خبرگزاری کار ایران

در دویست و هشتمین جلسه شورا مطرح شد؛

تندگویان: برای ساخت مساجد از پتانسیل بسیج استفاده شود/امرودی: آمار مساجد تهران به ۱۹۹۹ رسید

asdasd
کد خبر : ۳۲۲۷۲۳

لایحه برنامه راهبردی توسعه، مقاوم‌سازی، تعمیر، تجهیز و احداث مساجد مبتنی بر معماری اسلامی-ایرانی» برای بررسی بیشتر به کمیسیون معماری و شهرسازی و همچنین فرهنگی و اجتماعی ارجاع داده شد.

به گزاش خبرنگار ایلنا، در دویست و هشتمین جلسه شورا، رسیدگی به اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه آیین نامه اجرایی مصوبه «شهر دوستدار کودک» در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت که در همین رابطه حجت‌الاسلام ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و شورای شهر تهران اظهار داشت: در این ایام شاهد هستیم که فرمانداری به برخی از مصوبات شورا اعتراض می‌کند که به نوعی این اعتراضات وارد نیست. در این آیین‌نامه ۱۰ نهاد و سازمان عضو هستند که البته فرمانداری نیز پیشنهاد داده که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فرمانداری تهران به هیأت اجرایی مصوبه اشاره شده اضافه شوند.

حجت الاسلام ناصحی با بیان این مطلب که ما نیازی به اضافه شدن کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان نداریم، افزود: چراکه در سطح کلان اداراتی از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی و همچنین معاونت بهداشتی وزارت بهداشت عضو کمیته اجرایی هستند.

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این مصوبه و اعتراض فرمانداری گفت: فرمانداری نوعی قانون‌گذاری می‌کند و در واقع ما وقتی با وزارت آموزش و پرورش به توافق رسیدیم که جزء کمیته اجرایی این مصوبه باشد.

احمد مسجد جامعی یکی دیگر از اعضای شورای شهر همچنین درباره این مصوبه گفت: اضافه شدن کانون پرورشی کودکان و نوجوانان به آیین‌نامه اجرایی مصوبه شهر دوستدار کودک، منطقی به نظر می‌رسد.

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز پیشنهاد داد که صدا و سیما و همچنین حوزه هنری به اعضای کمیته اجرایی مصوبه شهر دوستدار کودک اضافه شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اگر فرمانداری مستنداتی را بر مبنای مغایرت این مصوبه دارد اعلام کند، گفت: فرمانداری در نامه‌ای که به شورای شهر تهران ارسال کرده، هیچ سندی را مبنی بر مغایرت قانونی مصوبه اعلام نکرده است. فرمانداری پیشنهادی را مبنی بر اضافه شدن کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان و همچنین فرمانداری در کمیته اجرایی داده است.

در جلسه امروز شورا همچنین «برنامه راهبردی توسعه، مقاوم‌سازی، تعمیر، تجهیز و احداث مساجد مبتنی بر معماری اسلامی-ایرانی» بررسی شد که محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: ترویج و گسترش فرهنگ متعالی اسلام با ایجاد مساجد به عنوان پایگاه‌های توحیدی، نمادسازی مساجد به منظور بازنمودن هویت دینی در کالبد شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی برای دیگر شهرهای کشور و کشورهای اسلامی، ارائه مبانی طراحی و اجرایی معماری مساجد مبتنی بر هویت اسلامی- ایرانی و همچنین تحکیم و تقویت هویت محلی در محلات شهر تهران با محوریت احداث و توسعه مساجد و اماکن مذهبی از جمله اهداف در نظر گرفته شده در لایحه محسوب می‌شود.

سالاری تصریح کرد: ساماندهی و توسعه مساجد موجود شهر تهران با تاکید بر هویت ایرانی-اسلامی، توجه به پایداری، زیبایی و استحکام، مرکزیت و دسترسی آسان به مساجد در محلات با جانمایی صحیح مساجد تازه تاسیس، اتخاذ سیاستهای حمایتی در زمینه مساجد جدید، نظارت عالیه به کیفیت طراحی و احداث مساجد مطابق با اصول و موازین شرعی و قانونی و اعمال سیاست‌های ترویجی و تشویقی جهت جذب مشارکت اقشار مختلف شهروندان در توسعه مساجد و برگزاری فعالیت‌های مذهبی، راهبردهای لایحه شهرداری در خصوص مساجد است.

وی در ادامه به شورای ساماندهی توسعه و گسترش مساجد اشاره کرد و گفت: اعضای این شورا عبارتند از شهرداری تهران (به عنوان رئیس)، معاون شهرداری و معماری، معاون امور اجتماعی و فرهنگی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تهران، مشاور شهردار در امور مساجد به عنوان دبیر شورا و یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به انتخاب شورا.

عضو شورای اسلامی شهر تهران درخصوص وضعیت شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد تصریح کرد: سیاست‌گذاری و راهبری تمامی امور مرتبط با طراحی برای احداث، تعمیر، بازسازی، توسعه و فعالیت‌های برنامه‌ای و تجهیز مساجد، شناسایی و معرفی مساجد نیازمند تعمیر، مقاوم‌سازی و تجهیز و اولویت بندی آن‌ها، تهیه و تدوین برنامه اجرایی جهت احداث و توسعه مساجد و جذب و ساماندهی تمامی مساعدت‌ها و حمایت‌های مالی و غیرمالی از سوی نهاد‌ها، سازمان‌ها، ارگان‌ها و خیرین مسجد ساز و کمک‌های مردمی و همچنین پیش‌بینی دقیق هزینه‌های طراحی، احداث و نظارت و نیز تجهیز مساجد از جمله وظایف شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد محسوب می‌شوند.

اسماعیل دوستی در مخالفت با این لایحه گفت: به دو دلیل با این لایحه مخالف هستم، دلیل اول اینکه با این سبک از مردمی بودن مساجد فاصله می‌گیرید و تشکیلاتی که در شهرداری تهران برای توسعه امور مساجد پیش‌بینی شده است کمرنگ‌تر خواهند شد. سازمان تبلیغات و مرکز امور مساجد شهرداری تهران تشکیلاتی دارند و می‌توانند اینگونه کار‌ها را در دستور کار خود قرار بدهند و با تصویب لایحه اشاره شده، ما متولیان اصلی را به حاشیه می‌رانیم و خود را متولی می‌کنیم.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در مخالفت با دوستی اظهار داشت: اصل ما در این لایحه طراحی برای احداث و توسعه مساجد است و در واقع شهرداری تهران هیچ برنامه‌ای را برای تولی‌گری مساجد ندارد.

 حجت‌الاسلام ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری در طول ۱۰ سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت و احداث مساجد هزینه کرده، بیان کرد: در این راستا نه تنها سازمان‌هایی از جمله اوقاف و امور مساجد اعتراضی نداشته‌اند بلکه از اقدامات شهرداری قدردانی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شهرداری نمی‌خواهد تولی‌گری مساجد را به عهده داشته باشد، گفت: در ابتدای شورای چهارم مصوبه‌ای را تصویب کردیم که بر مبنای آن، شهرداری ملزم به احداث، بازسازی و نوسازی ۴۰۰ مسجد در شهر تهران شده است. ما هرگز به دنبال دولتی کردن مساجد نیستیم و مساجد باید براساس تفکر دینی و مردمی شکل بگیرد.

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: سازمان اوقاف و امور مساجد متولی مساجد محسوب می‌شوند و اگر می‌خواستند آیین نامه‌ای را برای مساجد بنویسند، از همین آیین نامه و لایحه شهرداری استفاده می‌کردند. ما با این روش بار زیادی را بر دوش مدیریت شهری می‌اندازیم.

 عبدالحسین مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه با وجود ساخت و ساز‌ها اما همچنان با کمبود مساجد روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: مشخص نیست که شهرداری چه هزینه‌ای را بابت ساخت و ساز مساجد پرداخت می‌کند و تأسف بار است که هیچکس از شهرداری پاسخ‌گو نیست؛ ما باید پول بیت‌المال را قدر بدانیم.

تندگویان عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه نباید در ساخت و ساز مساجد از مصالح گران‌قیمت استفاده شود، گفت: می‌توان از تکنولوژی و فناوری‌های به روز در سازه‌های سبک جهت احداث مساجد استفاده کرد. متاسفانه در بهره‌برداری مساجد ما به هیچ عنوان از پتانسیل بسیج استفاده نمی‌کنیم و این در حالیست که در هر مسجدی بایستی پایگاه بسیج را در نظر بگیریم.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با این لایحه مخالت کرد و اظهار داشت: چرا که هم‌اکنون ستادی در شهرداری تهران تشکیل شده است و این وظایف را برعهده دارد؛ این ستاد در شهرداری قانونی و متشکل از معاونت‌های مختلف شهرداری با این ستاد کارهای خوبی را انجام شده است.

ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران بر این موضوع تاکید کرد که در فضاهای خدماتی، مجتمع‌های فرهنگی و فروشگاه‌های بزرگ، فضایی را تحت عنوان نمازخانه در نظر گرفته شود.

 حجت‌الاسلام میثم امرودی معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه قبل از اجرای مصوبه توسعه مساجد ما در تهران ۱۷۸۶ مسجد داشتیم که در حال حاضر این آمار به ۱۹۹۹ مسجد رسیده است، گفت: امیدواریم شرایطی فراهم شود تا ما گزارش‌های خود را در این خصوص اعلام کنیم.

در پایان جلسه شورا در ‌‌نهایت لایحه برنامه راهبردی توسعه، مقاوم‌سازی، تعمیر، تجهیز و احداث مساجد مبتنی بر معماری اسلامی-ایرانی» برای بررسی بیشتر به کمیسیون معماری و شهرسازی و همچنین فرهنگی و اجتماعی ارجاع داده شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز