خبرگزاری کار ایران

سلطانی‌فر:

باستان‌شناسی ابزار شناخت فرهنگ است

asdasd
کد خبر : ۳۵۳۲۷۸

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باستان‌شناسی را یکی از مهم‌ترین ابزار و ساز و کارهای شناخت فرهنگ یک ملت دانست.

به گزارش ایلنا، مسعود سلطانی‌فر؛ معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سخنانی در مراسم گشایش «چهاردهمین گردهمایی باستان‌شناسان ایران» که امروز با حضورباستان‌شناسان داخلی و خارجی برگزارشد گفت: با فضایی که توام با امید، ثبات و آرامش درکشور ایجاد شده باید این گونه همایش‌های علمی و تخصصی در عرصه‌های مختلف استمرار یابد.

او افزود: عرصه فرهنگی امروز ایران در دوران نوسازی و دوره دولت تدبیر و امید که فرهنگ را هم کنار بسیار دیگری از واجبات معنوی مردم ایران مهم می‌شمارد عرصه بیداری از رخوت چندین و چند ساله است.

به گفته سلطانی فر، فرهنگ بیدار بر‌ترین و والا‌ترین سرمایه هر ملتی در هر نقطه از جهان امروزی است و ملت ایران در این ساحت هرگز کمبودی را احساس نمی‌کند زیرا که دارای فرهنگ زنده و پویایی است که با بیداری و هوشیاری هیجانات روزمره ناپایدار ولی سهمگین را پشت سر گذرانده و می‌گذارد.

وی تصریح کرد: ما به فرهنگ و داشته‌های فرهنگیمان زنده‌ایم.

او با بیان اینکه جهان در آغاز هزاره سوم تاریخی خود کوچک و به دهکده جهانی تبدیل شده است تصریح کرد: ایران نیز در آستانه تحولات بزرگی است که چه بخواهیم و چه نخواهیم تحت تاثیر امواج سهمگین این جهانی شدن قرار می‌گیرد و برما است بر ساختن کشتی نجاتی که ایمنمان بدارد از آماج سهمگین در عرصه‌های مختلف.

وی گفت: کدام پناه و جان پناهی برای ما وجود دارد جز فرهنگ، میراث فرهنگی، داشته‌های فرهنگیمان، آئینمان و آنچه از گذشته‌ها با افتخار برجای مانده است که باید این فرهنگ را شناخت تا در پناه آن بتوان آسود و آرمید.

 رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، باستان‌شناسی را یکی از مهم‌ترین ابزار و ساز و کارهای شناخت فرهنگ یک ملت و کشور دانست وتصریح کرد: باستان‌شناسی همانا فرهنگ‌شناسی است زیرا که به ما می‌آموزد که چیستیم، کیستیم، کجاییم و ما مگر دراین جهان پر آشوب پرسشی به غیر از این داریم....

او افزود: باستان‌شناسی مانند هر کدام از دیگر دانش‌های بشری هر دم در حال تغییر و پیشرفت است، زیرا که دانش ایستایی نمی‌پذیرد و پویا است و باستان‌شناسی ایران نیز سرشتی جدای از باستان‌شناسی جهانی ندارد‌‌ همان است، باستان‌شناسی با مقتضیات ایرانی.

به گفته او، هنرمندی باستان‌شناس ایرانی همین است که بیافریند که باستان‌شناسی ایرانی چیست و چگونه باید باشد به گونه‌ای که هم باستان‌شناس باشد وهم ایرانی. هم در عرصه جهان بدرخشد و هم به شناخت فرهنگ ملی و پدری یاریمان رساند.

سلطانی فر افزود: پاره پاره‌های سفالینه‌های باستانی، خشت خشت کاخ‌های تاریخی، سنگ بناهای دیرین، کاشی‌ها، گچ بری‌ها، سنگ فرش‌ها، آجر چینی‌ها، مانده‌ها و برجامانده‌های مواریث تاریخی و فرهنگی ما گوهر شب چراغ فرهنگ و فرهنگمندی مااست.

او با بیان اینکه، این دانش‌های خاک خورده شاید در ظاهر بی‌ارزش به واقع گرانمایه‌های همه ما و عالمیان است تصریح کرد: از این رو برمااست که گردو خاک این پیکر شریف را زدوده و آن را بیآراییم تا از پس سال‌ها بی‌مهری یارای آن یابند تا تکیه زنیم بر جسم و جانشان تا سایه سار سازد بر سرمان از تابش بی‌ترحم زمانه.

سلطانی فر با اشاره به این نکته که آینده برنامه ریزی‌های کلان در دولت تدبیر و امید در قلمرو میراث فرهنگی هنوز در راه است وآنچه کاشته‌ایم زمان درو کردنش نزدیک است افزود: ما به چشم انداز نوید بخش روزهای آتی دلخوش و دل قوی می‌داریم و امیدواریم که این روز نزدیک باشد.

او افزود: فرهنگ ایرانی و میراث فرهنگی از پس دست و پنجه نرم کردن با ناملایمات روزگار، بی‌مهری‌ها، تحریم‌های خارجی، نامهری‌های داخلی امروز نفس تازه کرده است تا برخیزد و برسازد.

سلطانی فر تصریح کرد: در دوره دولت تدبیر و امید در عرصه میراث فرهنگی با توجه به بضاعت خوبی که در سازمان وجود داشت تلاش کردیم با تجربیات اندیشمندان این حوزه قدم‌های اساسی برداریم.

وی گفت: تشکیل هیات امنای بناهای تاریخی و فرهنگی، ایجاد انجمن‌های میراث فرهنگی، فعال کردن احداث موزه‌های مختلف، راه اندازی موزه بزرگ خراسان و ثبت سه اثر جهانی در یونسکو و تعیین حریم بناهای در معرض خطر تخریب و... از جمله مهم‌ترین اقدامات سازمان میراث فرهنگی برای حفظ و حراست میراث ملی بوده است.

او افزود: تا زمانیکه در این عرصه مسئولیت دارم از هیچ کوششی برای حفظ میراث ملی دریغ نمی‌کنم همانطور که اقدام جلب مشارکت مردم در مرمت و بهره گیری از بناهای تاریخی از یاد رفته بدعت مبارکی در دولت تدبیر وامید بود.

چهاردهمین همایش باستان‌شناسی ایران به منظور ارائه آخرین پژوهش‌های باستان‌شناسی توسط پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به مدت ۳ روز درحال برگزاری است.

 این همایش به ارائه مقاله‌های علمی درباره کاوش‌های می‌دانی، بررسی و شناسایی محوطه‌های باستانی و تاریخی و بازنگری اطلاعات گذشته و نمایشگاه یافته‌های باستان‌شناختی سال ۹۳ می‌پردازد.

 نمایشگاه دستاوردهای کاوش‌های باستان‌شناسی سال ۹۳ که۳۰محوطه باستان‌شناسی را شامل می‌شود همزمان با برگزاری چهاردهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران توسط معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گشایش یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز