خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر:

باید پروژه کشت جایگزین در افغانستان اجرایی شود

asdasd
کد خبر : ۳۲۳۷۳۱

مدیرکل دفتر روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: اروپا همکاری در دو بخش تبادل اطلاعات وتجهیز ایران به دستگاه‌ها و ابزار کنترل دقیق مواد مخدر را باید در عمل ثابت کند.

به گزارش ایلنا، محمود بیات در دیدار با فرانس مایکل میلبن نماینده ویژه و سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان که در محل ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شد با اشاره به وضعیت کشت و تولید موادمخدر در افغانستان گفت: باید به سویی برویم که پروژه کشت جایگزین در افغانستان اجرایی شود و بحث توقف تولید موادمخدر را در سرمنشا آن باید مدیریت کنیم تا ایران، اتحادیه اروپا و دیگر نقاط جهان گرفتار آسیب‌های ناشی از ورود آن به کشورشان نباشند.

وی با بیان اینکه موادمخدر زمانی که از افغانستان به اروپا برسد قیمت بالایی پیدا می‌کند و این انگیزه کافی برای قاچاقچی موادمخدر ایجاد می‌کند، گفت: مسیر بالکان کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به دروازه‌های اروپا است و قاچاقچی برای منتفع شدن خود خطر می‌کند ولی جمهوری اسلامی ایران سدی مستحکم برای جلوگیری از این تجارت شوم است و به گواه سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با تمام توان خود به مبارزه ادامه می‌دهد و شهیدان و جانبازان فراوانی را در این راه تقدیم صیانت و حفاظت از مردم ایران و جهان در برابر آسیب جدی موادمخدر کرده است.

بیات با اشاره به اینکه زمانی نفع قاچاقچی کامل است که بتواند درآمد خود را در سیستم ‌های مالی اروپا و آمریکا ذخیره کند، گفت: بهترین روش برای ضربه زدن به قاچاقچی ایجاد ساز وکاری است که او نتواند درآمد نامشروع حاصل از این تجارت کثیف را در سیستم‌های مالی نگهداری و آن را تطهیر کند، در آن صورت انگیزه قاچاقچی از دست می‌رود و می‌توان گفت که بحث عرضه موادمخدر متوقف یا کم می‌شود.

مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد با اشاره به اینکه ایران مشتاق ترین کشور برای همکاری در جهت توقف کشت و تولید موادمخدر در افغانستان است و از هر اقدامی که منجر به توقف کشت و تولید موادمخدر شود حمایت می‌کند افزود: ارتقا کیفیت زندگی کشاورزان افغانی با پروژه کشت جایگزین، تامین امنیت کشاورز افغانی برای کشت محصول جایگزین و همچنین تضمین خرید محصولات این کشت توسط اروپا محقق می‌شود و ایران آمادگی همکاری در این زمینه را دارد.

وی ادامه داد: اروپا همکاری در دو بخش تبادل اطلاعات و تجهیز ایران به دستگاه‌ها و ابزار کنترل دقیق و آسان کشف موادمخدر و مواد پیش‌ساز مانند دستگاه‌های دروازه‌ای x ray را باید در میدان عمل ثابت نماید تا ایران به نحو بهتری با این تجارت شوم برای حفاظت دنیا از آسیب‌های ناشی از ورود موادمخدر مبارزه کند.

بیات گفت: با توجه به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران به این مبارزه و اینکه مواد مخدر را تهدیدی علیه بشریت می‌داند، بالاترین رقم کشفیات موادمخدر و پیش‌سازها در ایران اتفاق می‌افتد.

همچنین در این دیدار آقای فرانس مایکل میلبن، نماینده ویژه و سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان گفت: با مقایسه الان نسبت به قبل شاهد تغییرات در وضعیت کشت و تولید موادمخدر در افغانستان هستیم.

وی با اشاره اینکه ما در افغانستان بیش از یک دهه موفقیت چندانی نداشتیم گفت: فرایند تغییر کیفیت زندگی کشاورز افغانی زمان و هزینه زیادی را می‌برد.

نماینده ویژه و سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان نقش ایران را در این مبارزه حائز اهمیت خواند و خواستار همکاری بیشتر ایران در بحث مبارزه با کشت و قاچاق موادمخدر شد.

ملبین ادامه داد: تا قبل از سال ۲۰۰۷ اروپا و آمریکا در افغانستان فعالیتی در خصوص مبارزه با موادمخدر نداشتند لیکن از این سال به بعد ISAF (نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت در افغانستان وابسته به ناتو) به این نتیجه رسید که مبارزه با موادمخدر در افغانستان را به صورت جدی دنبال کند.

وی افزود: قرار شد که نیروهای غربی در افغانستان کاهش یابند ولی برای ایجاد ثبات به نیروهای امنیتی افغان کمک کنند.

ملبین در انتها پیشنهاد داد فهرستی از اقدامات همکاری‌های مشترک تهیه شده تا ظرف دو هفته آینده بتوان پاسخ ها آنها را ارائه و در اجلاس وین پیگیری کند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز