خبرگزاری کار ایران

رئیس کل سازمان نظام پرستاری:

وزارت بهداشت دست از پرستار ستیزی بر دارد/اجرای طرح تحول سلامت باعث تجمیع قدرت و ثروت در دست عده‌ای شد

asdasd
کد خبر : ۳۴۵۲۴۰

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور با تاکید بر تعامل با وزارت بهداشت برای حل مشکلات جامعه پرستاری خواستار برچیده شدن پرستار ستیزی از سیاست های این وزارت خانه شد.

به گزارش ایلنا، علی محمد آدابی صبح دوشنبه در نشست خبری به تشریح وضعیت پرستاری در کشور پرداخت و گفت: رویکرد وزارت بهداشت طی دو سال اخیر با جامعه پرستاری نامناسب بوده است؛ به طوری که شاهد سیاست‌های ناروا از سوی این وزارتخانه بوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه تلاش شده در دوره جدید شکل‌گیری سازمان نظام پرستاری تعامل و همکاری با دوستان وزارت بهداشت برقرار شود، اظهار داشت: امیدواریم با درک متقابل از حقوق یکدیگر بتوانیم بر مشکلات فائق شویم.

آدابی، حمایت از پرستاری را وظیفه وزارت بهداشت دانست و گفت: بهتر است وزارت بهداشت دست از سیاست‌های پرستارستیزی بردارد و حرف دل پرستاران را از جمع منتخبین آنها بشنود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت که عنوان کرده بود «عده‌ای فقط ادعای نمایندگی پرستاران را دارند»، گفت: اعضای شورای عالی نظام پرستاری در دوره جدید از یک انتخابات منظم که در سطح ۱۱۸ هیات مدیره پرستاری برگزار شده است، انتخاب شده‌اند.

وی ادامه داد: اعضای شورای عالی نظام پرستاری به عنوان عصاره نخبگان پرستاری و عالی‌ترین مرجع اظهارنظر کارشناسی در حوزه پرستاری محسوب می‌شوند و کسانی که این جایگاه را قبول ندارند، بگویند چه کسانی ارجح هستند که به عنوان منتخب و نماینده پرستاران صحبت کنند.

آدابی در ادامه به آثار و تبعات منفی طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: در پی اجرای طرح تحول سلامت و تجمیع قدرت و ثروت در دست عده‌ای، به شدت این خطر احساس می‌شود که این افراد بتوانند نمایندگان بیشتری داشته باشند که قوانینی را به نفع خودشان به تصویب برسانند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این مطلب که وزیر بهداشت در همه کشورها پزشک نیست، تاکید کرد: بر اساس مطالعه‌ای که از ۴۴ کشور مطرح دنیا انجام شده است، تنها وزیر بهداشت سه کشور، پزشک هستند.

وی ادامه داد: در کشور فنلاند از سال ۲۰۱۱ تاکنون یک روزنامه‌نگار، وزیر بهداشت است. همچنین در کانادا این مسئولیت بر عهده یک سیاستمدار است و در فرانسه، وزیر بهداشت این کشور دارای مدرک حقوق عمومی است.

به گفته آدابی، وزیر بهداشت اسپانیا یک جامعه‌شناس، سوئد فارغ‌التحصیل بیمه و در آمریکا وزیر بهداشت این کشور دارای مدرک مدیریت عمومی است.

پرستاران از بی‌عدالتی رنج می‌برند

در ادامه این نشست خبری قائم مقام سازمان نظام پرستاری با تاکید بر اینکه سال‌ها است فریاد می‌زنیم کمبود پرستار داریم، اظهار داشت: در حالی که ۱۴ هزار پرستار جویای کار داریم، بیمارستان‌ها دچار کمبود پرستار هستند.

محمد شریفی مقدم به مواردی همچون طرح کمک پرستاری و بهیاری یکساله و همچنین تربیت پرستار بیمارستانی به عنوان موضوعات مورد اشاره وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: در حالی که ۱۴ هزار پرستار جویای کار داریم، بیمارستان‌ها دچار کمبود پرستار هستند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اعلام اینکه وزارت بهداشت باید پاسخگوی کمبود پرستار باشد، ادامه داد: امکان جذب پرستار در شهرستان‌ها وجود ندارد و در مقابل پرستاران شرکتی نیز امنیت شغلی ندارند.

وی با اعلام اینکه از سال ۱۳۷۵ به بعد با اجرای طرح نوین خودگردانی بیمارستان‌ها فاصله پرداختی پرستار و پزشک افزایش یافت، تصریح کرد: طرح نوین خودگردانی بیمارستان‌ها یک طرح کاملا تبعیض‌آمیز است که هزینه‌های بسیار زیادی به مردم و دولت تحمیل کرد و باعث شد اختلاف پرداختی پرستار و پزشک از دو برابر به صد برابر برسد.

شریفی‌مقدم با اعلام اینکه پرستاران از بی‌عدالتی رنج می‌برند، گفت: تبعیض فقط در پرداختی پرستاران نیست بلکه در اجرای قانون نیز شاهد تبعیض علیه جامعه پرستاری هستیم.

به گفته قائم مقام سازمان نظام پرستاری، طرح تحول نظام سلامت یکسره اجرا شد ولی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از ۸ سال و ۷ ماه هنوز اجرایی نشده است.

وی سیاست سازمان نظام پرستاری در دوره جدید را تعامل و مذاکره با دوستان وزارت بهداشت عنوان و اظهار کرد: اما متاسفانه اراده‌ای در برقراری این تعامل نمی‌بینیم.

شریفی‌مقدم راهکار برون‌رفت از وضعیت موجود را استفاده از توان کارشناسی سازمان نظام پرستاری برای حل مشکلات جامعه پرستاری دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز