خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان:

مالک خانه تاریخی "تدین" تصمیم به تخریب دارد/ وجود 22 هزار اثر واجد شرایط ثبت‌ملی در اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه مالک خانه تاریخی تدین تصمیم به تخریب و تغییر کاربری بنادارد، اظهار کرد: پس از ثبت این اثر، اهرم های قانونی ما برای مقابله با این مساله قوی تر شده است.

فریدون الهیاری در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با وضعیت خانه تاریخی تدین گفت: خانه تدین یکی از خانه های واجد ارزش تاریخی نجف آباد بود که مالک قبلی آن ضمن بهره برداری از آن به عنوان یک مکان مسکونی در حفاظت از آن نیز کوشش می کرد.

وی ادامه داد: بعد از ایشان، ورثه خانه را به فردی فروختند که ظاهرا تصمیم به تخریب بنا و تغییر کاربری و احیانا ساخت و ساز در آن را داشت که اداره میراث فرهنگی نجف آباد این مساله را پیگیری و با آن برخورد کرد و تذکرات لازم را داد، اما تذکرات افاقه نکرد.

الهیاری با اشاره به اینکه حدود 20 تا 30 درصد این خانه آسیب دیده است، افزود: در مورد اینکه همه این آسیب‌ها عمدی بوده یا برخی به دلیل بی توجهی در حفاظت رخ داده، هنوز نمی توان نظر قطعی داد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار کرد: پس از مشکلات پیش آمده از  طریق مراجع قضایی مساله پیگیری شد و در مرحله اول گفتند که چون اثر ثبت ملی نیست؛ نمی توان اقدامی انجام داد، در حالی که ملاک ثبت ملی نیست؛ پس از آن ما خانه را در دستور کار ثبت اضطراری قرار دادیم و خوشبختانه طی یک هفته  توانستیم؛ با توجه به تشخیص شورای ثبت  آثار ملی و سازمان میراث فرهنگی این بنا را در فهرست آثار ملی ثبت کنیم. بنابراین اکنون از نظر حقوقی به اهرم های قوی تری برای پیشگیری از تخریب مجهز هستیم.

وی  ادامه داد: مالک خانه باید بداند؛ حتی در صورت تخریب کامل خانه نیز به هیچ عنوان اجازه تعریف کاربری و ساخت و ساز جدیدی به او داده نخواهد شد.

الهیاری در ارتباط با اینکه چرا این خانه از سوی میراث فرهنگی خریداری نمی شود، گفت: پیشنهاد خرید و توافق به مالک داده شده بود، اما مالک قبول نکرده و گفته بود که به هیچ عنوان حاضر نیست؛ این خانه را به میراث فرهنگی بدهد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پیش از تخریب قسمت هایی از این خانه، اقدام به ثبت ملی این بنا نکرده اند؟ توضیح داد: پیش از این نیز امکان ثبت ملی بود، اما ما 22 هزار اثر واجد ارزش ثبت ملی در سطح استان داریم که از این  تعداد حدود 1800 اثر ثبت در  فهرست میراث ملی هستند و ما هر ساله بر اساس بضاعتی که داریم؛ تعدادی از این آثار را ثبت می کنیم، زیرا باید برای ثبت هر اثر مطالعات و اقداماتی صورت بگیرد و حجم کار مفصلی نیاز است.

الهیاری ادامه داد: ما سالانه ظرفیتی ویژه برای ثبت آثار داریم و از سال 94 نیز شتاب ثبت آثار را بیش از 3 برابر  کرده ایم به طوری که تنها در دوجلسه اخیر ثبت آثار، 31 اثر را ثبت کردیم، اما باید به ترتیب حرکت کنیم تا هر اثر در نوبت خودش ثبت شود.

کد خبر : ۳۷۹۰۲۸