خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی خبر داد:

شناسایی 265 هزار کودک مبتلا به تنبلی چشم در 20 سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۳۱۶۱۲۶

مدیر کل دفتر پیشگیری از معمولیت‌های سازمان بهزیستی کشور در بیستمین سالگرد برنامه پیشگیری از تنبلی چشم به ارائه گزارشی از 20 سال اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مینو رفیع در نشست خبری آغاز به کار طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سال 94 که در مهدکودک یاقوت برگزار شد با بیان اینکه برنامه پیشگیری یکی از برنامه‌های غربالگری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی است، گفت: این طرح سال 74 در کشور اجرا شده و علت اجرای این طرح نیز آن بوده است. تنبلی چشم یکی از سه علت شایع کم‌بینایی و نابینایی در کودکان است که به دلیل ظاهر سالم چشم معمولا این بیماری به راحتی تشخیص داده نمی‌شود و کودک به دلیل سن پایین از مشکلات چشمی خود شکایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: بهزیستی به عنوان سازمانی که ماموریت پیشگیری از معلولیت‌ها را برعهده دارد، برنامه مداخله‌ای برای پیشگیری از تنبلی چشم را اجرا کرد زیرا بهترین زمان برای تشخیص این بیماری در سنین کمتر از 6 سالگی است. یعنی بازه زمانی 3 تا 6 سالگی است.

رفیع با تاکید بر اینکه تشخیص تنبلی چشم در سنین سه تا شش سالگی باعث می شود زمان برای مورد نیاز برای مداخلات درمانی از بین برود گفت: به عنوان مثال در سن 12 سالگی نمی‌توان تنبلی چشم را به طور کامل درمان کرد این در حالی است که اختلال تنبلی چشم می‌تواند در یادگیری کودکان در دوران تحصیل، در دید سه بعدی کودک تاثیر گذاشته و حتی در بزرگسالی باعث بروز تصادفات و سوانح شود.

وی در توضیح این مطلب افزود: از دلایل شایع تصادفات در کشورها اختلالات بینایی است و تنبلی چشم می‌تواند عاملی برای بروز سایر بیماری‌ های چشمی باشد.

مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها با یادآوری اینکه طرح پیشگیری از تنبلی چشم از سال 74 به عنوان پایلوت در بندرعباس آغاز به کار کرد ادامه داد: در سال 93، 75 درصد از کودکان سه تا شش ساله را تحت پوشش غربالگری تنبلی چشم قرار دادیم که امیدوارم در سال 94 این میزان افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم تنها برنامه غربالگری سلامت بینایی است که در سه گروه سنی انجام می‌شود و باعث پیشگیری از این بیماری معلولیت‌زا است.

رفیع با تاکید بر اینکه یک کودک باید در سه دوره سه‌سالگی، چهارسالگی و پنج سالگی برای تشخیص تنبلی چشم معاینه شود گفت: طی 20 سال گذشته 27 میلیون بار معاینه چشم کودکان 3 تا 6 سال برای تشخیص این اختلال را داشته‌ایم که طی این معاینات یک میلیون و 159 هزار کودک مبتلا به انواع اختلالات چشمی همچون انحراف چشم و آب مروارید و نیز 265هزار کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی شده‌اند.

وی در پایان بر لزوم بالا رفتن سطح آگاهی والدین برای پیشگیری از این بیماری تاکید کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز