خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با ایلنا:

غلظت گردوغبار اهواز به ۱۰ هزار رسید/ آلودگی فردا شدت می‌گیرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه روز گذشته غلظت آلاینده ها در اهواز به حدود ۱۰هزار رسید، گفت: امروز از شدت گردوغبار کاسته می‌شود، اما فردا دوباره این آلودگی شدت می‌گیرد.

احمد لاهیجان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آلودگی هوای اهواز گفت: امروز از شدت غلظت گردوغبار کم خواهد شد، اما فردا مجددا با افزایش گردو غبار روبرو هستیم و تا پایان روز دوشنبه وزش باد شدید و گردوغبار را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: منشا این گردوغبار بیشتر از کشور عراق است. از روز جمعه نیز هوا‌شناسی اعلام کرده بود که باد‌های شدید در عراق گردو غبار را به استان‌های غربی کشور هدایت می‌کنند؛ همزمان نیز روز گذشته بادی با سرعت ۵۰ کیلومتر از سمت جنوب استان شروع به وزیدن کرد که سبب فعال شدن منابع داخلی و افزایش غلظت گردوغبار شد.

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان با اشاره به اینکه حد استاندارد برای غلظت آلاینده‌ها عدد ۱۵۰ است؛ ادامه داد: دیروز در اهواز حدود ساعت ۱۳ غلظت آلاینده‌ها به عدد ۹۹۷۷ یعنی حدود ۱۰ هزار رسید. در شهرهای دیگر نیز کم وبیش اعداد بالای ۵ هزار ثبت شده است، اما بالا‌ترین آلایندگی مربوط به شهر اهواز است.

وی در مورد مقایسه آلودگی هوای امسال نسبت به سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته ما ۲ الی ۳ هفته متوالی چنین شرایطی را داشتیم، اما امسال اولین بار در چند ماه گذشته است که غلظت گردوغبار به این حد رسیده است.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه امسال شرایط به دلیل بارندگی‌ها بهتر شده است، گفت: برخی از کانون‌های گردوغبار امسال به دلیل باراش باران به مرتع تبدیل شده و وضعیت بهتری پیدا کرده است، اما به طور کلی کانون‌های گردوغبار در استان به صورت یک کریدور از شمال غرب تا جنوب شرق خوزستان امتداد دارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا دستگاه‌هایی همچون وزارت نفت به تعهدات خود در مورد مهار کانون‌های گردوغبار عمل کرده‌اند یا خیر؟ توضیح داد: در حال حاضر نزدیک به ۱۸ هزار هکتار از عرصه کانون‌های گردوغبار در حال مالچ‌باشی٬ نهالکاری و درختچه‌کاری است، اما به صورت کامل شاید ۵ تا ۱۰ سال، مدیریت همه این عرصه‌ها که حدود ۳۵۰ هزار هکتار است؛ زمان ببرد.

کد خبر : ۳۴۸۹۵۷