خبرگزاری کار ایران

۲۳ آبان، روز جهانی دیابت؛

چه کسانی بیشتر در معرض بیماری دیابت قرار دارند؟

asdasd
کد خبر : ۳۲۱۶۹۴

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم گفت: پرادراری و تشنگی، پرخوری توام با کاهش وزن، ضعف و خستگی، تاری دید مکرر، شب ادراری و عدم بهبود مناسب زخم های بدن ازعلائم هشدار دهنده دیابت است.

به گزارش ایلنا از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فرزانه سروقدی به مناسبت روز جهانی دیابت -14 نوامبر برابر با 23 آبان ماه افزود: مشخصه این بیماری اختلال در متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی و پروتئین ها ناشی از کمبود نسبی یا مطلق میزان انسولین یا مقاومت نسبت به اثرات انسولین، است.

وی ادامه داد: انواع مختلف دیابت براساس تقسیم بندی فعلی شامل دیابت نوع یک، دیابت نوع دو، انواع اختصاصی دیابت ناشی از اختلالات اندوکرینی، داروها و اختلالات ژنتیک و دیابت بارداری است.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم گفت: افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی با میزان شاخص توده بدنی مساوی یا بیشتر از25 کیلوگرم، افراد دارای زندگی بی تحرک و سابقه مثبت دیابت درخانواده درجه یک، برخی نژادهای آسیایی و آفریقایی و مبتلایان پرفشاری خون و چربی بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

سروقدی افزود: همچنین زنانی که سابقه تولد نوزاد با وزن بیش از چهار کیلوگرم داشته یا سابقه بیماری قلبی عروقی دارند و همچنین زنان دارای سابقه تخمدان پلی کیستیک بیشتر از دیگران به دیابت مبتلا می شوند.

راه های مقابله با دیابت

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم افزود: کنترل دیابت به هماهنگی گروه درمانی بیمار، خود فرد و خانواده او بستگی دارد.

سروقدی ادامه داد: کنترل وزن، تغذیه مناسب، فعالیت بدنی و کاهش استرس های روحی علاوه بر درمان های دارویی به کنترل مناسب و همه جانبه بیماری کمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: می توان با کنترل مناسب وزن، تغذیه صحیح و فعالیت فیزیکی کافی از ابتلا به دیابت تا حد زیادی جلوگیری کرد.

عوامل تشدید کننده دیابت

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم گفت: برخی بیماری ها مانند بیماری های التهابی و عفونی با اختلال در متابولیسم کربوهیدرات ها و ترشح هورمونهای متضاد، کنترل دیابت را و خیم تر می کنند.

سروقدی افزود: علاوه بر آن استرس های روحی و عصبی نیز می تواند کنترل دیابت را مختل کند.

دیابت دوران بارداری

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم، اظهارکرد: زنانی که اولین تشخیص دیابت آنها در طی دوران بارداری آنها رخ داده باشد به عنوان افراد مبتلا به دیابت بارداری محسوب می شوند که علت آن تغییرات هورمونی رخ داده در جریان حاملگی است.

سروقدی خاطرنشان کرد: افزایش هورمون هایی مانند استروژن، پروژسترون، کورتیکواستروئیدها و هورمون رشد جفتی - که همگی دارای اثرات مخالف انسولین هستند - علت بروز دیابت بارداری هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه 85 درصد زنان مبتلا به دیابت بارداری با رژیم غذایی مناسب می توانند بیماری خود را کنترل کنند و فقط 10 تا 15 درصد آنها نیاز به درمان دارویی پیدا می کنند.

وی یادآورشد: دیابت یک بیماری شناخته شده از دوران قدیم است که نام آن از واژه یونانی به معنی جاری شدن نشات می گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز