خبرگزاری کار ایران

ربیعی در بزرگداشت یازدهمین سال اجرای برنامه پزشک خانواده:

بیش از ۸۰ درصد بار مالی طرح تحول سلامت بر دوش بیمه‌ها است

asdasd
کد خبر : ۳۴۷۳۳۷

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بزرگداشت یازدهمین سال اجرای برنامه پزشک خانواده گفت: بدون استفاده از راهکار پزشک خانواده و نظام ارجاع، امکان تداوم طرح تحول نظام سلامت و برنامه پوشش بیمه سلامت همگانی ممکن نیست.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در همایش پزشک خانواده که امروز درمحل هتل المپیک تهران برگزارشد خطاب به حاضران گفت: دلیل گردهمایی اعضای خانواده بزرگ تلاشگران برای سلامت ایران تقدیر از کسانی است که برای کم کردن از رنج ایرانیان تلاش می‌کنند.

وی افزود: جهت‌گیری و برنامه‌ریزی این خانواده با زندگی ملموس و روزمره مردم سروکاردارد؛ خانواده‌ای که بر اساس آموزه‌های و آرمان‌های امام (ره) کم کردن از رنج و درد مردم و رسیدگی به فقرا و سازگاری و تلاشگری جدی سرلوحه اهداف ایشان است.

وزیرتعاون، کارورفاه اجتماعی ادامه داد: دهه فجر را هم گذراندیم اما یادمان باشد این دهه یاد آوراین است که ما به فجرهای دیگری هم نیازداریم وامروزبه فجرامید نیازداریم درجامعه‌ای که در آن امید به دلایل مختلف در نسل‌ها کم شده و ضرب المثل‌ها فردا را بهتراز امروز نمی‌دانند اما باید بدانیم فردا‌ها بهتر از امروزخواهند بود.

دکترربیعی تاکید کرد: باید درفجرامید مشارکت کنیم چرا که ما به فجرپیشرفت نیازداریم مانیازمنداین هستیم که پیشرفت کنیم و بیش از این جایگاه و منزلت جهانی داشته باشیم و مردم ما در رفاه بیشتری زندگی کنند.

ربیعی درادامه سه پارادایم را دربرنامه سلامت کشور تشریح کرد و گفت: من معتقدم پارادایم اول دهه ۶۰ بوده است که نمادهای آن را دراینجا مشاهده می‌کنیم. پاردایمی که در آن بهداشت و راه اندازی مراکز بهداشت‌ها از روستا‌ها شروع شد. پارادایم دوم دهه ۸۰ و پزشک خانواده است که آن دو پارادایم مهم را در دوره‌های تاریخی سیرتطورسلامت درایران پشت سر گذاشتیم و پارادایم سوم دهه ۹۰ پاردایم طرح تحول سلامت بود. هرسه این پارادایم‌ها هم پیوستگی عمیق دارند.

 وزیرتعاون، کارورفاه اجتماعی اظهارکرد: بی‌گمان بزرگ‌ترین طرح اجتماعی دولت یازدهم، طرح تحول جامع نظام سلامت بوده است. شخص آقای دکتر روحانی و دولت به درستی تشخیص دادند که باید اقدامی جدی در راستای بهبود وضعیت نظام بهداشت و درمان کشور صورت گیرد. این طرح با همت شخص رئیس‌جمهور، وزارت بهداشت، وزارت رفاه، بیمه‌ها، بیمارستان‌های دانشگاهی و مجموعه‌های دیگری که دست‌اندر کار بوده‌اند اجرا شده است.

ربیعی افزود: این طرح با همه پیچیدگی‌ها، بار مالی، دشواری‌های انجام هر طرح اجتماعی، و تدارکات گسترده‌ای که باید برای آن انجام می‌شد، اجرایی شده ومجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم سهم به‌سزایی در اجرایی‌شدن این برنامه داشته است.

 وی گفت: ما از اول اردیبشهت اجرای برنامه پوشش بیمه سلامت همگانی را شروع کردیم. این برنامه ۱۵ روز قبل از شروع طرح تحول نظام سلامت آغاز شد و به عنوان هدف اول این طرح پوشش بیمه‌ای افراد فاقد هر گونه بیمه را هدف خود قرار داد. هدفی که اگر محقق نمی‌شد عملا شیرینی طرح تحول نظام سلامت در کاهش هزینه‌های بیمارستانی حس نمی‌شد. زیرا اکثر افراد نیازمند توانستند با پوشش بیمه سلامت از خدمات طرح تحول سلامت بهره ببرند و باید از این طرح درس‌هایی بگیریم و از آن به عنوان یک الگوی موفقیت که با عقلانیت و جهت گیری هدفمند دنبال شد استفاده کنیم.

وزیرتعاون، کار ورفاه اجتماعی افزود: ما در این طرح بیش از ده میلیون نفر را بیمه کردیم. ده میلیون نفری که اکثر قریب به اتفاق آن‌ها افراد نیازمند حاشیه شهرهای بزرگ بودند که طی سالیان متمادی دیده نشده بودند. افرادی که بیش از ۹۱ درصد آن‌ها فاقد درآمد مناسب بودند. اکثر آن‌ها فاقد مسکن و شغل مناسب بودند.

ربیعی بیان کرد: ما در این طرح ریشه کن کردن یک فقر، یعنی «فقر سلامت» را هدف خود قرار دادیم تا در کنارسایر برنامه‌های رفاه اجتماعی همانند فقرغذایی «برنامه امنیت غذایی، فقرمسکن، تامین مسکن نیازمندان، رفع فقر آموزش را در دست اجرا داریم و از سال ۱۳۹۵ طرح بیمه‌های اجتماعی فراگیر اجرایی می‌شود.

وی تاکید کرد: ما نباید مبارزه با فقر را فراموش کنیم و اجرای طرح تحول سلامت برای بنده یاد آوراین نکته است که می‌توانیم با سخت کوشی وعقلانیت راه‌های سخت را به درستی طی کنیم.

ربیعی افزود: می‌توانیم فارغ از تعصبات رایج سازمانی در یک طرح بزرگ همکاری کرده و برای موفقیت ملی، خیلی از الزامات اولیه سازمانی را هم فدا نمود تا خیر بزرگ‌تر و عمومی‌تری برای رفاه مردم نیازمند شکل گیرد. ماباید یادبگیریم فارغ از ایستادن در مرزهای سازمانی و بازگشت به مرکز سازمان همه باهم بتوانیم کارکنیم.

وی اعلام کرد: برخی تحولات، بیمار، یعنی نظام سلامت را از حالت پایداری خارج کرده بود. طرح تحول سلامت نقطه آغازی برای پایدارسازی وضعیت بود. اما امروز جامعه و نظام سلامت برای اعمال اساسی‌تری آماده شده است. ما باید کارهایی برای رفع تهدید‌ها از طرح تحول جامع نظام سلامت انجام دهیم. یعنی برای بیماری که به وضعیت پایداری رسیده است، باید کاری کرد که رو به پایداری مداوم برود.

وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی ادامه داد: بدون استفاده از راهکار پزشک خانواده و نظام ارجاع امکان تداوم طرح تحول نظام سلامت و برنامه پوشش بیمه سلامت همگانی ممکن نیست و از شما همکاران ارجمند در سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها می‌خواهم به این مقوله جدی‌تر از گذشته فکر کنید و راه‌حلی ارائه دهید. خواسته‌هایتان را گام به گام و مبتنی بر اقتضائات اجرایی و منابع مالی پایدار تعریف کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز