خبرگزاری کار ایران

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست:

صندوق ملی محیط زیست از روستاییان میزبان« گاندو» حمایت می‌کند

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از برنامه «حمایت از روستاییان میزبان «گاندو» از سوی صندوق ملی محیط زیست خبر داد.

به گزارش ایلنا، در پی کشیده شدن یک کودک به داخل رودخانه توسط گاندو (تمساح پوزه کوتاه عقابی) در حاشیه رودخانه سرباز استان سیستان و بلوچستان که سبب درگذشت او شد، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از این سازمان همراه با مدیرکل استانی بلافاصله عازم روستای محل حادثه شد و با خانواده کودک متوفی و روستاییان دیدار و گفتگو کرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست نتایج این دیدار را پیگیری موضوع پرداخت دیه و طرح ضرورت‌ها برای اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت به منظور رفع تعارضات همزیستی انسان و گاندو دانست.

فرشچی همچنین از برنامه «حمایت از روستاییان میزبان گاندو» از سوی صندوق ملی محیط زیست خبر داد.

وی گفت: به رغم رفتار مسالمت آمیز مردم بومی و محلی با گاندو‌ها، به هر حال نزدیکی بیش از حد و یا تداخل زیستگاه‌های انسانی و تمساح‌ها، منجر به افزایش پتانسیل برخورد میان آن‌ها می‌شود و این خطر به ویژه زمانی است که جوامع روستایی و بومی در دسترسی به آب برای رفع نیازهای خود دچار محدودیت هستند.

فرشچی با اشاره به ضرورت توجه به این روستاییان به طرح‌هایی اشاره می‌کند که می‌تواند با اقداماتی همچون آبرسانی موقت و کوتاه مدت مشکلات روستاییان را از محل کمک‌های مردمی رفع کند تا شبکه آبرسانی دائمی از سوی وزارت نیرو تکمیل شود و پس از آن کمک‌های مردم برای توسعه گردشگری پایدار و آموزش و ارتقاء سطح زندگی روستاییانی که میزبانی گاندو را بر عهده دارند، هزینه شود.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در نخستین گام عملی، از طریق صندوق ملی محیط زیست و با ایجاد مکانیزمی قانونی از کلیه هموطنان برای مشارکت در امر حفظ محیط زیست و ارتقاء کیفیت روستانشینان میزبان گاندو دعوت کرد.

وی از هموطنان خواست تا با واریز کمک‌های مالی خود به شماره کارت ۶۰۳۷۷۰۷۰۰۰۰۰۱۵۷۲ حساب شماره ۷۴۹۹۵۳۵۷۶ شماره شبا IR ۳۳۰۱۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۷۴۹۹۵۳۵۷۶ بانک کشاورزی شعبه ۴۸۱۵ و درج جمله «بابت حمایت از روستاییان میزبان گاندو» در فیش واریزی، به این حرکت ملی بپیوندند.

او تاکید کرد دوستداران محیط زیست با حمایت از طرح‌های صندوق ملی محیط زیست در این زمینه، هم شرایط زندگی میزبانان و هم وضعیت مهمانان آن‌ها را بهبود می‌بخشند.

گاندو یا تمساح مردابی نوعی کروکودیل بومی شبه قاره هند و مناطق اطراف است که در کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان، ایران، سریلانکا و برمه زندگی می‌کند. گاندو تنها کروکودیل بومی پاکستان و ایران و بزرگ‌ترین خزنده این دو کشور و همچنین پرشمار‌ترین کروکودیل در کشور هندوستان است. سیستان و بلوچستان، زیستگاه اصلی گاندو‌ها در ایران است و اکنون بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها خشکسالی و کم آبی است.

کد خبر : ۳۹۱۲۵۲