خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

صندوق ملی محیط زیست بعد از ۸ سال رکود دوباره دایر شد

asdasd
کد خبر : ۳۱۳۸۶۷

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صندوق ملی محیط زیست که حدود ۸ تا ۱۰ سال دچار رکود بود، دوباره دایر شد و از ظرفیت خوبی برای جذب کمک‌های ملی و بین‌المللی برخوردار است.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار شبانگاه پنجشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران خراسان رضوی افزود: این صندوق می تواند کمک هایی برای رفع نیازهای بخش های صنعت، تولید و تجارت باشد و به تصفیه خانه، فیلتراسیون و کاهندگی آلودگی کمک کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود، یوزپلنگ را یکی از نمادهای ملی و از گونه های در معرض تهدید دانست و یادآورشد: برنامه گسترده ای با همکاری کارشناسان داخلی و سازمان ملل برای حفاظت از این گونه اجرا خواهد شد و حفاظت از این حیوان به عنوان طرحی ملی با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

ابتکار گفت: تمام مناطقی که در آنها تردد یوزپلنگ گزارش شده باشد در طرح های حمایتی سازمان قرار گرفته و یوز ایرانی و دام هایی که در خطر حمله این حیوان هستند توسط برخی بانک ها بیمه شده اند.

وی به احیای کشف رود با همکاری مناسب سازمان ها و ارگان های مرتبط اشاره کرد و افزود: در این راستا اقداماتی نظیر آزادسازی بخش عمده رودخانه از تصرفات در محدوده 16 کیلومتری حومه شهر مشهد است.

ابتکار گفت: گام مهمتر این است که با یک برنامه مطالعاتی برای شناسایی و کنترل آلایندگی، رفع تصرفات و آلودگی های ناشی از پسماندهای خانگی و صنعتی، اعتبار اختصاص دهیم.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: طرح ساماندهی سگ ها و حیوانات ولگرد شهری بر عهده شهرداری است و سازمان محیط زیست نقش نظارتی دارد.

وی گفت: خط قرمز نمایندگان مجلس درباره اینکه اولویت فعالیت های این سازمان امور سیاسی است یا محیط زیست، باید اخلاق اسلامی و رعایت انصاف باشد.

ابتکار اضافه کرد: آمار مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی نشان می دهد به رغم افزایش جمعیت و وسایل نقلیه و زائر، از سال 1392 تا 1394 با فعالیت های انجام شده، گرد و غبار و آلودگی روند رو به بهبودی را طی کرده است که البته هنوز با نکته مطلوب فاصله دارد.

وی گفت: برنامه مدونی برای استانهایی نظیر خوزستان در دست اجراست که در آن آغاز عملیات مبارزه با گرد و غبار، تدوین و فصل مناسب برای کشت گونه های مقاوم در این استان تعیین شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در چند ماه آینده این طرح آغاز خواهد شد اما شرایط اقلیمی خوزستان وخیم تر شده و کاهش بارندگی و رطوبت زمین، کانون های گرد و غبار را افزایش داده است.

ابتکار افزود: سؤال این است که چرا باید برنامه مبارزه با گرد و غبار در سال 94-1393 تدوین شود؛ در حالی که مشکل از سال 87 خود را به روشنی نشان داد.

وی گفت: در گذشته امکان آن بود که مشکلات کشور نظیر ریزگردها و بحران آب با 900 میلیارد دلار اعتبارات حل شود و این در حالی است که به دلیل نبود آزادی بیان، امکان مطرح کردن این موضوع در آن زمان نبود.

ابتکار ادامه داد: امروز مسؤولان در دولت یازدهم پاسخگویی درباره مشکلات را وظیفه خود می دانند و حال که برای این مشکل راهکار تهیه شده، گروهی که تا دیروز خاموش بودند، امروز 'دلواپسانه' انتقاد می کنند.

وی گفت: برای منشأ رد و غبار خارجی در عراق و عربستان سعودی اقدامی صورت نگرفته و اکنون نیز نمی توان اقدام خاصی صورت داد.

معاون رییس جمهوری افزود: تالاب هورالعظیم به علت بی توجهی های گذشته وضع مناسبی نداشت که با اقدام صورت گرفته، دارای شرایط مناسب تری شده که باید این روند ادامه پیدا کند و دانش آموزان، بسیج و دیگر ارگانها برای کاشت نهال در جهت تثبیت خاک همراهی خواهند کرد.

ابتکار گفت: دولت یازدهم با جدیت، اقداماتی را به منظور توسعه فضای سبز شهری دنبال می کند که ایجاد کمربند سبز برای جلوگیری از رشد بی رویه شهر از جمله آنهاست.

رییس سازمان محیط زیست گفت: دولت یازدهم با کمک استانداران و شهرداری ها مدیریت پسماندهای ویژه، بیمارستانها و ساختمان ها را دنبال می کند.

وی افزود: آب دریاچه بزنگان مشهد از چشمه های کف دریاچه و نیز سیلاب ها تغذیه می شد که به دلیل خشکسالی از میزان هر دو منبع کاسته شده اما با پیگیری های انجام شده کشاورزان مازاد آب مصرفی خود را به سمت دریاچه هدایت کرده اند.

به گفته ابتکار، با تمهیدات دولت، قسمتی از آب روستای بزنگان نیز از طریق خط لوله به این دریاچه انتقال یافته که تأثیر بسزایی در احیای این دریاچه داشته است.

وی گفت: به علت سنگین بودن پروژه های محیط زیست، تصمیم گیری در مورد آنها در سطوح مختلف استانی و ملی صورت می گیرد اما در عین حال، در جلسه مشترک با استانداران تصمیم گیری درباره 23 مورد از 53 سرفصل های مرتبط با محیط زیست، به استانداری تفویض شده است.

ابتکار به آتش سوزی جنگل ها اشاره کرد و افزود: مساحت جنگل های آسیب دیده از آتش سوزی نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد کاهش داشته که علت آن، برخورد منسجم، هماهنگی و مدیریت بین بخشی است.

وی گفت: با همکاری استانداران در استان های مختلف، ستادهای مبارزه با آتش شکل گرفت و در 14 استان مانور آتش سوزی برگزار شد تا آمادگی لازم برای پیشگیری حاصل شود که کاهش خسارات آتش سوزی جنگل گلستان از نتایج این مانورهاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز