خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت از محیط زیست:

عوارض منابع آلاینده بین شهرداری‌ها تقسیم می‌شود / صرف این عوارض برای رفع آلایندگی‌ها با مشکل روبروست

asdasd
کد خبر : ۳۲۳۱۷۴

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به قانون عوارض منابع آلاینده گفت: از این عوارض هیچ مبلغی به سازمان حفاظت از محیط زیست داده نمی‌شود و در تلاشیم که شهرداری‌ها این عوارض را برای رفع آلایندگی‌ها استفاده کنند در حالی که در حال حاضر چنین مسئله‌ای اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد مجابی در حاشیه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاران در ارتباط با قانون عوارض صنایع آلاینده گفت: این قانون در مجلس ششم تصویب شد و براساس آن حتی یک ریال از عوارض صنایع آلاینده به سازمان حفاظت از محیط زیست داده نمی‌شود و از سوی استانداری میان شهرداری‌ شهرهایی که دچار این مشکل هستند، تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: البته قرار نبوده‌است که این عوارض به منبعی برای درآمد شهرداری‌ها تبدیل شود بلکه این قانون برای تشویق صنایع به رفع آلایندگی بوده‌است بنابراین در برنامه ششم پیشنهاد کرده‌ایم که در آمد حاصل از این عوارض صرف رفع آلایندگی صورت بگیرد.

وی در ادامه در ارتباط با جایگاه قانونی سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص رسیدگی به مسئله پارازیت‌ها گفت: در سیاست‌های کلی امواج و در ماده 5 آن به صراحت بحث پایه و الزام به رعایت‌های استانداردها و شاخص های زیست‌محیطی مطرح شده است و مشخصا در قانون مقابله با آلودگی هوا وظیفه این مسئله به سازمان داده شده است.

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست در ارتباط با سیاست‌های کلی محیط‌زیست که روز گذشته از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد گفت: نظارت بر اجرای این سیاست‌ها به صورت سالانه از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت می‌گیرد و در اختیار مقام معظم رهبری قرار خواهد گرفت. این برنامه حداقل برای 10 سال دنبال خواهد شد و در چند برنامه دیده خواهد شد.

وی ادامه داد: پایش این سیاست‌ها نیز هم به صورت کمی و هم به صورت کیفی خواهد بود و شاخص‌هایی برای این پایش در نظر گرفته شده است و علاوه بر شاخص‌های معمول شاخص اقتصاد محیط‌زیستی مطرح شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر هجمه‌هایی که در مجلس علیه سازمان حفاظت از محیط زیست وجود دارد گفت: ما با مجلس هیچ مشکلی نداریم از جمله آنکه برای احداث این طرح می‌توانم به طرح تالاب اشاره کنم که زمان مطرح شدن آن در مجلس به دلیل نامه ریاست سازمان برای ریاست مجلس که درخواست کرده بود این طرح متوقف شود تا به صورت لایحه به مجلس ارائه شود به رای موافق نمایندگان در این خصوص منتفی شد علاوه بر آن ما مصوبه‌های مختلفی همچون مصوبه بازل، انواع آلاینده‌ها، آلاینده‌های با منشاء خشکی را به تصویب رساندیم.

مجابی افزود: همچنین لایحه جلوگیری از آلودگی هوا نیز از سوی 50 نماینده برای درخواست فوریتش روبرو بوده است که امیدوارم تا قبل از روز هوای پاک آن را در دستور کار مجلس داشته باشیم.

معاون حقوقی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه در بسیاری از مسائل زیست‌محیطی باید تغییر رویکرد داشته باشیم گفت: در بحث حمل و نقل و مدیریت شهری رویکردمان را باید تغییر دهیم باید به سمت شهرهای هوشمند برویم تا زندگی در شهرها برای شهروندان لذت‌بخش باشد.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه در خصوص سیاست‌های حوزه آب میزان آب‌های فسیلی احصاء شده‌اند تا در برنامه ششم با توجه به آنها عمل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز