خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه محیط‌ زیست در گفت‌و‌گو با ایلنا:

بهار دوران نوزادی عناصر تنوع زیستی‌ست/در روز طبیعت مراقب نوزادان محیط زیست باشیم

رئیس دانشگاه محیط‌ زیست با اشاره به اینکه عناصر تنوع زیستی در بهار دوران نوزادی خود را می گذرانند، اظهار کرد: روز انس با طبیعت مانند روزی است که به مهمانی خانواده ای با نوزادی تازه به دنیا آمده می رویم.

اصغر محمدی فاضل در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اهمیت توجه به حفاظت محیط زیست در روز انس با طبیعت گفت: بهار فرصتی برای زنده شدن طبیعت است و با زایش عناصر گیاهی و جانوری در این فصل روبرو هستیم، به گونه ای که بسیاری از عناصر تنوع زیستی در بهار دوران نوزادی خود را می گذرانند  و عناصر بالغ نیز در شرایط نگهداری، مراقبت و شیردهی و غذا دهی به  نوزادان خود هستند و یا در فصل بهار دوران بارداری زایمان خود را می گذرانند.

وی با بیان اینکه باید به فصل بهار به عنوان دوران آسیب پذیری؛ بیشتر گونه های جانوری و گیاهی نگاه کنیم، افزود: در زمستان محدودیت غذا و عناصر رشد برای گونه های مختلف وجود دارد، بنابراین گیاهان و جانوران دوره سختی را پشت سر گذاشته اند و اکنون می توانند؛ آسیب پذیرتر از دیگر ایام باشند که این آسیب پذیری با توجه و مراجعه انسان به طبیعت در بهار تشدید می شود.

رئیس دانشگاه محیط‌ زیست ادامه داد: عدم توجه انسان به حریم محیط زیست در این ایام می تواند؛ مشکلات بسیاری را در تغذیه و امنیت جانوران به وجود بیاورد. همچنین رودخانه ها نیز هنوز در این ایام به صورت کامل جاری نشده اند و معمولا به شکل نهرهای باریکی هستند و گونه های جانوری و گیاهی بسیار به آنها وابسته اند؛ بنابراین ورود به رودخانه ها و یا مسدود کردن مسیر آنها مشکلات بسیاری را به وجود می آورد.

وی اظهار کرد: حضور ما در ایام نوروز و روز 13 فروردین در طبیعت درست مانند این است که می خواهیم به مهمانی کسی برویم که فرزند نوزادی دارد، در این شرایط قطعا مراقبت هایی را انجام خواهیم داد که در شرایط عادی انجام نمی دهیم.

فاضل با اشاره به اینکه روز 13 فروردین روزی است که به مهمانی طبیعت می رویم، گفت: بعید است که روزی به مهمانی برویم و شروع به جابه جایی وسایل میزبان، شکستن آنها یا آتش روشن کردن در  میان خانه میزبان کنیم و در آخر هم  زباله هایمان را در منزل میزبان بریزیم و از آنجا خارج شویم.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: برای داشتن سیزده بدر زیست محیطی احتیاجی به داشتن دستور العمل نیست فقط کافی است که پیش خودمان تصور کنیم  که به مهمانی می رویم و تلاش کنیم که شئونات مهمانی را رعایت کنیم.

 

کد خبر : ۳۵۷۸۵۰