خبرگزاری کار ایران

سلطانی‌فر:

برنامه جامع گردشگری همزمان با برنامه ششم تدوین می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۰۸۴۷۷

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از تهیه برنامه جامع گردشگری کشور همزمان با تدوین برنامه ششم توسعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود سلطانی‌فر در همایش بین المللی روز جهانی گردشگری ضمن اظهار تاسف از کشته شدن حدود ۲ هزار نفر از حجاج و حدود ۲۰۰ نفر از حجاج هم‌وطن اظهار کرد: گردشگری به عنوان کلید توسعه رفاه در بسیاری از کشور‌ها یکی از عمده‌ترین بخش‌هایی است که در آن سرمایه‌گذاری شده است و می‌تواند عامل پیشرفت اقتصادی و اجتماعی در این کشور‌ها باشد. به طوری که حتی شوک‌های‌گاه و بیگاه این رشد بی‌وقفه را که از سمت گردشگری ایجاد شده است متوقف نمی‌کند.

وی ادامه داد: توسعه گردشگری عامل موثری در مقابله با فقر، بیکاری و سبب رونق اقتصادی، افزایش رفاه اجتماعی و به نوعی سرمایه‌گذاری خارجی غیرمستقیم اقتصادی است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به شعار جهانی این روز «یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت» تصریح کرد: این شعار، شعار هوشمندانه‌ای است که سبب توجه به اثرات گردشگری می‌شود و نشان می‌دهد که قدر این فرصت‌ها را باید دانست.

سلطانی‌فر افزود: در توسعه پایدار حفاظت از محیط زیست، ‌ایجاد فرصت‌های شغلی و مسائلی از این قبیل مطرح است که تحقق همه این‌ها در صنعت گردشگری قابل دستیابی است و آنچه این صنعت را متمایز می‌کند ظرفیتی است که برای تحقق اهداف و آرمان‌های انسانی دارد که این ظرفیت در دیگر صنایع به چشم نمی‌خورد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۴ تعداد گردشگران خارجی که بین کشور‌ها جابجا شدند حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر بود که گردش مالی حاصل از آن بدون احتساب درآمد حمل و نقل مبلغی معادل ۱۲۴۵ میلیارد دلار و با احتساب حمل و نقل عددی نزدیک به ۱۴۷۶ میلیارد دلار محاسبه شد که بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان ملل تعداد این گردشگران در سال ۲۰۳۰ باید به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر برسد.

وی افزود: سهم ایران بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور از ۹ صدم درصد گردشگران در سال ۸۳ باید به ۵ .۱ درصد در سال ۱۴۰۴ برسد یعنی گردشگران ما در آن سال باید حدود ۲۰ میلیون نفر باشد. این در حالی است که علیرغم وجود تنوع‌ها و جاذبه‌های ملموس و غیرملموس گردشگری در کشور در سال‌های بین ۸۳ تا ۹۲ از رشد قابل قبول مطابق با سند چشم‌انداز در حوزه گردشگری رو به رو نبودیم بنابراین تا ۱۰ سال باقی مانده این سند باید رشدی سه برابر میانگین جهانی در این حوزه داشته باشیم.

سلطانی‌فر با تاکید بر اینکه به نتیجه رسیدن سیاست فعال جمهوری اسلامی در عرصه دیپلماسی و حل پرونده هسته‌ای در برابر ۶ قدرت جهان موجب رشد گردشگری ایران شد، افزود: به طوری که در دو سال ابتدایی دولت یازدهم شاهد رشد پرشتاب گردشگری در کشور بودیم و بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری ایران در سال ۲۰۱۴ میزبان حدود ۵ میلیون گردشگر خارجی بود که این مقدار نسبت به دو سال پیش از آن رشد ۱۲ درصدی گردشگری را نشان می‌دهد. این در حالی است که میانگین رشد گردشگری در آسیا ۵ و در جهان ۴. ۶ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه با تمرکز بر گردشگری بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و عملکرد دولت افزایش تعداد ایرانگردان خارجی را با رویکرد توسعه پایدار شاهد خواهیم بود اظهار کرد: تا پایان برنامه ششم قرار است تعداد ایرانگردان خارجی به ۵ برابر برسد و این رویکرد نشان از قرار گرفتن گردشگری به عنوان ارکان توسعه کشور دارد.

سلطانی‌فر در خصوص اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید در خصوص توسعه گردشگری گفت: اصلاح و تصویب آیین‌نامه ایجاد، تکمیل و درجه بندی تاسیسات گردشگری و نظارت بر ‌آن‌ها پس از ۲۵ سال، ارائه بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری با اعتبار ۲۵ میلیارد دلاری و با حدود پیش‌بینی ۱۳۰۰ پروژه، افزایش مدت زمان روادید فرودگاهی از ۱۵ روز به ۳۰ روز، تصویب و ابلاغ ویزای الکترونیکی، اجرای طرح آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی برای اولین بار در کشور با پوشش ۱۶ هزار نفر از جمله اقدامات دولت در این مدت بوده است.

وی همچنین ایجاد نمایندگی اطلاع‌رسانی و جذب گردشگر در ۱۱ کشور هدف با همکاری بخش خصوصی، اختصاص منابع صندوق توسعه ملی برای تکمیل هتل‌ها و تاسیسات گردشگری و ایجاد مراکز اقامتی برای سطوح مختلف درآمدی، فعال نمودن توریست‌ها، تصویب دستورالعمل ساماندهی ورود گردشگران عراقی، تعریف برنامه عمل برای بازار هدف گردشگری در ۴۰ کشور در اولویت، تولید بسته سفرهای تلفیقی برای ساماندهی مکانی و زمانی گردشگری داخلی را نیز از جمله دیگر اقدامات دولت در این حوزه خواند.

سلطانی‌فر همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای برندسازی گردشگری حلال در جامعه ایران اظهار کرد: با توجه به ظرفیت بالای گردشگری زیارتی که حدود ۵۰ درصد از گردشگران خارجی ما را تشکیل می‌دهند رویکرد ما تبدیل ایران به اصلی‌ترین کانون گردشگری حلال در دنیا است.

وی در ادامه به برخی دیگر از اقدامات دولت در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: تهیه دستورالعمل احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی با هدف ایجاد جاذبه‌های طبیعی به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران نیز مورد توجه ما قرار دارد زیرا گردشگران عرب ورودی به کشور در مکان‌های زیارتی استفاده از مقاصد گردشگری طبیعی به ویژه در شمال کشور را مد نظر دارند و گردشگران غربی نیز پس از مقاصد فرهنگی و تاریخی بازدید از نقاط کویری و بیابان‌های ایران را به عنوان دومین مقصد خود می‌‌دانند به طوری که حاضرند هزینه زیادی برای آن انجام دهند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ایجاد تسهیلات ارتباطی و فعال نمودن سیم‌کارت گردشگری، تهیه و تولید دستورالعمل مشاور سفر، تصویب و ابلاغ فعالیت‌های گردشگری در فضای مجازی و تهیه برنامه جامع گردشگری کشور را از جمله آخرین اقدامات دولت برای توسعه این صنعت خواند و گفت: برنامه جامع گردشگری کشور امیدواریم که همزمان با برنامه ششم به تصویب مراجع قانونی برسد.

وی در پایان تصریح کرد: برای آنکه به اهداف خود در حوزه گردشگری برسیم نیاز است که با سایر دستگاه‌ها در زمینه توسعه امکانات همکاری کنیم برای نمونه در زمینه افزایش شبکه‌های حمل و نقل زمینی، هوایی، ریلی و دریایی، ارتباط نزدیکی با وزارت راه داریم و از طریق این همکاری شاهد بهسازی و نوسازی شبکه حمل و نقل هوایی خواهیم بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز