای از این گفتمان دست یابد.

وی افزود: پیشتر مطالعاتی در پژوهشکده مردم شناسی در این زمینه انجام شده بود و به درخواست این پژوهشکده، طرح پژوهشی یاد شده  به منظور کامل شدن موضوع سفارش داده شده است.

حسن زاده  اظهارداشت : نتایج این پژوهش کاربردی می تواند با تحلیلی که از بومی سازی انسان شناسی ایرانی در اختیار محققان علوم انسانی قرار می دهد برای برنامه ریزی های کلان مورد استفاده قرار گیرد.

مینو سلیمی کارشناس پژوهشکده مردم شناسی نیز در این مورد گفت: طرح یاد شده با توجه به اهداف و روند انجام آن می تواند بر اساس نقد گفتمان بومی سازی علوم انسانی به طبقه بندی نهادی و محتوایی انسان شناسی با تکیه بر انسان شناسی امروز ایران بپردازد.

  او این طرح را در راستای اهداف کلان، راهبردی و کاربردی پژوهشگاه علوم انسانی دانست که می تواند باعث شکل گیری گفتمان بومی سازی مردم شناسی در سطح ملی و مردمی شود و برنامه ریزان اجتماعی را در برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی برای بهبود زندگی مردم یاری رساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز