خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

جزییات مرگ دانشجوی نخبه دانشگاه کاشان/ واکنش به لغو بورسیه دانشجو

معاون دانشجویی دانشگاه کاشان نسبت به انتشار اسنادی مبنی بر لغو بورسیه دانشجویی که چند روز پیش در خوابگاه دانشجویی دانشگاه کاشان خودکشی کرد، واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۴ تیرماه بود که بار دیگر خبری تاسف انگیز درباره خودکشی یک دانشجو آن هم دانشجوی بر‌تر شیمی و نخبه اعلام شد؛ خبری که به سرعت در رسانه‌ها منتشر شد و دلیل آن از سوی سخنگوی دانشجویان بورسیه، ناتوانی این دانشجوی نخبه در برابر «فشارهای مالی، روحی و روانی» طی دو هفته اخیر اعلام شد. «ایوب آقایی» دانشجوی مقطع دکترای شیمی دانشگاه کاشان، اهل ایلام بود که عصر روز ۳ تیرماه در دانشگاه فوت کرد.

 چند روز قبل نیز مجمع دانشجویان بورسیه با قطعیت فراوان و بدون آنکه علت خودکشی این دانشجو اعلام شود، بنا بر ظن و گمان‌های خود بیانیه‌ای صادر کرد که در آن اعلام شده بود؛ دانشجوی کاشانی از شدت تالمات روحی ماجرای بورسیه‌ها خودکشی کرد!

این در حالیست که دو روز بعد از این حادثه یعنی در تاریخ ۵ تیرماه دانشگاه کاشان با صدور بیانیه‌ای درباره درگذشت یکی از دانشجویان دکتری این دانشگاه اعلام کرد، مرحوم ایوب آقایی درباره بورس تحصیلی با مشکلی روبرو نبوده است.

بررسی ابعاد مختلف مرگ توسط کمیته ویژه در دانشگاه کاشان

به منظور شفاف سازی بیشتر درباره علت یا علل مرگ خودخواسته این دانشجو با قنبرعلی شیخ‌زاده؛ معاون دانشجویی دانشگاه کاشان گفت‌وگو کردیم. او در مورد مرگ این دانشجو با اشاره به جلسه روز گذشته مسئولان دانشگاه با حضور رییس دانشگاه اشاره کرد و گفت: هم اکنون کمیته‌ای در حال بررسی موضوع است و با مشخص شدن تمامی ابعاد حادثه، ان را به اگاهی خواهیم رساند.

وی در تشریح این اتفاق اظهار داشت: عصر پنجشنبه (سوم تیرماه) مطلع شدیم که برای یکی از دانشجویان دانشگاه مشکلی پیش آمده، بلافاصله کارهای لازم و امور اورژانسی صورت گرفت، اما هنگامی گروه پزشکی به محل (اتاق مرحوم در خوابگاه دانشجویان) رسید اعلام کرد که متاسفانه این دانشجو فوت شده است. جسد وی از محل منتقل و پس از انجام کارهای قانونی، روز بعد به خواست خانواده متوفی که عنوان کردند خودشان تصمیم به انجام ادامه کار‌ها، تدفین و پیگیری مسائل دارند؛ جسد به آن‌ها تحویل داده شد.

شیخ‌زاده ادامه داد: اکنون پس از مرگ این دانشجو شاهدیم که موضوعات دیگری مطرح می‌شود که در واقع صرفا مرتبط با ما و در محدوده اظهار نظر‌های رسمی ما نیست؛ مواردی مثل بحث پزشکی قانونی که الزاما باید از جانب این نهاد قضایی اعلام شود. در این باره اینطور که بنده مطلع هستم؛ ریاست محترم دانشگاه نامه‌ای را ارسال کرده و ما منتظر اعلام نظر رسمی پزشکی قانونی هستیم.

منتظر پاسخ پزشکی قانونی هستیم

معاون دانشجویی دانشگاه کاشان در واکنش به این پرسش که آیا ابهامی در مرگ این دانشجو یا احتمال خودکشی مطرح است، گفت: تا این لحظه فقط موضوع مسمومیت مطرح شده که آن هم نمی‌تواند؛ دلیلی برای خودکشی باشد. از یک طرف همانطور که گفتم؛ اظهار نظر متقن و رسمی فقط بر پایه اظهار نظر پزشکی قانونی است و از آنجا که در جواب نامه ریاست دانشگاه به این نهاد هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم، لذا هیچ اظهارنظری که با واقعیت تطابق داشته باشد نیز نمی‌توانیم داشته باشیم.

وی اضافه کرد: از طرفی نیز خانواده مرحوم صراحتا به ما اعلام کردند که خود پیگیر موضوع هستند و نیازی به پیگیری‌های ما نیست و اگر موردی باشد به اطلاع دانشگاه خواهند رساند. با این حال ما از مبادی قانونی پیگیر موضوع هستیم.

لغو بورسیه دانشجو صحت ندارد

شیخ‌زاده درباره خبر منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر لغو بورس این دانشجو توضیح داد و گفت: چنین چیزی صحت ندارد و اگر لازم باشد؛ مدارک موجود را در اطلاعیه‌های بعدی دانشگاه منتشر خواهیم کرد. بر اساس مدارک و مستندات، این دانشجو در سال ۱۳۹۰ پس از مراجعه به دانشگاه‌های مختلف، نهایتاً از سوی دانشگاه کاشان پذیرفته شد. همچنین آخرین نامه‌ای که درباره ایشان حضور ذهن دارم، مربوط به سال ۱۳۹۴ است، نامه‌ای که در آن ذکر شده ادامه تحصیل دانشجوی مذکور هیچ مشکل و مانعی ندارد. تمام این مستندات در پرونده دانشجویی ایشان موجود است.

وی افزود: برحسب این حادثه ناگوار ما اکنون با خانوادهٔ این دانشجو در ارتباط هستیم و از قضا خانواده مرحوم اصلا چنین مسئله‌ای را که بورس او لغو و مرحوم ملزم به بازپرداخت هزینه‌های دانشگاه شده بوده، مطرح نکرده‌اند و بنده نمی‌دانم چنین بحثی اصولاً از کجا مطرح شده و نشات گرفته است.

سال  1394 بورس "ایوب آقایی" تایید شده است

معاون دانشجویی دانشگاه کاشان با تاکید بر اینکه موضوع لغو بورس این دانشجو را کاملاً رد می‌کنم، گفت: یقین داشته باشید که چنین چیزی نیست. باز هم تاکید می‌کنم بر اساس نامه سال ۱۳۹۴ صراحتاً عنوان شده که این دانشجو جزو دانشجویان بورسیه بوده و ادامه تحصیلش هم بلامانع است.

شیخ‌زاده اضافه کرد: اطلاع دارید؛ طبیعتا یک دانشجویی که می‌خواهد بورس بشود، باید یک جایی جایابی بشود. به هر حال معمولا یک نفر که می‌خواهد یک جایی بورس شود، به گروه‌ها و به دانشگاه‌های مختلف مراجعه می‌کند و اصطلاحاً برای بعد از دکترایش یک جایی را مشخص می‌کند. حالا من نمی‌دانم به چه دلیل قبل از جایابی، وی را بورس کردند، این موضوعی است که مربوط به ۵ سال قبل است و من اطلاع ندارم. در ضمن بورس شدن ایشان هم مربوط به دانشگاه کاشان نیست.

مرحوم "آقایی" مشکل مالی نداشته/این موضوع ساخته و پرداخته برخی اذهان است

معاون دانشجویی دانشگاه کاشان درباره طرح موضوع مشکلات مالی این دانشجو هم اظهار داشت: تا انجا که ما اطلاع داریم وی کاملا مورد حمایت خانوادهٔ خود بوده است و اینکه گفته می‌شود با مشکل مالی روبرو بوده، به نظر این موضوعی ساخته و پرداخته برخی از اذهان باشد. روزانه شاید ۵۰ نفر دانشجو به بنده مراجعه کنند که مشکلات مالی دارند و ما از طرق مختلف مثل وام شرافتی، تخفیف و صندوقهای قرض الحسنه و... به آن‌ها کمک می‌کنیم که به هر حال این مرحوم در این مدتی (۲ سال) که بنده در این دانشگاه هستم؛ مراجعه‌ای نداشتند. خوشبختانه دانشجو توسط خانواده‌اش مورد حمایت بوده است.

شیخ‌زاده هر گونه اظهارنظر رسمی درباره علت مرگ این دانشجو را به پس از اعلام نظر مراجع قانونی موکول کرد و گفت: در حال حاضر بحث مسمومیت دانشجو مطرح است و باید منتظر ماند تا پزشکی قانونی و اداره آگاهی پس از بررسی‌های لازم، اعلام نظر کنند.

کد خبر : ۳۸۵۲۶۲