خبرگزاری کار ایران

از سوی معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران؛

جزئیات بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران تشریح شد

معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران در نشست خبری امروز خود درخصوص جزئیات بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر امانی (معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران) عوامل موثر بر نحوه تنظیم بودجه ۹۵ را درک عمیق از شرایط کلان اقتصادی کشور، استفاده از تجربیات گذشته و توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی در بودجه سال ۹۵ عنوان کرد.

وی همچنین الزامات مورد نظر شورای شهر و مورد تاکید شهرداری تهران درخصوص پیش‌بینی بودجه سال ۹۵ را توجه به تقویت کارآمدی شهرداری تهران، انضباط مالی و صرفه‌جویی و جذب حداکثری سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های شهری و... بیان کرد و گفت: همچنین سیاست‌هایی همچون توسعه برنامه‌ریزی شهری با تاکید بر ابعاد کمی و کیفی، بهبود و بکارگیری نظام یکپارچه هوشمندسازی اطلاعات نظام درآمد شهر با تاکید بر منابع پایدار شهری و مدیریت مصرف با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف و همچنین فعال‌سازی کلیه امکانات منابع مالی و سرمایه انسانی شهرداری تهران را از مواردی عنوان کرد که پیش از تقدیم بودجه توسط شورای شهر تصویب شده بود.

معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران ضمن تاکید بر لزوم تعادل بین منابع و مصارف و توجه بودجه ۹۵ بر کاهش وابستگی بر درآمدهای ناپایدار و تاکید بر افزایش درآمدهای پایدار عنوان کرد: تحقق اهداف ماموریت شهرداری در برنامه پنج ساله، تمرکززدایی و حمایت از بخش خصوصی، کاهش تفاوت بین بخش‌های جنوبی و شمالی شهر، استقرار نظام فنی و اجرایی و رعایت سیاست اقتصاد مقاومتی از جمله سیاست‌های کلی بودجه سال ۹۵ است.

امانی هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر شهر همچون حقوق و مزایای پرسنل، کمک به سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری و نیز هزینه‌های نگه‌داشت شهر و بازپرداخت دیون و تعهدات ایجاد شده در سال‌های قبل را ازجمله اولویت‌های تنظیم بودجه شهرداری در سال ۹۵ عنوان کرد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی شده که در برنامه پنج ساله دوم شهرداری اولویت با تکمیل خطوط مترو بوده و خطوط ۶ و ۷ مترو تا پایان سال ۹۶ به اتمام برسد، مهم‌ترین عملکرد شهرداری را طی ۲۰ ماهه برنامه دوم پنج ساله افزایش خطوط قطار شهری با تکمیل خط ۳ و توسعه خط ۴ با مساحتی حدود ۱۷۳ کیلومتر برشمرد که این خطوط قرار است تا پایان سال ۹۴ راه‌اندازی شود.

معاونت برنامه‌ریزی شهردار تهران همچنین ورود و بهره‌برداری از ۱۲۲ واگن قطار شهری از مجموع ۱۹۲ واگن تکمیلی در سال ۹۳ و ۹۴ ، افتتاح ۸ ایستگاه مترو، بازنگری فرایند صدور مجوز طرح ترافیک و تعداد مجوزهای این طرح و نوسازی ۳ هزار و ۶۸۳ دستگاه تاکسی به منظور کاهش طول عمر ناوگان تاکسیرانی را از دیگر عملکردهای مهم شهرداری طی ۲۰ ماهه برنامه پنجساله دوم برشمرد.

امانی با اشاره به عملکرد شهرداری تهران درخصوص خطوط اتوبوسرانی شهر تهران گفت: خرید ۲۲۲ دستگاه اتوبوس دو کابین، ۴ دستگاه اتوبوس سه کابین هیبریدی، ۲۲ دستگاه اتوبوس تک کابین شهاب خودرو و بازسازی ۳۵ دستگاه اتوبوس برقی و افزایش ۶۷ درصدی سهم بخش خصوصی از ناوگان اتوبوسرانی از دیگر اقدامات مهم شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی بوده است.

وی با بیان اینکه توسعه سیستم نظارت تصویری در تقاطع‌ها و بزرگراه‌ها نصب و راه‌اندازی دوربین ثبت تخلف چراغ قرمز در ۱۸۲ تقاطع نصب و راه‌اندازی ۳۳۲ دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت و نصب ۴۶ دستگاه دوربین ثبت تخلف ورود به مسیرهای ویژه را از دیگر اقدامات شهرداری عنوان کرد و افزود: افزایش سرانه فضای سبز شهری به ۱۵/۷ مترمربع افزایش مساحت جنگل‌کاری و کمربند سبز به ۳۷ هزار و ۶۳۲ هکتار با ایجاد ۱۲۲۲ هکتار جنگل‌کاری و کمربند سبز، افزایش مساحت روددره‌های ساماندهی شده به مساحت ۵۳/ ۲۲۲ هکتار و افزایش ۱۲۱ موردی ایستگاه‌های آتش‌نشانی و... را از دیگر اقدامات مهم طی ۲۰ ماهه برنامه پنجساله نهم دانست.

امانی با اشاره به عملکرد ۲۰ ماهه عملکرد پنج ساله شهرداری تهران گفت: بررسی‌های به عمل آمده از گزارش‌های حوزه‌های ماموریتی و همچنین شواهد میدانی موجود همچون احداث و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی شاخص و زیرساختی، احداث و تکمیل خطوط ریلی و... موید این نکته است که فعالیت‌های شهرداری تهران در راستای طرح جامع شهر تهران و برش پنج ساله آن صورت گرفته و بخش مهمی از برنامه مزبور را محقق کرده است.

معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: براساس گزارش تصویر مقایسه‌ای برنامه و بودجه سال ۱۳۹۵ بیش از ۸۶ درصد (از نظر تعداد ردیف) و بیش از ۷۶ درصد (از نظر ریالی) از ردیف‌های مندرج در بودجه پیشنهادی به طور مستقیم با احکام و اهداف برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران مرتبط است.

رشد ۱۰ درصدی درآمدهای پایدار در بودجه ۹۵ نسبت به سال جاری

امانی با بیان اینکه بودجه سال ۹۵ مناطق و واحدهای ستادی شهرداری تهران از حیث منابع بالغ بر ۱۶ هزار ۳۱۸ میلیارد تومان است گفت: منابع بودجه ۹۵ به تفکیک درآمدهای ده گانه شامل درآمد ناشی از شهرسازی به مبلغ ۲ هزار و ۴۷۴ میلیارد تومان با ۶ درصد رشد، فروش املاک با ۱۵۶۳ میلیارد تومان با ۴ درصد رشد، مشارکت‌ها با ۱۲۹۷ میلیارد تومان و ۱۸ درصد رشد، ارزش افزوده با ۳۸۷۶ میلیارد تومان و ۱۲ درصد رشد، وام به مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان با ۱۷ درصد رشد، وصول مطالبات با ۵۹۲ میلیارد تومان و ۳۷- درصد رشد، کسب درآمد از طریق مطالبات دستگاه دولتی و کمیسیون ماده ۱۰۰ با ۷۸ میلیارد تومان و ۷۰ درصد رشد، سایر درآمدهای پایدار به مبلغ ۶۳۳ میلیارد تومان و مجتمع ایستگاهی با ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که سهم این درآمد‌ها از کل بودجه ۱۰۰ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه ما نمی‌خواهیم از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ کسب درآمد کنیم ادامه داد: درآمدهای پایدار ما در بودجه سال ۹۵ با ۱۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۴ از مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان به ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و ۵/ ۲۳ درصد از کل منابع را به خود اختصاص داده است.

معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران با اشاره به اینکه بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران از حیث مصارف با رشد ۶/ ۸ درصدی نسبت به اعتبار مصوب سال ۹۴ مواجه بوده‌اند ادامه داد: اعتبارات هزینه‌ای به مبلغ ۵ هزار و ۷۶۴ میلیارد تومان، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به مبلغ ۲ هزار و ۱۴۹ تومان و اعتبار تملک دارایی‌های مالی به مبلغ ۳ هزار و ۸۰۲ میلیارد تومان بوده است که از مجموع مبالغ ۱۵ هزار و ۸۵۳ میلیارد تومان در واحدهای ستادی، ۲هزار و ۸۶۳ میلیارد تومان در مناطق ۲۲گانه منظور شده است.

رشد ۷/ ۵ درصدی اعتبارات فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران

معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران با اشاره به ماموریت‌های شش‌گانه در نظر گرفته شده در بودجه سال ۹۵ به ماموریت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و افزود: اعتبارات این بخش با ۷/ ۵ درصد رشد نسبت به اعتبارات مصوب سال ۹۴ به مبلغ ۱۶۴۵ میلیارد تومان در سال ۹۵ پیشنهاد شده است که مبلغ ۵۴۸ میلیارد تومان آن به اعتبارات هزینه‌ای از قبیل غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان، ساماندهی افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی، توسعه ورزش شهروندی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، حمایت از موسسات فرهنگی و هنری و کمک به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است.

وی همچنین با تاکید بر ماموریت شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل ترافیک گفت: با هدف بهبود حمل و نقل عمومی و با تاکید بر توسعه حداکثری حمل و نقل ریلی در راستای تحقق اهداف پیش‌بینی شده در ماده ۶ برنامه پنجم سال دوم شهرداری تهران اعتبارات این حوزه به مبلغ ۵ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان منظور شده‌است که مبلغ هزار و ۸۳ میلیارد تومان آن اعتبارات هزینه‌ای بوده وصرف مواردی از قبیل کمک به شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، کمک به سازمان تاکسیرانی شهر تهران و... خواهد شد و مبلغ ۴ هزار و ۸۲۲ میلیارد تومان آن سرمایه‌ای است.

امانی با اشاره به رشد ۷ .۱۳ درصدی اعتبارات پیش‌بینی شده در حوزه ماموریت خدمات شهری و محیط زیست نسبت به سال قبل گفت: مبلغ ۳۰۴۶میلیارد تومان به این بخش تخصیص داده شده که ۱۱۶۷ میلیارد تومان آن اعتبارات هزینه‌ای بوده و صرف مواردی از قبیل نگهداری فضاهای سبز؛ آموزش شهروندان در زمینه مدیریت پسماند، بهبود محیط زیست شهری، مدیریت و راهبری سازمان آتش نشانی و خد مات ایمنی و... خواهد شد و اعتبارات منظور شده در واحدهای ستادی به مبلغ ۹۳۳ میلیارد تومان است.

معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران در خصوص اعتبارات حوزه ایمنی و مدیریت بحران از افزایش ۲۰ درصدی اعتبارات این بخش نسبت به سال ۹۴ با مبلغی معادل ۶۴۲ میلیارد تومان خبر داد و افزود: ۴۱۰ میلیارد تومان این مبلغ صرف اعتبارات هزینه‌ای و ۲۳۱ میلیارد تومان آن صرف حوزه سرمایه‌ای خواهد شد.

وی در ادامه اعتبارات پیش‌بینی شده در ماموریت شهرسازی و معماری را ۵۵۴ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: همچنین برای حوزه هوشمندسازی توسعه منابع انسانی و توسعه مدیریت مبلغ ۶۹۲۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

امانی تجهیز و راه‌اندازی مرکز اسناد شهرداری تهران پایش برنامه ۵ساله دوم این نهاد و استقرار دفتر نظام فنی و اجرایی با عنایت به ابلاغ شهردار تهران را از دیگر موارد مهم پیش‌بینی شده برای سال آینده برشمرد.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در خصوص اختصاص فاینانسی به خطوط مترو اظهار کرد: امیدواریم با ورود رئیس جمهور چین به تهران فاینانس خط مترو از جمله تفاهم‌نامه‌هایی باشد که بین دو کشور امضا شود.

وی افزود: مبلغ این فاینانس حداقل یک میلیارد دلار بوده و در حال حاضر روی میز دولت قرار دارد و اگر چنین کمکی به شهرداری تهران شود گامی بزرگ در تکمیل خطوط مترو خواهد بود.

امانی همچنین درخصوص رقم دقیق مطالبات و دیون شهرداری از دولت با بیان اینکه درخصوص مطالبات شهرداری از دولت ارقام مختلفی اعلام شده است گفت: با دولت توافق کردیم دیون شهرداری حسابرسی شود اما حداقل رقمی که به صورت قطعی مشخص شده است ۷ هزار میلیارد تومان است اما بیش از این مقدار باید توسط حسابرس اعلام شود.

وی تصریح کرد: ما به صورت مستقیم به دولت در معنای حاکمیتی آن بدهی نداریم اما با برخی سازمان‌های دولتی دیونی داریم که به صورت تهاتری رفع می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران با اشاره به ۳۸۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده برای پرداخت دیون این نهاد اعلام کرد: مبلغ دیون ما به پیمانکاران ۸۶۰ میلیارد تومان، دیون بلامحل و بامحل ۵ میلیارد تومان و دیون ما از محل املاک ۷۰۰ میلیارد تومان است.

امانی با یادآوری اینکه در سال ۹۴ بیش از ۲۷۰۰ میلیارد تومان بابت دیون اشخاص حقوقی، حقیقی و بانک‌ها پرداخت شده است ادامه داد: با عدد ۳۸۰۰ میلیارد تومانی که برای پرداخت دیون در سال ۹۵ در نظر گرفته شده پیش‌بینی می‌کنیم که بسیاری از دیون ما تسویه شوند.

 

 

کد خبر : ۳۴۰۶۳۹