خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تاثیر آب شیرین‌کن‌‌‌ها بر شوری آب خلیج فارس

در حالی که معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست منشا شوری آب خلیج فارس را آب شیرین‌کن‌ها و فعالیت‌های انسانی می‌داند، مدیرکل دفتر آلودگی‌های دریایی این سازمان بر تاثیر تغییر اقلیم بر افزایش شوری آب خلیج فارس بیش از هر چیز تاکید دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پروین فرشچی (معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست)، در آستانه هفته محیط زیست از افزایش 1.5 برابری میزان شوری آب خلیج فارس نسبت به  20سال گذشته 1.5 خبر داد و گفت:این مسئله تبعات بسیاری برای آبزیان به همراه خواهد داشت. وی همچنین منشا این افزایش شوری را آب شیرین‌کن‌ها و فعالیت‌های انسانی ذکر کرده بود.

احداث 50 تاسیسات آب شیرین کن

این در حالی است که حمید چیت‌چیان‌(وزیر نیرو)، در فروردین ماه امسال اظهار کرده بود: طرحی را در دست داریم که در قالب آن آب قابل شرب از حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به ۱۷ استان فلات مرکزی کشور منتقل شود. حدود ۵۰ تاسیسات آب شیرین کن در طول سواحل دریای عمان و خلیج فارس احداث شده تا شهرها و روستاهای این منطقه از آب شیرین برخوردار شوند و ما باید همه راه‌های استحصال آب را تجربه کنیم.

باید کمترین صدمه را بر محیط زیست خلیج فارس وارد کنیم

ضیاالدین الماسی(مدیرکل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تاثیر آب شیرین‌کن‌ها بر شوری آب خلیج فارس گفت: تمامی آب شیرین کن‌ها  مطالعات ارزیابی‌های زیست‌محیطی دارند و در جلسات کارشناسی برای  اجرا، عدم اجرا و یا اجرای مشروط آن تصمیم‌گیری می‌شود. ما باید کمترین صدمه و فشار را بر محیط زیست وارد کنیم و در این زمینه به گونه‌ای  طراحی سیستم کنیم که متناسب با وضعیت خلیج فارس باشد و حداقل پیامدها را ایجاد کند.

وی در پاسخ به اینکه چه میزان از آب شیرین کن‌های جنوب کشور به صورت استاندارد و مطابق نظر سازمان حفاظت محیط زیست کار می‌کنند، اظهار کرد: به هر حال در هر زمینه‌ای متخلف وجود دارد و هیچ کاری 100 درصد کامل نیست، اما دفتر ارزیابی‌های زیست محیطی سازمان باید در این مورد اظهار نظر کند.

کویت آب مورد نیازش را از آب شیرین‌کن‌های خلیج‌فارس تامین می‌کند

وی با اشاره به آب شیرین کن‌های متعلق به کشورهای جنوب خلیج فارس افزود: این آب شیرین کن‌ها هم تعدادشان و هم حجم برداشت‌شان و احتمالا برگشت پسابشان نیز بیشتر از ایران است، زیرا اغلب کشورهای جنوب خلیج فارس مانند کویت آب مورد نیازشان را از این طریق تامین می‌کنند که نشان می‌دهد؛ نیازمند همکاری بیشتری در زمینه حفظ محیط زیست  وحفظ کیفیت آب با یکدیگر هستیم، هرچند که هر صدمه‌ای به این اکوسیستم وارد شود، برای این کشورها که وابستگی بیشتری به این آب دارند، پرهزینه‌تر خواهد بود.

مدیرکل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حساسیت ایران نسبت  به مسائل زیست محیطی بیش از دیگر کشورهای منطقه است، اظهار کرد: کنوانسیون‌های بین‌المللی برای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس و عمان همچون کنوانسیون کویت (راپمی) متضمن رعایت مسائل زیست محیطی این کشورها است.

اثرات تغییراقلیم در شور شدن خلیج فارس

وی همچنین با اشاره به اثرات تغییراقلیم در شور شدن خلیج فارس گفت: از نظر من اثر تغییر اقلیم قوی‌تر از اثرات محلی آب شیرین کن‌ها بر روی شوری خلیج فارس است. البته این موضوع باید توسط متخصصان بررسی شود، اما به هر حال تغییر اقلیم با افزایش تبخیر در دریای نیمه بسته‌ای همچون خلیج فارس که گردش آب در آن چند سال به طول می‌انجامد، می‌تواند عامل مهمی در شوری آب باشد.

کد خبر : ۳۷۶۹۹۴