خبرگزاری کار ایران

ستاری خبر داد:

ایجاد کارگروه مشترک همکاری علمی و فناوری بین ایران و یونان

asdasd
کد خبر : ۳۴۵۳۸۹

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و نخست وزیر یونان در نشستی مشترک، ضمن گفت و گو درباره همکاری‌های علمی و فناوری، زمینه های این تعامل را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش ایلنا، سورنا ستاری با اشاره به این‌که عصر جدیدی در تعامل ایران با دیگر کشورها آغاز شده، عنوان کرد: در دوره جدید، تفکری جدید در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران حاکم شده و با کاهش تکیه به منابع زیرزمینی، دانش، فناوری و نوآوری و نیروی انسانی متخصص به عنوان راه اصلی درآمدزایی و اقتصاد دانش‌بنیان، مبنای حرکت کشور قرار گرفته است.

ستاری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با انبوهی از دستاوردهای علمی و فناوری، آمادگی انجام هرگونه تعامل با دیگر کشورها را داراست، اظهار کرد: طراحی ایران جدید بر مبنای دانش، فناوری و نوآوری این امکان را فراهم می‌کند تا فصل تازه‌ای در روابط ایران و دیگر کشورها به وجود آید.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران، همچنین با اشاره به چهره توانمند ایران در بهره گیری از فناوری در مقابل چهره سنتی نفتی ایران، ظرفیت ارزشمند بازار کشورمان را یادآور شد و افزود: بازارهای بکر و گسترده‌ای در اختیار کشورهایی‌ست که با سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری به تعامل با جمهوری اسلامی ایران بپردازند که از جمله آن می‌توان به بازار 60 میلیارد دلاری تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد.

وی همچنین به توانمندی انسانی کشورمان اشاره کرد و گفت: بیش از 30 میلیون جوان، بالغ بر 5 میلیون دانشجو و رتبه پنجمی جهان در تربیت مهندس، همگی نشان دهنده توانمندی ایران و پایه مناسب این کشور برای تعامل و سرمایه‌گذاری است.

رییس ستاد توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان دریایی کشور همچنین با اشاره به پیشرفت در نانو فناوری، علوم و فناوری‌های پزشکی و سلول‌های بنیادی و زیست فناوری به عنوان مزیت‌های فناورانه کشورمان، توانمندی ایران در صنایع و فناوری‌های دریایی را یادآور شد و گفت: بیش از 5000 کیلومتر مرز دریایی سواحل جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت بسیار خوبی برای تعامل و انتقال دانش و فناوری بر مبنای فناوری های دریایی را در اختیار ایران قرار داده است.

گسترش همکاری در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، انرژی و فناوری

در بخش دیگری از این دیدار، آلکسیس سیپراس نخست وزیر یونان با اشاره به علاقه مندی این کشور به تعامل با جمهوری اسلامی ایران گفت: پس از لغو تحریم ها فرصت بسیار ارزشمندی برای دیگر کشورها ایجاد شده تا از توانمندی های ایران بهره مطلوب برده و با این کشور، تعامل کنند.

سیپراس، با تاکید بر لزوم توجه به همکاری‌های راهبردی دو کشور، تلاش ایران در سرمایه گذاری بر روی دانش، فناوری و نوآوری در دوران دشوار تحریم‌ها را درخور توجه ارزیابی و ابراز امیدواری کرد ایران در فصل جدید روابط پس از تحریم می‌تواند با گسترش همکاری‌های راهبردی خود با دیگر کشورها، به جایگاه واقعی خود دست یابد.

وی تعامل متخصصان و دانش‌مندان مراکز علمی را یک امر ضروی نیازمند توجه دو ملت‌ ایران و یونان دانست و گفت: متاسفانه در سال‌های قبل، تعداد زیادی از دانشمندان می‌توانستند این همکاری را داشته باشند و این ظرفیت کمتر فراهم شده بود.

وی با اشاره به این که زمینه های همکاری گسترده‌ای میان ایران و یونان وجود دارد افزود: همانند همکاری های استراتژیک و راهبردی که حائز اهمیت بسیار بالایی هستند، فراهم کردن زمینه همکاری و تعامل میان دانشمندان و متخصصان دانشگاه ها، بسیار سودمند خواهد بود.

نخست وزیر یونان همچنین به همکاری در حوزه نفت و گاز بین دو کشور به عنوان یکی دیگر از زمینه های تعامل اشاره کرد و گفت: این ضروری است که بتوانیم با ایجاد زمینه همکاری میان کشورها، تعامل را در زمینه انرژی و با تاکید بر تبادل دانش در این حوزه‌ها صورت ببخشیم.

سیپراس همچنین به انعقاد تفاهم‌نامه های همکاری در حوزه‌های اقتصادی، انرژی و همکاری های علمی و فناوری با ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد از طریق تقویت روابط دو کشور، با شناساندن توانایی های دو طرف، پیشرفت‌های جدی در تعاملات آینده دوکشور رقم بخورد.

ایجاد کارگروه مشترک همکاری علمی و فناوری بین دو کشور

در پایان این نشست معاون علمی و فناوری ضمن پیشنهاد ایجاد کارگروه مشترک همکاری علمی و فناوری میان ایران و یونان، به منظور تحقق همکاری ها در حوزه های گوناگون برای تعامل، در خصوص بسترهای همکاری بین المللی و منطقه‌ای با طرف یونانی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز