خبرگزاری کار ایران

روش ساخت لعاب‌های مینایی احیا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۳۵۲۵۰

پاسخ به این پرسش که لعاب می‌نایی چیست و اجزای آن از چه موادی تشکیل شده‌اند پژوهشگران پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را بر آن داشت تا در این زمینه تحقیق و پژوهشی را انجام دهند.

به گزارش ایلنا، سعید سالکی پژوهشگر کارگاه سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای سنتی با اعلام این خبر تصریح کرد: در این پژوهش سعی داریم به فناوری ساخت لعاب مینایی و اجزای آن پی ببریم.

 او با اشاره به همکاری و همفکری استادید و پژوهشگران در این طرح افزود: اساتید پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی در قالب آنالیز عناصر با گروه همکاری می‌کنند.

 سالکی با ابراز امیدواری از اینکه این پژوهش برای جامعه سرامیک کشور مفید واقع شود تصریح کرد : به همت پژوهشگران این عرصه به تمامی لعاب‌ها اشراف کامل داریم.

وی افزود: اما آنچه برای جامعه هنر هنوز شفاف نیست روش‌های ساخت لعاب مینایی است که بعد از انجام این پژوهش به صورت مکتوب در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

 به گفته سالکی بهترین نمونه‌های لعاب مینایی را می‌توان در موزه دوران اسلامی مشاهده کرد.

 این پژوهشگر لعاب را اختراع ایرانی‌ها دانست و افزود: متأسفانه لعاب ایرانی با وجود ارزش‌های فراوان امروزه مهجور مانده و فرآیند تولید آن به دست فراموشی سپرده شده است.

 سالکی گفت: در پژوهش یاد شده سعی داریم این هنر را با‌‌ همان شیوه قدیمی شامل ساخت بدنه توسط سفالگر و نقاشی روی آن توسط نقاش احیا کنیم تا مانند نمونه‌های اصلی آثار فاخری به دست آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز