خبرگزاری کار ایران

مشاور رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی:

نوروز بهترین نشانه هویت ایرانی است

asdasd
کد خبر : ۳۵۳۷۸۳

مشاور رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی گفت: نوروز بهترین نشانه هویت ایرانی است که با تمام ویژگی‌هایش اعم از همزیستی افراد با زبان، گویش و نژاد‌های مختلف درکنار همدیگر در یک جهان فرهنگی که ایران خوانده می‌شود شکل گرفته است.

به گزارش ایلنا، احمد محیط طباطبایی افزود: این تفکر و اندیشه باعث می‌شود که یک انسان در مسیر صلح حرکت کند که نتیجه‌اش همزیستی، وفاق و همگرایی انسان‌ها با یکدیگر است.

وی با بیان اینکه همگان نوروز را به عنوان هویت مهم ایرانی قبول دارند‍ تصریح کرد: یکی از چیزهایی که که نشانه هویت ایرانی است تسامح و تساهل است که در هیچ پدیده فرهنگی دیگری همچون نوروز آن را نمی‌بینیم.

 محیط طباطبایی نوروز را میراثی دانست که بهترین نشانه هویت ایرانی است و گفت: هویت ایرانی که یکی از ویژگی‌هایش همزیستی افراد با زبان، گویش و نژاد‌های مختلف درکنار همدیگر است در یک جهان فرهنگی که ایران خوانده می‌شود شکل گرفته است.

 وی گفت: سفره نوروز نیز نشان از این ویژگی دارد زیرا که تکاثر آئین‌ها در نوروز باعث شده هر قومیتی طبق سنت‌ها و برداشت‌های خود از نوروز چیزی به این سفره اضافه کند.

 او با بیان اینکه سفره نوروز به همه ایرانیان اعم از مسلمان، مسیحی، زرتشتی، کرد، لر، ترک و... متعلق است تاکید کرد: گستره این سفره به پهنه جهانی است که همگان در اطراف آن از ظرفیت بالایی برای صلح و با هم زیستن بهره می‌گیرند.

 نوروز نشانه تمدن ایرانیان

حسینعلی قبادی سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دیگر سخنران این نشست گفت: نوروز بازخوانش یک تمدن از عهد اسطوره‌ای تا دوران معاصر است.

 وی افزود: نوروز دعوت انسان برای بازگشت به خویشتن، درک همزاد پندارانه انسان با عالم پیرامون و دعوت به فطرت است.

 قبادی با طرح این پرسش که چرا نوروز پا گرفت و چه ملتی می‌توانست نوروز را خلق کند گفت: قطعا یک مقدمات منطقی وجود داشت که ایرانیان توانستند نوروز را بیافرینند و آن مقدمات توانمندی تمدن سازان ایرانی بود.

 وی در پاسخ به این پرسش که چرا نوروز با وجود این دگرگونی‌ها پایدار مانده و به دست ما رسید است اظهارداشت: اگر بپذیریم که علت‌های پایداری یک پدیده باید ریشه در جنس عواملی داشته باشد که آن را به وجود آورده‌اند درمی یابیم که تمدن ایرانی توانست توانمند باقی بماند چرا که نوروز باقی مانده است.

 او نوروز را یکی از بزرگ‌ترین شاخص‌های تمدن ایران دانست و اظهار داشت: انتخاب روز اول فروردین برای نوروز نشانه سلیقه و فرهیختگی ایرانیان است که با اعتدال گرایی آن‌ها گره خورده است.

 وی «ظرفیت‌های انسانی نوروز، گسترش عواطف و سرمایه سازی در حوزه تبادل عاطفه انسانی»، «کارکرد تربیتی اخلاقی نوروز»، «جهانی سازی ایران و انتقال عظمت»، «جنبه جهان شمولی فرهنگ ایرانی به دیگران» را از کارکردهای نوروز دانست.

 قبادی از «اصالت قوم ایرانی»، «نشان یکپارچگی و وحدت بخشی هویت ایرانی»، «قدرت انتخاب تمدنی»، «نشان دهنده تلفیق عناصر نوروز در فرهنگ ایرانی اسلامی»، «ظرفیت معنوی نوروز»، «کارکرد اجتماعی» و «مظهریت سلامت افزایی» رابه عنوان سایر کارکرد‌های نوروز نام برد.

 دو مظهر برجسته ایران شهری زبان فارسی و نوروز است

پازوکی پژوهشگر و عضو انجمن حکمت و فلسفه دیگر سخنران این نشست گفت: بیش از اینکه نوروز یک واقعه یا یک رویداد تقویمی باشد حاصل یک تفکر و اندیشه است.

 وی با اشاره به این نکته که این تفکر، تفکر ایران شهری نام دارد، اظهارداشت: ایران شهر یک تفکر خاصی است که شاید بتوان آن را تمدن نامید و معادل آن پلیس در فرهنگ یونان است که مرادش شهر در برابر ده نیست.

 به گفته پازوکی، ایران شهر عالمی است که ایرانیان در آن ساکن بوده‌اند و جایی است که بر این عالم حاکم بوده و سکونت حقیقی را برای ایران به ارمغان آورده است و اگر کسی اهل ایران جغرافیایی باشد و اهل تفکر ایران شهری نباشد اهل ایران نیست.

 او دو مظهر برجسته ایران شهری را زبان فارسی و نوروز دانست و افزود: زبان یک قوم اندیشه و تفکر یک قوم است.

 این پژوهشگر گفت: نوروز به عنوان یک رویداد مقدس بروز تکوینی و بروز تشریعی دارد یعنی در عالم انسانی تکوینا و تشریعا مقدس بوده است.

 به گفته پازوکی نوروز ما را به دارالسلام فرا می‌خواند و ایران شهر دارالسلامی است که در قرآن به آن اشاره شده و نوروز ما را متذکر آن می‌سازد که با تحقق سلام در وجود خود در ورود به دارالسلام مستعد پاسخ به دعوت الهی شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز