خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر:

۸۰ درصد معتادان با تعدد ترک مواجه می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۳۳۰۷۸۰

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: جایگاه اول آسیب‌های اجتماعی ایران، در اختیار مصرف موادمخدر است.

به گزارش ایلنا، علیرضا جزینی در نشست هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی استان که در محل شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان برگزار شد، با اشاره به اینکه مصرف موادمخدر در بین آسیب‌های اجتماعی جایگاه اول آسیب را در ایران به خود اختصاص داده است، ادامه داد: طی نظرسنجی‌های به عمل آمده ۹۲ درصد مردم در خصوص موادمخدر و اعتیاد ابراز نگرانی کردند و این از حساسیت‌های مردم در خصوص مبارزه خبر می‌دهد.

وی ادامه داد: مبارزه با موادمخدر یک ستیز دائمی و بلندمدت بوده که طی سال‌های بسیاری جوامع را درگیر کرده است.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه موادمخدر مانع رشد سیاسی، ‌اقتصادی و فرهنگی می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۷۰ کشور جهان با این معضل روبه‌رو هستند و حدود ۲۴۶ میلیون نفر حداقل یک بار موادمخدر را مصرف کرده و ۱۰ میلیون نفر قاچاقچی این مواد هستند.

جزینی تغییر مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی را معضلی بزرگ دانست و افزود: مصرف موادمخدر سومین بحران تهدیدکننده جهان نام گرفته است.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر خاطرنشان کرد: پایین بودن نرخ ماندگاری و تاثیر موادمخدر بر جرائم به ویژه جرائم کوچک که تقریبا ۴۰ درصد آن را شامل می‌شود نشان از تاثیرات شگرف معضل موادمخدر در جامعه دارد.

وی از عدم وجود یک وحدت رویه در جهان خبر داد و تصریح کرد: با وجود اینکه در سازمان ملل متحد دفتر مبارزه با موادمخدر وجود دارد، اما فعالیت این دفتر و وحدت جهانی برای مبارزه به صورت چشمگیر وجود ندارد.

وی گفت: بروز خسارات‌ فردی یا تقویت نگرش‌های غلط در مورد مصرف موادمخدر معضلی است که در بین زنان و جوانان مطرح شده و در حال حاضر مواد صنعتی و شیشه رواج پیدا کرده که این رواج نیز حاکی از نگرش‌های غلط است.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه اعتیاد یک بیماری مزمن است، اظهار کرد: افراد زیادی به موادمخدر وابسته شده‌اند که می‌توان گفت بهبودی کامل تنها برای ۲۰ درصد از معتادان وجود دارد و ۸۰ درصد آنان با تعدد ترک روبه‌رو می‌شوند.

جزینی با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر اینکه جنگ نرم فرهنگ صادراتی غرب و نابودی نسل جوان را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: در حوزه مواد صنعتی بارش بهمن و ریزش این مواد را شاهد هستیم به طوری که در حال حاضر مصرف آن‌ها از سه درصد به ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به سرعت تحولات و تغییرات که در عرصه‌های مختلف وجود دارد، اضافه کرد: در حال حاضر کانون خانواده دچار معضل و مشکل شده است و وضعیت مصرف روزافزون موادمخدر متاثر از این موضوع است.

افزایش ۵ درصدی مصرف موادمخدر در میان زنان

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر از افزایش پنج درصدی مصرف مواد در بین زنان خبر داد و افزود: شاغلان نیز برخلاف تفکر عموم که اعتیاد را نشات گرفته از بیکاری می‌دانند ۶۰ درصد معتادان را تشکیل می‌دهند.

جزینی با بیان اینکه سهم مطالعه در مواد مخدر پایین است، گفت: نیازمند مطالعه بیشتر در زمینه اعتیاد به ویژه موضوع اجتماعی کردن آن هستیم و همه باید بر این باور باشیم که معتادان نیاز به بازپروری و برگشتن به کانون خانواده و جامعه دارند.

کاهش حلقه‌های مفقوده رفع مشکلات معتادان

وی از کاهش حلقه‌های مفقوده در خصوص رفع مشکلات معتادان خبر داد و عنوان کرد: فعالیت حرفه‌آموزی، اشتغال‌زایی، مشاوره و مددکاری در حال حاضر با شرایط بهتری انجام می‌شود به طوری که برخی از افراد پس از رهایی از بیماری اعتیاد حاضر به خارج شدن از مراکز ترک اعتیاد نیستند.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به وجود ۶۷۰۰ مرکز درمان اعتیاد در کشور، اظهار کرد: نزدیک به ۹۰ درصد این مراکز در حوزه غیردولتی بوده و نقش ستاد صرفا حمایت‌کننده است و طی دو سال گذشته شاهد این بوده‌ایم که سازمان‌های مردم‌نهاد در خصوص مبارزه با موادمخدر از حدود ۸۰۰ سازمان به ۲۷۰۰ سازمان افزایش پیدا کرده است.

جزینی مشارکت مردم و حضور آنان را در حوزه مبارزه با موادمخدر اثربخش دانست و ادامه داد: مبارزه صرفا در حد بازداشت و دستگیری نیست زیرا امسال در حدود ۲۰۸ هزار نفر دستگیر شده‌اند که ۷۰ درصد آنان توزیع‌کننده‌های موادمخدر و ۳۰ درصد نیز معتادان و کارتن‌خواب‌ها هستند.

وی با بیان اینکه قانون مبارزه با موادمخدر مشکلی ندارد، تصریح کرد: اجرای قانون با مشکل روبه‌رو است زیرا باید پس از سازمان‌دهی این افراد در مراکز برای آنان شغل مناسب فراهم شود.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری پنج استراتژی متوازن ستاد مبارزه با موادمخدر را پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، حمایت اجتماعی و مقابله دانست و افزود: طی برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه مبارزه با موادمخدر جایگاهی نداشته و تنها در برنامه چهارم و پنجم به این مساله پرداخته شده به طوری که در برنامه پنجم ۳۶۵ فعالیت برای مبارزه با موادمخدر گنجانده شده است.

جزینی با اشاره به لزوم استفاده از یافته‌های دانشگاهی، تصریح کرد: تا کنون با ۲۰ دانشگاه در کشور تفاهم‌نامه امضاء کرده‌ایم، اما این میزان کافی نیست زیرا ۶۷ درصد دانشجویان مصرف‌کننده موادمخدر اظهار کردند که اولین مصرف خود را در دوره قبل از دانشگاه داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌تر از دانشگاه و آموزش عالی، آموزش و پرورش است زیرا فرد پس از دور شدن از خانواده و استقلال‌طلبی با وجود خوابگاه‌ها، خانه‌های مجردی و برخی مواقع بحث‌های اضطراب و افسردگی برای پر کردن اوقات فراغت خود به این سمت کشیده می‌شود.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه در حوزه موادمخدر اولین استراتژی باید پیشگیری باشد، ‌ اظهار کرد: اگر پیشگیری انجام نشود سایر اقدامات ناموفق خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز