خبرگزاری کار ایران

در ۳ روز اخیر رخ داد؛

وقوع ۹ آتش‌سوزی در طبیعت فارس/ ۸۵ هکتار از مناطق حفاظت شده در آتش سوخت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس از وقوع ۹ مورد آتش‌سوزی در طبیعت استان فارس طی ۳ روز اخیر خبر داد.

حمزه ولوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با آتش‌سوزی‌های اخیر در طبیعت استان فارس گفت: از چهارشنبه تا کنون ۹ آتش سوزی داشتیم که ۵ مورد آن در مناطق حفاظت شده رخ داده است.

وی در مورد وسعت آتش‌سوزی‌ها در مناطق حفاظت شده، اظهار کرد: تنها وسعت یکی از این  آتش‌سوزی‌ها قابل توجه بود، زیرا نیروهای ما در منطقه حضور نداشتند و برای کمک به پاسارگاد رفته بودند، بنابراین پس از شروع آتش‌سوزی در «بمو» ۳ ساعت طول کشید تا خود را به این منطقه رساندند و ۷۵ هکتار در آتش سوخت، اما باقی وسعت آتش‌سوزی‌ها در مجموع به حدود ۱۰ الی ۱۱ هکتار رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه عواملی همچون خشکی هوا و پوشش گیاهی عامل ثانویه این آتش‌سوزی‌ها هستند؛ گفت: عامل اصلی انسانی است و عوامل طبیعی سبب  گسترش و تشدید آتش‌سوزی می‌شوند. سهل‌انگاری، بی‌توجهی و متاسفانه در برخی موارد اقدامات عمدی سبب ایجاد این آتش‌سوزی‌ها شده است.

ولوی در پاسخ به اینکه آیا افزایش تعداد محیطبانان برای حل این مشکل موثر خواهد بود؟ اظهار کرد: حتی اگر تعداد محیطبانان را هم زیاد کنیم؛ باز هم نمی‌توانیم از این مشکل جلوگیری کنیم، البته این مساله می‌تواند بر تشخیص انجام اقدامات سریع تاثیرگذار باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه مردم باید نسبت به عملکرد خود در طبیعت مسئولیت‌پذیر باشند، تاکید کرد: باید امکانات بیشتری همچون بالگرد داشته باشیم و با توان بیشتری برخورد کنیم، اما باید بدانیم که نمی‌توانیم این اتفاقات را کاملا حذف کنیم.

 

کد خبر : ۳۷۹۹۱۱