خبرگزاری کار ایران

همایش پژوهش‌های باستان‌شناسی سد سیمره فردا برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۸۵۴

همایش دو روزه پژوهش‌های باستان‌شناسی حوضه آبگیر سد سیمره روزهای اول و دوم دی ماه در سالن همایش‌های موزه دوران اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ در روز نخست این همایش رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مجری طرح‌های سد و نیروگاه سیمره و معشوره، معاون فنی و پژوهش آب و نیرو سخنرانی خواهند کرد.

معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک، مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب، قائم مقام وزیر آب و نیرو، معاون میراث فرهنگی کشور سخنرانان دیگر مراسم گشایش همایش هستند.

در این نشست از سرپرستان هیات‌های کاوش تقدیر به عمل آمده و به دنبال آن نمایشگاه یافته‌های کاوش‌های باستان‌شناسی سیمره گشایش می‌یابد.

در روز دوم همایش باستان‌شناسان به بیان مراحل مختلف کاوش در محوطه‌های باستانی «گورستان گندم زاریک»، «گندم زار یک بخش غربی»، «گندم زار بخش شرقی» و فصل دوم محوطه للار خواهند پرداخت.

تشریح فصل اول کاوش باستان‌شناختی محوطه برزقلا «للار»، محوطه گندم زار دو، با تمرکز بر ویژگی‌های معماری بنای دوره ساسانی، قلعه سیرم شاه و سرگنداب و فصل سوم محوطه برزقواله از برنامه‌های بعدازظهر روز دوم همایش پژوهش‌های باستانی‌شناسی حوزه آبگیر سدسیمره خواهد بود.

گفتنی است کاوش نجات بخشی و باستان‌شناختی محوطه سد سیمره توانست شواهد جدیدی از زوایای مختلف جامعه باستانی للار از نخستین استقرار مربوط به دوران شروع تاریخی تا صدر اسلام شناسایی، ثبت و مستندسازی کند.

هیات باستان‌شناسی نجات بخشی محوطه باستانی للار به سرپرستی لیلی نیاکان، توانسته است بخشی از مهم‌ترین اطلاعات و دستاوردهای باستان‌شناسی در کاوش این محوطه تاریخی را با فعالیت‌های دقیق و هدفمندی به دنیای باستان‌شناسی معرفی کند.

این کاوش با توجه به بهره گیری از نتایج بررسی‌های می‌دانی و بر اساس نتایج ژئوفیزیک در ۲۶ کارگاه در مدت ۶ ماه به دلیل گستردگی محوطه و غنای آثار باستانی به انجام رسید.

همچنین هیات کاوش توانست با همکاری شرکت توسعه منابع نیروی ایران با راه اندازی نمایشگاهی موقت، دستاوردهای این فصل از کاوش را برای نخستین بار در تاریخ کاوش‌های باستان‌شناسی در این سد به نمایش بگذارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز