خبرگزاری کار ایران

سوء استفاده مجرمان سایبری از ساده‌ترین اطلاعات شخصی کاربران

asdasd
کد خبر : ۳۹۵۱۰۶

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا با اشاره به اینکه کاربران زیادی در فضای سایبر و شبکه های اجتماعی اقدام به انتشار اطلاعات خصوصی و شخصی خود می کنند، گفت: متاسفانه این کاربران باور ندارند که مجرمان سایبری از ساده ترین اطلاعات شخصی کاربر می‌توانند سوء استفاده کنند.

 به گزارش ایلنا از پایگاه خبری پلیس، سرگرد حمید کیانی اظهارکرد: پرونده های متفاوتی دراین خصوص در پلیس فتا تشکیل شده است که به نوعی خود کاربران مقصراصلی هستند و در پی منتشر کردن اطلاعات شخصی در دام مجرمان سایبری افتاده‌اند.

وی، جمع آوری اطلاعات کاربران از طریق شبکه های اجتماعی و فضای سایبر را یکی از شیوه های مجرمان سایبری دانست و افزود: این مجرمان با جمع آوری این اطلاعات اهداف مجرمانه خود را پیش می برند؛ به عنوان مثال این افراد با ورود به یک کانال دانش آموزی درشبکه های اجتماعی و دیدن کارنامه برخی از اعضای گروه که برای دیگر اعضای گروه به اشتراک گذاشته بودند، از این کاربران کلاهبرداری کردند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا در تشریح این شگرد مجرمانه گفت: این افراد با تماس با کاربران و گذاشتن پیغام برای آنها در شبکه های اجتماعی از کاربران دعوت کردند می توانند در آزمون های علمی خاص شرکت کنند و فقط برای شرکت باید ثبت نام کنند و مبلغی را به عنوان شهریه پرداخت کنند و بعد از جمع آوری شهریه دیگر پاسخگوی کاربران نبودند.

وی همچنین از دیگر شیوه های کلاهبرداری مجرمان که با توجه به اطلاعات جمع آوری شده از شبکه های اجتماعی و فضای سایبر صورت گرفته است، افزود: در شیوه دیگری، فرد با سوء استفاده از نام و عکس قربانی اقدام به ساخت اکانت های مختلف با نام قربانی نموده و به دنبال کلاهبرداری است.

این مقام انتظامی افزود: برخی ازمجرمان سودجو پا را فراتر نهاده و با استفاده از تصاویر به دست آمده از قربانیان و احتمالا دستکاری کردن آنها اقدام به تهدید و اخاذی از قربانی می کنند. متاسفانه قربانیان این حادثه، اقدام به همکاری با مجرمان کرده و مبالغی را بابت حق السکوت به آنها پرداخت می نمایند. هرچند در انتهای کار، فرد مجرم این تصاویر را در فضای مجازی منتشر کرده و با آبروی قربانی بازی می کند.

کیانی به مردم توصیه کرد: هموطنان از انتشار مطالب و تصاویری که هیچ ضرورتی برای انتشار آنها وجود ندارد و یا اطلاعاتی که امکان سوءاستفاده از آنان وجود دارد خودداری کنند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: در صورت وقوع چنین اتفاقاتی، در اولین اقدام و همکاری با پلیس، همکاران بنده را مطلع کرده و در شناسایی مجرم ما را یاری کنید.

سرگرد کیانی اضافه کرد: پلیس فتا از کلیه کاربران می خواهد در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز